arneri68 arneri68 skrev:
Egen kasse ingick länge inte i menyn och med viktkontrollen gick det inte att komma vidare utan hjälp från en kassavärd. Förstår varför de har viktkontroll,
Vad är viktkontroll? Får bara smala personer skanna själva? :thinking::oops:

P Polyene skrev:
Att samsas om en scanner när man är två som springer omkring och hämtar varor är som upplagt för att det ska bli fel.
Jag tycker det funkar bra att samsas. Det som läggs i en kasse skannas då det läggs i kassen. Det som ligger bredvid i vagnen är ännu inte skannat eller kunde inte skannas.

Då gör det inget om "Frugan kommer med en famn med varor som hon lägger i vagnen för att jag ska scanna in dem".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fundering
Gör inte alla en inköpslista före de går/åker och handlar mat?
Vi gör inköpslista i Google Drive, där det skrivs upp saker som tar slut, eller saker vi ser är på erbjudande som vi ändå ska ha. Handlar dock sällan mer än en kasse, då vi tycker att sakerna står bättre i butiken än hemma hos oss. Om man storhanldar måste man ju ta bilen...

Vet inte om detta varit uppe i tråden.
Men idag kan man beställa på nätet och hämta utanför butiken eller precis innanför, slipper ni stå i kö, alla som har superbrått,
ICA & Willys finns det på, inte alla men det är på väg.

harry73
Första gången jag började med självscanning var för över 20 år sen, och visst var det kul att testa då, men jag tyckte inte att tidsbesparingen var så stor (om den finns alls)
För 10 år sedan började jag självskanna igen (i en annan butik) och då var det riktigt storhandling som gällde. Problemet då blir att man behöver ständig koll över vad som ligger i vagnen. (lägger någon annan något i vagnen eller lägger man något i fel vagn. Glömde man kanske att skanna en artikel?
Vill man byta ut något för något annat?
Använder man traditionellt kassa, blir det sista kontrollen att man har allt man behöver, och blir det mindre risk för fel.
Visst finns det köer ibland, men så farligt är det inte att stå och vänta ibland.
Jag har helt slutat med självscanning

Snabbkassor, där man själv skannar sina varor använder jag när jag kan.

M Mangan13 skrev:
Saknar dock att man inte kan få ICA kortet i Samsung Pay så man kan göra det utan plånbok på ICA.
Jag har ICA-kortet i Samsung Pay,.Man kan lägga den under medlemskortet, och om man då skriver in personnumret som kundnumret/kortnumret får man en sträckkod som man kan skanna i kassan.
Man kan också använda en app för att skapa QR koder, om man då skapar en QR kod av sitt personnummer får man samma QR kod som på körkortet. Man kan alltså också skanna koden på körkortet. Men det är möjligt att man behöver magnetremsan på kortet om man vill börja med självscanning och då fungerar samsung pay inte

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hsd
RFID kom aldrig, det hade inneburit att man bara rullar vagnen genom avläsningsxonen så är allt klart å betalt:cool:

• Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Inte självscannat på två år... Mathem FTW!

harry73 harry73 skrev:
Problemet då blir att man behöver ständig koll över vad som ligger i vagnen. (lägger någon annan något i vagnen eller lägger man något i fel vagn. Glömde man kanske att skanna en artikel?
Fast normalt har man väl "kassar" i vagnen och skannar när man lägger ner varan i kassen. Varje kundvagn blir ju lite "unik" då så risken att någon stoppar något fel kan i alla fall jag ta.

Med "kassar" menar jag lite lätt igenkännbara "flergångspåsar" typ dessa:

Vit flergångspåse med blått handtag och butikens logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå och vit flergångspåse med text mönster, avsedd för shopping och återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
RFID kom aldrig, det hade inneburit att man bara rullar vagnen genom avläsningsxonen så är allt klart å betalt:cool:
Sant, RFID slog aldrig. En av tankarna att lösa ”problemet” i framtiden är vad AmazonGo gör. Dvs kameror i butikerna som håller koll på vem du är och vad som stoppas i din vagn . När du går ut dras pengar automatiskt från ditt konto. Inga kassor, ingen kö, inga kort - allt är automatiserat .
Kul teknik men jag tycker utvecklingen är tragisk ...

Blir lite 1984 över det

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varje kundvagn blir ju lite "unik" då så risken att någon stoppar något fel kan i alla fall jag ta.
...vilket påminner mig om den gången när 50 Shades of Grey precis hade kommit ut i butik. Inne på ICA hittar jag förvånat ett ex av boken i min kundvagn. Strax därefter kommer en kvinna i 50-årsåldern förvirrad fram till min vagn, det är uppenbart att hon tror att vagnen är hennes.

Jag räcker henne boken och säger "Den här är nog din."

Hennes ansiktsfärg gick i tomatrött. Obetalbart.

• Haha
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Problemet då blir att man behöver ständig koll över vad som ligger i vagnen. (lägger någon annan något i vagnen eller lägger man något i fel vagn. Glömde man kanske att skanna en artikel?
Vill man byta ut något för något annat?
Fast så är det väl annars med? Och hur ofta har du varit med om att stå i kassan och langa upp på bandet och upptäcka varor som du inte lagt ner själv?

Jag har under alla år varit med om att klanta mig två gånger när jag självscannat. En gång missade vi att blippa in en vara och åkte på avstämning. Blev lite sura miner och gnäll, men inget annat än att vi fick extra avstämningar efteråt. En annan gång stod jag och försökte febrilt använda en rabattkupong utan att lyckas. Till sist sket jag i den i tron att den gällde en annan modell av vara och betalade ändå. Först när jag såg på kvittot när jag kommit hem att kupongen inte gick att använda eftersom jag inte blippat varan i fråga alls.

Att kontrollera att jag handlat det jag skall ha gör jag innan kassan genom att snabbt scrolla igenom scannern och se så det ser rimligt ut. Då dubbelkollar jag också att jag tryckt in dyra och lätta-att-missa-saker som grillad kyckling, kött, ost och blöjor. Tar mig kanske 20s.

Överlag är det för mig en tidsvinst att självscanna. Det är även en fördel att inte stå i en lång kassakö med glass som smälter i vagnen osv. Det enda jag tycker är kasst är att det tar lite extra tid att trycka in frukt samt att det brukar vara lite otydligt med vilken banansort som är vad (standard, ekologisk, fairtrade osv).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Det är ju jättebra att det funkar så bra för er.
Nu är det inte så att jag inte lyckas med det, men snarare att det är lugnare och trevligare att välja bort sjävskanning.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
att det är lugnare och trevligare att välja bort sjävskanning.
Det är ju tur att alla (fortfarande? :surprised:) kan välja att göra som man vill.

För mig är det dock allt annat än lugnt och trevligt att efter betalning, stressad av nästa kunds uppdykande varuberg, snabbt packa ner mitt eget berg, i som alltid, de aningen för små/få kassarna, och dessutom på väg därifrån fundera på om jag råkat stoppa den varma nygrillade kycklingen ihop med de djupfrysta räkorna i hastigheten. :worried:

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Fenomenet med självskanning kallas för Mcdonaldisering (vedertaget begrepp inom organisationsteorin), idén att rationalisera allting till minsta beståndsdel och bryta ner allt uns av mänsklighet i produktionskedjan.

Det är inget nyskapande framtidstänk utan ett återgång till den organisationsteori som bland andra Frederic Taylor och Henry Ford byggde upp under tidigt 1900-tal. Tanken att människan är en enhet, en utbytbar del i ett större maskineri. Det är inte ett samhälle som jag vill ha och inget att eftersträva överhuvutaget. Jag vill mötas av en människa när jag handlar och därför står jag gärna i kö nån minut längre, så bråttom har jag inte.

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
hsd
Burger king tar ut stegen, man beställer och betalar via app eller terminal i restaurangen
Än så länge hämtar man i kassan men nästa steg blir väl lucka att hämta maten i , då har väl köket automatiserats och ingen personal behövs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.