1 438 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Sitter du i en BRF-styrelse? Vad är jobbigast?
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
Vill haka på där.F Frsto skrev:Kul att ni skriver här. Jag tycker Bygga hus har det bästa forumet för BRF-frågor.
Hur som. Det jag skulle önska mig alla mest är ett ekonomisystem som utgår från föreningars behov, och som kan kapa administrativa kostnader. De företag som administrerar föreningarnas bokföring i dag drivs inte av att pressa kostnaderna utan av att suga ut så mycket pengar som möjligt. Skulle vara kul med en tjänst som satte Kunden i fokus.
En BRF drivs ekonomiskt enlligt bolagsregler, dvs ganska komplex och mångsidig reultat och balansräkningar.
Man sitter på styrelsemöten och årsstämmor och går igenom 10-15 sidor. Det mesta är irellevant eller obegripligt. Olika former av avskrivningar som skapar minusposter osv.
Det styrelsen vill ha är en enkel sammanställning av upparbetade kostnader och intäckter. Tillgängliga medel osv. för att kunna bedöma vad man har råd med kommande månader.
Exakt vad som behövs vet jag inte, men det går nog att reda ut.
Vår förvaltare har en sån där tjänst som ger en likviditetsprognos. Tror ingen tittar på den i vår lilla förenings styrelse, typ 25 lägenheter. Vi vågar ändå inte chansa och är därför likviditetsmässigt rätt överkapitaliserade, d v s sparkontot är lite överfullt. När som helst står vi där med en vattenläcka och hundratusentals kronor ska fram. Eller nåt hisselände.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Nu är min personliga erfarenhet av styrelsearbete dels för rätt länge sedan, dels i en förening som pga. storlek inte är så representativ här. Vi hade totalt 6 personer anställda (Inte alla på heltidstjänster) som skötte förvaltning och fastighetskötsel.
Men jag har upfattat att de flesta föreningar idag anlitar någon form av förvaltningsbolag, antingen bara för ekonomiredovisning, men ofta även för både administrativ förvaltning (typ nya medlemmar, pantinskrivningar osv), och fastifghetsskötsel,"vaktmästartjänster". Så ett eventuellt digitaliseringsverktyg för styrelsen måste rimligen vara ihopkopplat med de olika verktyg som förvaltningsbolagen använder. Jag tror att nyttan med ett "standalone" verktyg är rätt begränsat idag. Det är i så fall till de (tror jag) få föreningar som kör allt själv.
Men jag har upfattat att de flesta föreningar idag anlitar någon form av förvaltningsbolag, antingen bara för ekonomiredovisning, men ofta även för både administrativ förvaltning (typ nya medlemmar, pantinskrivningar osv), och fastifghetsskötsel,"vaktmästartjänster". Så ett eventuellt digitaliseringsverktyg för styrelsen måste rimligen vara ihopkopplat med de olika verktyg som förvaltningsbolagen använder. Jag tror att nyttan med ett "standalone" verktyg är rätt begränsat idag. Det är i så fall till de (tror jag) få föreningar som kör allt själv.
Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns väldigt olika företag för ekonomi men vi har nu fastnat för ett litet företag som gör mycket till en rimlig kostnad. Det är enkelt att få kontakt och alltid samma person. I tjänsten ingår till exempel att vi får ett utkast till årsredovisning där vi sedan fyller på några kompletteringar. Vi får också ett schema från december till maj med punkter att utföra inför årsmötet. Som ett extra bonus fick vi snabbt info om återbetalningen av moms efter rättsfallet för något år sedan, med förslag till skrivelse till Skatteverket, som gav oss en utbetalning på ett stort beloppF Frsto skrev:Kul att ni skriver här. Jag tycker Bygga hus har det bästa forumet för BRF-frågor.
Hur som. Det jag skulle önska mig alla mest är ett ekonomisystem som utgår från föreningars behov, och som kan kapa administrativa kostnader. De företag som administrerar föreningarnas bokföring i dag drivs inte av att pressa kostnaderna utan av att suga ut så mycket pengar som möjligt. Skulle vara kul med en tjänst som satte Kunden i fokus.
