44 750 läst ·
385 svar
45k läst
385 svar
Självscanning eller inte
Var och handlade precis, fördelningen på 2 halvfulla kassar blev precis jämnvikt med självscanning.A atomlab skrev:
Vi är vuxna människor att gnälla över en handlares uppbyggnad i sin butik för att göra merförsäljning är ju bara en låg nivå av diskussion anser jag. Om man inte klarar av att lägga det ömtåliga åt sidan så länge så ska man nog bara gå till en bemannad kassa och se glad ut. Eller om möjligheten finns handla via deras hemsidor och hämta vid dörren.
Jag anser att om man regelbundet använder samma affärer så vet man också var alla varor finns och kan planera därefter, de som måste handla skit bara för att ägaren bygger upp butiken så har andra problem med sig själv.
Och det är enkelt och inte ens ett problem.
Det enda jag stör mig på är människor som ska stå och tänka i ett par minuter om de verkligen ska ha den där kycklinger eller den där skinkan och vara ivägen för andra människor.
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Själv stör jag mig på alla stressade dårar som fnattar omkring med vilt stirrande blick och bara knuffas...Rkarlsson skrev:
Jag kör självscanning hos Willys. De 10 första gångerna åkte vi på kontroll hälften av gångerna, men sedan har det varit glest mellan kontrollerna. Brukar dock inte packa varorna förens betalningen är avslutad för att minimera plock med varorna.
Vissa varor måste scannas vid varudisken etc. Krävs lite övning för att lära sig respektive butiks rutiner.
Att butiker har olika rutiner tycker jag är besvärligt. Går jag till Hemköp krävs extra mycket handpåläggning. Egen kasse ingick länge inte i menyn och med viktkontrollen gick det inte att komma vidare utan hjälp från en kassavärd. Förstår varför de har viktkontroll, men det gör självscanningen så mycket besvärligare.
Har börjat använda Applepay och måste säga att det är väldigt smidigt. Faceid och dubbelklick, mycket enklare kan det inte bli.
Vissa varor måste scannas vid varudisken etc. Krävs lite övning för att lära sig respektive butiks rutiner.
Att butiker har olika rutiner tycker jag är besvärligt. Går jag till Hemköp krävs extra mycket handpåläggning. Egen kasse ingick länge inte i menyn och med viktkontrollen gick det inte att komma vidare utan hjälp från en kassavärd. Förstår varför de har viktkontroll, men det gör självscanningen så mycket besvärligare.
Har börjat använda Applepay och måste säga att det är väldigt smidigt. Faceid och dubbelklick, mycket enklare kan det inte bli.
Fundering
Gör inte alla en inköpslista före de går/åker och handlar mat?
Det gör alltid vi och den bygger på den meny vi ska ha för veckan.
Snabb inventering av vad man har hemma och sedan komplettering.
Den inköpslistan är sorterad i den ordning man går genom butiken.
Då får man mer fritid över till trevligare saker och slipper köpa fel saker.
Gör inte alla en inköpslista före de går/åker och handlar mat?
Det gör alltid vi och den bygger på den meny vi ska ha för veckan.
Snabb inventering av vad man har hemma och sedan komplettering.
Den inköpslistan är sorterad i den ordning man går genom butiken.
Då får man mer fritid över till trevligare saker och slipper köpa fel saker.
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 inlägg
Jag brukar inte göra någon lista.
Nu veckohandlar vi och då är det hopplöst att hålla allt i huvudet vad man behöver.Nyfniken skrev:
Man glömmer alltid något eller köper saker i onödan.
Samma när man ska till bygghandeln, lista vad man ska ha. Dock är den aldrig sorterad i plockordning.
Idag kommer jag göra i ordning nästa veckas meny och inköpslista som handlas i butiken imorgon måndag.
Men vissa kanske har livsmedelsbutiken som sin sociala träffpunkt och handlar därför varje dag. Då är det enklare att komma ihåg vad man ska ha.
Vi veckohandlar inte och har inte affären som social träffpunkt.
Japp, vi är olika och det jag tycker är bra kanske 99% inte tycker är bra och jag gör troligtvis fel
Varför ska vi göra allt lika?
Japp, vi är olika och det jag tycker är bra kanske 99% inte tycker är bra och jag gör troligtvis fel
Varför ska vi göra allt lika?
De medFotografen skrev:
Rätt många folk var groteskt respektlösa när vi hade barnvagn med i butiken och då höll vi undan i den mån det gick men folk gick ändå in i vagnen men de fick alltid en syrlig kommentar. Vagnen är ju inget billigt skit
Sånt (typ av produkt, storlek på förpackningen, smak på keso etc) borde rimligen kunnas skannas automatiskt genom streckkod eller QR-kod. Att kunden själv ska behöva söka i listor efter rätt vara vid skanningen känns förlegat.tveksamt skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Ja, sånt skannas och det är därför viktigt att rätt vara skannas, dvs. inte fel sorts risifrutti som errka råkade göra enligt inlägg 87.B b8q skrev:
Några listor förekommer inte vid självskanning, förutom att man då möjligen kan räkna att peka på rätt bild när man väger frukt och grönt som att söka i en lista.
Exakt vad jag sa också, och därför är det ju viktigt att scanna rätt vara och inte en liknande vara (ex. mellanmjölk istället för standardmjölk) även om priset är detsamma.B b8q skrev:
Vad är det för listor du syftar på?
Jag menar att i vissa butiker skannar man själva varan man har i handen, i andra skannar man en lapp på hyllkanten (och då kan det lättare bli fel). Och när man ska skanna frukt o grönt gäller det att hitta rätt vara i listan på vågen. Ibland finns det 4-5 olika sorts tomater osv.tveksamt skrev: