209 läst ·
6 svar
209 läst
6 svar
Ventilation vind, självdrag.
30-tals hus som saknar ventilation i dagsläget, tänkte borra hål för ventilation på varje kortsida.
Kan det vara någon vits med att sätta sånna här?:
https://www.elbutik.se/product.html/fresh-tilluftsventil-f100-termostat
Kanske bättre med fullt drag hela tiden oavsett temperatur?
Vet att dom blivit sågade i andra trådar men då har det inte rört sig om en vind med självdrag.
Kan det vara någon vits med att sätta sånna här?:
https://www.elbutik.se/product.html/fresh-tilluftsventil-f100-termostat
Kanske bättre med fullt drag hela tiden oavsett temperatur?
Vet att dom blivit sågade i andra trådar men då har det inte rört sig om en vind med självdrag.
Produkter som diskuteras: "fresh f100"
Badrumsfläkt F100 Fresh
Kallrasskydd och Ø100 mm anslutning
393 kr inkl moms
Läs mer
Klassisk problem om man går ifrån ved/pellets/oljepanna som är varm dygnet om och håller skorstensstocken varm den vägen till att man kastar ut pannan och ersätter det med jord/beg/luftvattenvärme och utan att ersätta den försvinnande sugkraften i skorstensstocken för att den blir kall, med mekaniska fläktar
När skorstenstocken blir kall så reduceras skorstensstockens ventilation kraftigt (kanske till 20-30% när den hålls vid rumstemperatur av den utsugna rumsluften mot innan när skorstenen var varm) när det fortfarande är kallt ute och upphör helt när utomhustemperaturen närmar sig inomhus.
Så första åtgärden är att förbättra utsuget med mekanisk hjälp och det skall också bli så mycket undertryck att det blåser lätt i ansiktet från vinden in mot rummet när man lättar en smula på vindsluckan mot vinden om man har en sådan - eller gamla större hus (lantbruksfastigheter oftast) med smal trappa upp till vinden, att när den dörren är stängd så skall det dra en smula i dörrens karm med luftriktning in mot rummet.
Bara med tillräcklig undertryck kan du säkra att inte någon fuktig bostadsluft når upp till vinden i äldre hus och det räcker med läcka så stor som en blyertspenna i diameter för att riskera mycket fukt och senare mögel i området där det blåser upp på vinden - en del har åkt på möglig vind pga. tomma VP-rör som lämnats kvar som reserv utan att proppas i ändarna mellan bostadsdelen och vinden även i nyare byggen när man inte har undertrycksventilation. - med andra ord måste man ha hysteriskt tät lager mellan bostadsdel och vind om man inte kör med undertrycksventilation, små fel kan ge stora konsekvenser när tätytornaläggs in.
kan man inte säkra täthet mot vind så måste man ha undertrycksventilation.
Det innebär också att man inte bara öppna upp fönster eller plocka hej vilt in en massa friskluftsventiler - utan det måste hela tiden vara en balans mellan tillflöde av luft med något större utflöde av luft från bostaden så att undertrycket bibehålls.
När skorstenstocken blir kall så reduceras skorstensstockens ventilation kraftigt (kanske till 20-30% när den hålls vid rumstemperatur av den utsugna rumsluften mot innan när skorstenen var varm) när det fortfarande är kallt ute och upphör helt när utomhustemperaturen närmar sig inomhus.
Så första åtgärden är att förbättra utsuget med mekanisk hjälp och det skall också bli så mycket undertryck att det blåser lätt i ansiktet från vinden in mot rummet när man lättar en smula på vindsluckan mot vinden om man har en sådan - eller gamla större hus (lantbruksfastigheter oftast) med smal trappa upp till vinden, att när den dörren är stängd så skall det dra en smula i dörrens karm med luftriktning in mot rummet.
Bara med tillräcklig undertryck kan du säkra att inte någon fuktig bostadsluft når upp till vinden i äldre hus och det räcker med läcka så stor som en blyertspenna i diameter för att riskera mycket fukt och senare mögel i området där det blåser upp på vinden - en del har åkt på möglig vind pga. tomma VP-rör som lämnats kvar som reserv utan att proppas i ändarna mellan bostadsdelen och vinden även i nyare byggen när man inte har undertrycksventilation. - med andra ord måste man ha hysteriskt tät lager mellan bostadsdel och vind om man inte kör med undertrycksventilation, små fel kan ge stora konsekvenser när tätytornaläggs in.
kan man inte säkra täthet mot vind så måste man ha undertrycksventilation.
Det innebär också att man inte bara öppna upp fönster eller plocka hej vilt in en massa friskluftsventiler - utan det måste hela tiden vara en balans mellan tillflöde av luft med något större utflöde av luft från bostaden så att undertrycket bibehålls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden