44 750 läst ·
385 svar
45k läst
385 svar
Självscanning eller inte
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
Max vägrar jag totalt, fy vad äckligtAlfredo skrev:
McDonalds var det tydligen länge sedan....
Jag försöker hitta riktiga matställen, har en favorit med riktigt bra husmanskost och en stesssfri och ren miljö (det tar inte längre tid eftersom snabbmatställen )
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Det gör det. På Max är dessutom kassorna riktigt bra, man har lyckats fint med användargränssnittet.Alfredo skrev:
Donkens däremot är genomusla, det är omöjligt att hitta rätt och förstå vilket steg man är i och när ex.vis. tillval kommer. Gör alltid en Drive-through på donken för att slippa maskinerna.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Har kört det vid 10 tillfällen och vid 4-5 av tillfällena så har det fattats nån vara eller fått fel vara. Mycket bra grej, hade jag varit ensam hade jag kört det till 100%. Men tanten som handlar säger ”om det ändå fattas grejor eller man får fel så måste jag ju ändå åka till butiken så kan vi lika gärna lägga ned det”.Stringfellow Hawke skrev:
Ni som hämtar färdigplockat på Ica, hur fungerar det? Alltså hur går man tillväga? Och brukar det fungera bra överlag? (Kanske är beroende på butik iofs.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vi har kört färdigplockat i ett år nu och tycker generellt sett det funkar bra.
Man får ett mail där man innan kan se om de fick tag på allt, och kan snabbt kila in i butiken och handla just det om man verkligen behöver det (kan inte säga att det hänt så ofta).
Vi sätter oss kvällen innan och kollar vad vi behöver och väljer rätter samt beställer.
Dagen efter svänger man in om på vägen hem, går till en telefon och ringer dem, sedan kommer de ut med en kundvagn till en.
Väldigt skönt att slippa trängseln med alla andra, samtidigt som man är hungrig, eller behöva köra en extra tur in till stan för att handla.
Man får ett mail där man innan kan se om de fick tag på allt, och kan snabbt kila in i butiken och handla just det om man verkligen behöver det (kan inte säga att det hänt så ofta).
Vi sätter oss kvällen innan och kollar vad vi behöver och väljer rätter samt beställer.
Dagen efter svänger man in om på vägen hem, går till en telefon och ringer dem, sedan kommer de ut med en kundvagn till en.
Väldigt skönt att slippa trängseln med alla andra, samtidigt som man är hungrig, eller behöva köra en extra tur in till stan för att handla.
Har precis handlat online med hemkörning (gratis över 1500) på ica. Passar mig perfekt, har storhandlat i nästan 4 år online.
Har kanske varit missnöjd 2-3 ggr en gång fick jag väldigt mogna bananer, köper man 6 bananer vill man inte behöva äta alla dan efter. Men har alltid fått pengarna tillbaka efter ett mail.
Handlar alltid på ica, har testat mathem och mat.se men de har inte alltid de märken eller varor jag är van att köpa så därför blir det ica för där vet jag vad som är bra efter att ha handlat där.
Enda problemet är att jag skulle vilja ha nåt retursystem för kassar och gärna flergångskassar.
Är du osäker så gör som jag i början, plocka standardvarorna online och gå sen en sväng i affären. Var så jag började när barnen var mindre, ica plockade mjöl, mjölk, ägg och blöjor osv. Jag handlade bröd, kött, charkdisken och smågodis
Nu när vi handlar på lördagen (pga krav på lördagsgodis) brukar jag småhandla lite lyx t ex charkvaror och sånt man vill välja själv. Hoppar över alla skafferivaror, det får de köra hem
så nu är det lite lyx att handla i affär för mig. Med scanner...
En bra sak är att slippa leta efter sällanvaror, barnen ville ha sånt fäst-klet. Klickade i online och fick hem. Hade säkert tagit 10 min att leta upp i affären.
kort sagt, jag är fast. Men så äter vi middag varje kväll och har matlåda båda två så det går åt en hel del mat.
Har kanske varit missnöjd 2-3 ggr en gång fick jag väldigt mogna bananer, köper man 6 bananer vill man inte behöva äta alla dan efter. Men har alltid fått pengarna tillbaka efter ett mail.
Handlar alltid på ica, har testat mathem och mat.se men de har inte alltid de märken eller varor jag är van att köpa så därför blir det ica för där vet jag vad som är bra efter att ha handlat där.
Enda problemet är att jag skulle vilja ha nåt retursystem för kassar och gärna flergångskassar.
Är du osäker så gör som jag i början, plocka standardvarorna online och gå sen en sväng i affären. Var så jag började när barnen var mindre, ica plockade mjöl, mjölk, ägg och blöjor osv. Jag handlade bröd, kött, charkdisken och smågodis
Nu när vi handlar på lördagen (pga krav på lördagsgodis) brukar jag småhandla lite lyx t ex charkvaror och sånt man vill välja själv. Hoppar över alla skafferivaror, det får de köra hem
En bra sak är att slippa leta efter sällanvaror, barnen ville ha sånt fäst-klet. Klickade i online och fick hem. Hade säkert tagit 10 min att leta upp i affären.
kort sagt, jag är fast. Men så äter vi middag varje kväll och har matlåda båda två så det går åt en hel del mat.
Ja snart finns inte livsmedelsbutikerna kvar. Allt blir via onlinebeställning och levererat till dörren.
Sedlar finns inte då ingen vill hantera sådant.
Allt online. Betala eller fogden tar dig.
Kvar kommer finnas typ saluhallar där man köper vissa delikatesser men mest för att träffa andra på kaféer där. Ta en liten lunch, mingla lite medan den beställda maten plockas, körs hem och levereras till din dörr.
De som vägrar utveckling kommer antingen svälta ihjäl eller få flytta långt ut på landet och odla sin mat själva, om de ens kan sådant mer än att gnälla. "Det var bättre förr"
Vi som älskar utveckling ser fram emot all tid vi får istället för att köa på ICA efter varor när någon trögtänkt står och väljer dansk fläskfilé till sin lördagsmiddagen.
Självscanning, en kort fas i utvecklingen. Något som inte ens de bittraste kunde stoppa.
Kom igen, kör på och njut av utvecklingen. Livet är för kort för att tjura över tider som har varit.
Kvar kommer finnas typ saluhallar där man köper vissa delikatesser men mest för att träffa andra på kaféer där. Ta en liten lunch, mingla lite medan den beställda maten plockas, körs hem och levereras till din dörr.
De som vägrar utveckling kommer antingen svälta ihjäl eller få flytta långt ut på landet och odla sin mat själva, om de ens kan sådant mer än att gnälla. "Det var bättre förr"
Vi som älskar utveckling ser fram emot all tid vi får istället för att köa på ICA efter varor när någon trögtänkt står och väljer dansk fläskfilé till sin lördagsmiddagen.
Självscanning, en kort fas i utvecklingen. Något som inte ens de bittraste kunde stoppa.
Kom igen, kör på och njut av utvecklingen. Livet är för kort för att tjura över tider som har varit.
Precis, men det är rätt primitivt att klicka hem mat och vänta på leverans och dessutom behöva tillaga maten. Inte långt från hur grottmänniskorna skaffade mat.
När 3D-skrivarna utvecklats en aning till så går det att skriva ut maten direkt. Maträtterna hittar du på Ica.se eller via guide.michelin.com allt efter vad plånboken tål.
Då kommer jag sluta handla via manuella kassan på Ica, men inte innan dess.
När 3D-skrivarna utvecklats en aning till så går det att skriva ut maten direkt. Maträtterna hittar du på Ica.se eller via guide.michelin.com allt efter vad plånboken tål.
Då kommer jag sluta handla via manuella kassan på Ica, men inte innan dess.
Fast med tanke på den forfarande enorma mängd människor som faktiskt är i butiken fortfarande så tror jag inte alls på att livsmedelsbutiker försvinner under min livstid och då är jag ganska ung fortfarande.optimum skrev:
Ja snart finns inte livsmedelsbutikerna kvar. Allt blir via onlinebeställning och levererat till dörren.
Jag känner en familj som jag vet beställer via nätet och hämtar i dörren. I övrigt tror jag inte att jag känner någon annan som gör det.
Dock scannar majoriteten i butiken.
Fördelen med scanning är att de inte blir de där groteska köerna om du så går och handlar den 23 december eller vid midsommar.
Fast vill man knappt träffa folk vid högtider så går man till coop som finns i vår stad
Vad är det för köer ni pratar om? Inte en gång sista året har det varit mer än Max 2-3 personer före mig i kassan. Igår t.ex. var det en halv korg före när jag kom till kassan.
Håller på att försöka gå över till online-shopping men det går sådär. Finns ingen möjlighet att få in ett gammalt kvittos historik utan du får börja från början och leta upp alla varor. Nu är det gjort då går det inte att få in rabattkupongerna, varför inte göra ett användarvänligt system? Tekniken finns faktiskt-det handlar bara om vilja....
Summa sumarum, jag fortsätter att handla i kassa ett tag till. Totalt sett snabbare och bekvämare helt enkelt.
Håller på att försöka gå över till online-shopping men det går sådär. Finns ingen möjlighet att få in ett gammalt kvittos historik utan du får börja från början och leta upp alla varor. Nu är det gjort då går det inte att få in rabattkupongerna, varför inte göra ett användarvänligt system? Tekniken finns faktiskt-det handlar bara om vilja....
Summa sumarum, jag fortsätter att handla i kassa ett tag till. Totalt sett snabbare och bekvämare helt enkelt.
När man talar om trollen... I går hade den lokala ICA-butiken tapetserats med skyltar om den otroliga unika nyheten att man kan koppla sitt vanliga betalkort till medlemskapet istället för att använda ett separat kort...useless skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
https://www.ica.se/stammis-pa-ica/koppla-betalkort-till-stammiskonto/
Vilken grej!
Bara körkortet kvar att digitalisera nu då, så kan man lämna plånkan hemma helt 
Vilken grej!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Har aldrig fått tummen ur, kanske mest för att ICA tidigare hade att man var tvungen att regga sig hos varje butik separat. Och ICA verkar ju fortfarande inte hänga med.
Snabbkassan på IKEA och Hornbach etc. Gillar jag
Sen handlar jag ofta på Lidl då dom har en generisk layout så man snabbt hittar i en ny butik och eftersom butikerna är mindre i storlek går det mycket snabbare att gå sin runda. Sen är både priset lägre och jag slipper medlemskortet, fast egentligen är det nog för att butiken råkar ligga precis där jag alltid åker förbi.
Snabbkassan på IKEA och Hornbach etc. Gillar jag
Sen handlar jag ofta på Lidl då dom har en generisk layout så man snabbt hittar i en ny butik och eftersom butikerna är mindre i storlek går det mycket snabbare att gå sin runda. Sen är både priset lägre och jag slipper medlemskortet, fast egentligen är det nog för att butiken råkar ligga precis där jag alltid åker förbi.