Rkarlsson skrev:
Du betalar kontant ?
Jag gör det. Nästan alltid. Är så mycket trevligare och ger en mycket bättre känsla för pengar.

Alfredo Alfredo skrev:
Javisst är det surt och jobbet just vid det tillfället bortkastat. Samtidigt är det väl nästan det jobbet man gör varje gång om man inte använder självskanning?

Jag har ingen insikt i systemet men jag tror att alla aktörer ibland kör med delavstämning och ibland med helavstämning. Min erfarenhet är att om man alltid är prickfri är det maximalt en gång av tio det sker någon avstämning alls.

Sen sägs det inte officiellt men jag är övertygad om att det förekommer civilklädda kontrollanter i butiken som kan trigga en avstämning om de tycker någon beter sig misstänkt. Slumpen är nog inte helt slumpmässig skulle jag tro. Det sista är naturligtvis inte riktat mot @Stuff på något sätt utan bara en allmän reflektion kring avstämning.
utan att avslöja för mycket kan jag säga att det inte finns en mekanism som gör att butikspersonal kan trigga avstämning för vissa personer . Detta gäller iaf vissa av företagen som diskuterats i denna tråd.
Algoritmen för om det blir avstämning eller ej beror av en hel del olika faktorer. Det finns ett antal roliga trådar om detta på Flashback med den ena teorin konstigare än den andra .

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gör det. Nästan alltid. Är så mycket trevligare och ger en mycket bättre känsla för pengar.
Så är det för vissa. Jag betalar bara kontant om jag får kontanter av folk. Har nog inte plockat ut kontanter mer än 10 gånger senaste 10 åren =)

Rkarlsson skrev:
Du betalar kontant ?
Ibland, ibland inte lite slumpvis.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Självscanning alla dar i veckan!

M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket sitter nog fast i gamla vanor och flockbeteende. Vi svennar gillar helt enkelt att stå i köer, eller?
Gamla vanor håller jag med om. Jag är likadan själv. Tänkte på det härom dagen när jag såg dokumentären om Göran Zachrisson när han fick p-böter. Han stod framför p-automaten och kunde inte begripa hur han skulle gå tillväga. Men det brukar ju som regel stå ganska utförligt på automaten hur man gör:)

När vi har gjort på samma sätt i decennier och plötsligt ska göra på ett nytt sätt så är det som att det är en blockering. Man ifrågasätter, man tänker dumheter, vad ska detta vara bra för osv. Men när man sedan kommit över tröskeln så inser man snart att ”wow, detta var ju jättesmidigt”. Mina föräldrar envisas fortfarande att betala i p-automaten med mynt. Dom hämtar ut pengar i bankomaten och åker och tankar bilen med kontanter. Det är ju helt vansinnigt! Det tar både tid och man utsätter sig för rånrisk helt i onödan. Dom använder fortfarande giroblanketter som läggs på brevlådan för räkningarna för dom litar inte på bankid och e-faktura. Jag har försökt förklara att det är nog lättare att bryta upp postlådan och kladda lite med tippex på dom där giroblanketterna än att hacka bankid’t:D

• Wow
claym
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Rätt många folk var groteskt respektlösa när vi hade barnvagn med i butiken och då höll vi undan i den mån det gick men folk gick ändå in i vagnen men de fick alltid en syrlig kommentar. Vagnen är ju inget billigt skit :)
Alla värderar vi saker olika. Jag värderade det som låg i vagnen högre än vagnen själv när vi hade småbarn men tiderna förändras ju. Jag är ju lite bakåtsträvare också som inte självscannar.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Alla värderar vi saker olika. Jag värderade det som låg i vagnen högre än vagnen själv när vi hade småbarn men tiderna förändras ju. Jag är ju lite bakåtsträvare också som inte självscannar.
Självklart värderar vi ju vårt barn över allt annat.
Men det betyder ju inte att andra puckon ska köra på andras vagnar, eller bilar eller liknande. Det ena utesluter ju inte det andra och jag vill ha ordning på mina saker.
Jag menar, du låter väl inte folk dunka in i din bil heller ;)

Rkarlsson skrev:
Så är det för vissa. Jag betalar bara kontant om jag får kontanter av folk. Har nog inte plockat ut kontanter mer än 10 gånger senaste 10 åren =)
Stackars.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Stackars.
Nej.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
P
M Mangan13 skrev:
Det är grymt!

Saknar dock att man inte kan få ICA kortet i Samsung Pay så man kan göra det utan plånbok på ICA.
Visst kan du det. Betalar alltid med Samsung Pay / Ica kortet

optimum
T Thomas_Blekinge skrev:
Du bör inser att det finns folk som kanske inte vill scanna hur mycket du än tjatar.
Det är väl inte jag som bestämmer att utvecklingen går framåt.
Det är du som har problem men det har du nog redan insett.

Ett forum är en debatt mellan olika människor.
Läs en bok kan vara ett bra tips eller skriv en själv så kan du bestämma vad det ska stå i boken.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du bör inser att det finns folk som kanske inte vill scanna hur mycket du än tjatar.
Nu svarade faktiskt optimum på en/två faktiska frågor från Markarbetaren om hur man självscannar samt hur man ansluter sig, det var absolut ingen predikan/tjat.

• Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
Något som numera finns på min lokala ICA och som gör självscanning än mer överlägset är att man kan se sina inköpslistor gjorda i appen eller på webben i skärmen på scannern och där pricka av varorna. Helt jäkla perfekt för mig som redan använt inköpslistorna i mobilen under lång tid men som nu slipper ta upp och fippla med den hela tiden!
Vissa här pratar om att man bara skulle spara några få minuter på självscanningen, men för mig handlar det nog om typ 20 minuter nu när den här grejen också finns.
Kan tillägga att jag jobbade själv i butik (dock COOP) när det här med självscanning började bli inne, och jag minns att det var flera som var väldigt skeptiska, men långt ifrån alla var äldre personer. Tvärtom upplevde jag att de äldre stamkunderna var de som snabbast lärde sig utnyttja självscanningen (vi hade då bara den varianten när man scannar själv framme vid kassan, vilket ju inte alls är lika snabbt och praktiskt som att ha en scanner i handen).

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men det brukar ju som regel stå ganska utförligt på automaten hur man gör:)
Det är just den delen som krånglar till det. Har jobbat med utbildning inom företag och det är en del av problematiken, vissa läser utan problem instruktioner och för andra är det större problem. Däremot med handledning och att göra saker i praktiken fungerar alldeles utmärkt. Så för många blir det krångligt och svårt att ta till sig information på skärmar som "blippar" fram och man ska interagera beroende av vad som händer. Man tar till sig information genom syn, hörsel och att själv få utföra men i olika former, så de som till hör kategorin "öron och själv utföra" blir det krångligt. Och den som har lätt att läsa instruktioner tycket det är alldeles utmärkt och i många fall inte förstår "hur svårt kan det vara". Den här förståelsen är viktig för att ett samhälle ska fungera.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.