197 läst ·
3 svar
197 läst
3 svar
skarva panel eller husmidja?
Har ett tvåvåningshus jag ska byta den stående panelen på. 170 mm breda panelbrädor, lockläkt på det. Det byttes senast kring 60-talet och är väldigt väldigt dåligt. På den tiden skarvade de. Jag börjar med den sämsta sidan, en gavel (sen får vi se när jag fortsätter)
jag har funderat på husmidja, men vill inte sätta den för lågt för att "tvinga på" hela huset en midja. Det blir väl konstigt att ha midja på bara gavlarna? eller?
Jag känner att jag inte riktigt kan flytta upp midjan till "över takfotens botten", för då hamnar midjan rakt igenom övervåningens fönster hur jag än gör.
7 meter högt hus.
Är det kanske bäst att skarva ändå?
jag har funderat på husmidja, men vill inte sätta den för lågt för att "tvinga på" hela huset en midja. Det blir väl konstigt att ha midja på bara gavlarna? eller?
Jag känner att jag inte riktigt kan flytta upp midjan till "över takfotens botten", för då hamnar midjan rakt igenom övervåningens fönster hur jag än gör.
7 meter högt hus.
Är det kanske bäst att skarva ändå?
Du bör undvika skarvar i möjligaste mån.
Beroende på hur långsidorna ser ut och hur högt dom går så gäller det att försöka hitta en naturlig linje för midjan.
Hur många brädor blir det som måste vara 7m långa? Kan vara lättast att beställa långa brädor om som tidigare påtalat. Längsta standardlängd är 5400mm.
Beroende på hur långsidorna ser ut och hur högt dom går så gäller det att försöka hitta en naturlig linje för midjan.
Hur många brädor blir det som måste vara 7m långa? Kan vara lättast att beställa långa brädor om som tidigare påtalat. Längsta standardlängd är 5400mm.
Ser inga större problem med att skarva, men det finns ju några förutsättningar för att det ska bli riktigt bra och hållbart. (Ligger det på en ö ute i kattegatt så bör inte västsidan skarvas.)
- Skarvar så högt upp på fasaden som möjligt.
- Högkvalitativt virke, dvs kådrikt/tätvuxet och raka brädor utan kupning.
- Rätt färgtyp efter läge, huvudsakligen beroende på hur mkt slagregn den sidan/partiet av fasaden utsätts för per år. I hårt utsatta lägen betyder det linoljefärg, tjära eller roslagsmahogny (med eller utan pigment). Slamfärg funkar bra på mindre fuktutsatta ställen.
- Ett väl utfört hantverk i rätt väder, både snickeri och målning.
Klicka här för att svara