Hejsan

Skall sätta upp nya hängrännor och stuprör. Frågan är om jag skall ha självrensande lövrens eller "vanlig" lövrens.

Lövrensen kommer sitta vi ett trädäck då funderar på om det kommer komma mkt slabb ifrån den självrensande där. Det är ju rätt mkt möck i de gamla rännorna men samtidigt har de inte rensats på ett tag.

Vad är era erfarenheter kring detta ?

Sätt "vanlig" lövrens så slipper du allt vatten och slabb sen är dom mycket snyggare än dom självrensande också.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Om man rensar de vanliga regelbundet så fungerar de bra.
De självrensande skvätter ut lite vatten men på en tilltäppt vanlig så rinner allt vatten ut.

Jag har bytt till automatiska överallt.

Protte

Kom på en lösning som jag tror kan vara bra. mitt trädäck är ca 130 cm över marknivå.orde ju då kunna sätta självrensande under själva trädäcket. då slipper jag ju att löven osv slabbar ut på trädäcket.

Jag har vanliga, men vill byta till självrensande när jag har tid. De vanliga kan bli fulla på ett enda regn. Om det kommer en rejäl skur så spolas massor med skräp som samlats på taket och i hängrännan ner på en gång. Det kan bli stopp i renstratten på 10 minuter, och sedan rinner allt vatten över kanten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.