Hej,

Blir inte klok på detta.
Vi har installerat ventilerat golv och bytt syllar på huset.
Nu tänkte jag bara för att sätta på mig hängslen och livrem gräva upp runt huset (gjort det redan) och lägga makadam för att lufta sockeln ned till sulan från täta material (jord).
Verkar vara sand under sulan och dräneringen ligger en bit ut från hus men under nivån sula.

Tänker jag helt idiotiskt som har grävt ut till sulan och ska fylla med makadam 8-16? Funkar principen för det är sand i botten eller ska jag fylla på med jord igen och fylla sista delen (20cm ish) med makadam?
Blir det en vallgrav eller funkar det just pga sanden?
Tacksam för svar!

Du behöver utföra en korrekt dränering, du kan inte leda ner vattnet utan att det har någonstans att ta vägen. Förhoppningsvis finns det redan men om du grävt upp bör den ses över innan du fyller igen. Sen bör grunden skyddas med något system, antingen isolerat eller bara Platon om plattan är gammal och oisolerad

Den är gammal och oisolerad. Inga direkta problem på utsidan vad man kan se förutom att jag ska putslaga två hörn…

Och hur ska man tänka med massorna man återfaller med? Är ingen källare på huset om det inte blev klargjort :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.