Äldre flerfamiljshus med självdrag. Har kolfilterfläkt.
Frågat styrelsen om jag kan sätta täckskiva upp mot taket med ev ventilationsgaller.
Fick detta svaret
"Hälsa snickarna att det behöver byggas så att det fungerar och är åtkomligt för ett självdragssystem."

Tips på hur det kan göras?

Det är en vipplucka. Den står och slår om luckan är öppen.

• Moderna köksskåp med köksredskap på bänken, ett eluttag och köksfläkt gömd bakom skåp i en flerfamiljslägenhet med självdragssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Hur ser luckan ut?
Men den ska inte stå och slå i alla fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser luckan ut?
Men den ska inte stå och slå i alla fall.
Jag har lagt till bild.
Innan köksrenovering syntes den inte då det var ett högskåp där som gick upp till taket, som tidigare hyresgäst hade satt in.

BirgitS BirgitS skrev:
Svårt att se hur själva luckan ser ut. Är det en klaffventil?
[länk]
Eller någon annan de här modellerna?
[länk]
Nej ingen klaffventil, det är en vipp. Ska försöka ladda upp ett foto på liknande.

BirgitS
Som den här?
https://brfhanaholm.se/ventilation/
"Utsugsventilen i kök skall stå i fullt öppet läge enbart vid matlagning."
Den ska alltså kunna stå still i inställt läge och det ska gå och att ändra den.

G Gugge57 skrev:
Nej ingen klaffventil, det är en vipp. Ska försöka ladda upp ett foto på liknande.
Ja precis. Men har kolfilterfläkt och öppnar och stänger inte denna ventilen när jag lagar mat.

BirgitS BirgitS skrev:
Som den här?
[länk]
"Utsugsventilen i kök skall stå i fullt öppet läge enbart vid matlagning."
Den ska alltså kunna stå still i inställt läge och det ska gå och att ändra den.
Precis

BirgitS
G Gugge57 skrev:
Ja precis. Men har kolfilterfläkt och öppnar och stänger inte denna ventilen när jag lagar mat.
Ventilen bör nog vara öppen ändå vid matlagning, dels tar inte kolfilterfläktar bort allt os, och dels behöver man få bort vattenångan, som bildas vid matlagning, från luften för att inte riskera att huset får fuktskador.

Kan du se vad det är som gör att det inte går att ställa in ventilen i ett visst läge?
Kanske styrelsen eller en granne kan hjälpa dig med just det genom att jämföra med hur det är i andra lägenheter?

BirgitS BirgitS skrev:
Ventilen bör nog vara öppen ändå vid matlagning, dels tar inte kolfilterfläktar bort allt os, och dels behöver man få bort vattenångan, som bildas vid matlagning, från luften för att inte riskera att huset får fuktskador.

Kan du se vad det är som gör att det inte går att ställa in ventilen i ett visst läge?
Kanske styrelsen eller en granne kan hjälpa dig med just det genom att jämföra med hur det är i andra lägenheter?
Har frågat styrelsen, men hänvisar bara att snickare vet, vilket jag inte upplever att de gör.

Hade en sån lucka i en bostadsrätt jag hade för många år sen. Jag renoverade köket ville sätta in vanlig köksfläkt och leda in slangen in i kanalen. Det gick bra att görs så sa styrelsen. ( Lägenheten låg högst upp i huset/ vindsvåning) Dvs ok att ta bort luckan. De ansåg att suget genom fläkten var tillfredställande. I nuvarande bostaden så har jag två luckor i murstocken. Ingen av dem står och "slår". De stannar i det läget man ställer de i. Att som i ditt fall "förlänga" kanalen kan väl inte vara ett problem? (Med tanke på de erfarenheterna jag har av sånna luckor) vill man sen kunna öppna och stänga öppningen så finns det ju andra snyggare ventiler för det.
Jag har alltid mina luckor fullt öppna. Både i gamla lägenheten och i nuvarande bostad. Jag har inte märkt några problem med det.

Tack för ert engagemang. Fick nu svar från styrelsen. Luckan får inte byggas in på något sätt. De rekommenderade att alltid ha den öppen alt. öppna och stänga vid matlagning.
Så nu kör vi på det.

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.