Vill du tipsa om vilka ni anlitar. Skulle väldigt gärna vilja inleda diskussioner med en mindre aktör och undersöka möjligheterna.K klimt skrev:Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns väldigt olika företag för ekonomi men vi har nu fastnat för ett litet företag som gör mycket till en rimlig kostnad. Det är enkelt att få kontakt och alltid samma person. I tjänsten ingår till exempel att vi får ett utkast till årsredovisning där vi sedan fyller på några kompletteringar. Vi får också ett schema från december till maj med punkter att utföra inför årsmötet. Som ett extra bonus fick vi snabbt info om återbetalningen av moms efter rättsfallet för något år sedan, med förslag till skrivelse till Skatteverket, som gav oss en utbetalning på ett stort belopp
4. (Suttit i styrelsen för 2 föreningar) Lättast att svara på. Br innehavare som vill att föreningen ska fixa saker som är den boendes ansvar. Antingen för att försöka slippa egna kostnader eller att det är bekvämt.
Vår förening använder Boappa som kommunikation medlemmar. I min föregående så hade vi ett annat verktyg. Tror det var Min förening.
Anser jag suttit i två bra styrelser och det absolut viktigaste är en engagerad ordförande samt en person som är intresserad av att sköta den ekonomiska biten i styrelsen.
Jag får för mig att konkurrensen mellan olika appar för styrelse och boende att använda är stor. I vårt fall har vi även Nabo som förvaltare där styrelse och boende kan se olika saker. Ska man slå sig in på marknaden så vet jag tyvärr inte vilka fördelar man ska satsa på. Men definitivt användarvänligt.
Vår förening använder Boappa som kommunikation medlemmar. I min föregående så hade vi ett annat verktyg. Tror det var Min förening.
Anser jag suttit i två bra styrelser och det absolut viktigaste är en engagerad ordförande samt en person som är intresserad av att sköta den ekonomiska biten i styrelsen.
Jag får för mig att konkurrensen mellan olika appar för styrelse och boende att använda är stor. I vårt fall har vi även Nabo som förvaltare där styrelse och boende kan se olika saker. Ska man slå sig in på marknaden så vet jag tyvärr inte vilka fördelar man ska satsa på. Men definitivt användarvänligt.
Som jag ser det så ska ett digitalt verktyg vara en hjälp för att hålla koll på lägenheterna och medlemmar. Det tog länge innan vår nuvarande förvaltare lyckades få fram något i närheten av vad man kan få fram ur ett vanligt kalkylblad.
Jag har också funderat på att utveckla något verktyg men man behöver i princip äga marknaden för att kunna få lönsamhet i det hela. Dvs att få kunder är bedömdes mycket svårt.
En idé jag haft gällande lönsamhet är att gå via försäkringsbolag för någon form av preventivt arbete mot i huvudsak vattenskador. Helt utan underlag för mitt påstående så tror jag att man kan kapa 10% av skadekostnaderna med digitala hjälpmedel för inspektion och underhåll.
Det enda som verkar fungera riktigt bra för att engagera är när det känns i plånboken. Så vad man än utvecklar måste kunna visa ett sådant värde. Man får komma ihåg att man konkurrerar mot e-post, kalkylblad och en skrivare. Man kommer väldigt långt med dessa verktyg och de är i princip gratis.
En annan väg som finns in i föreningen är via ekonomisystemet. Men ett sådant system är inget man tar fram utan ganska stora ekonomiska muskler.
Jag tror TS tyvärr skall glömma denna idé. Jag tror att man väldigt enkelt löser fel problem från föreningsperspektivet. Man kanske hellre ska lösa problem för parter som interagerar med brfer?
Jag har också funderat på att utveckla något verktyg men man behöver i princip äga marknaden för att kunna få lönsamhet i det hela. Dvs att få kunder är bedömdes mycket svårt.
En idé jag haft gällande lönsamhet är att gå via försäkringsbolag för någon form av preventivt arbete mot i huvudsak vattenskador. Helt utan underlag för mitt påstående så tror jag att man kan kapa 10% av skadekostnaderna med digitala hjälpmedel för inspektion och underhåll.
Det enda som verkar fungera riktigt bra för att engagera är när det känns i plånboken. Så vad man än utvecklar måste kunna visa ett sådant värde. Man får komma ihåg att man konkurrerar mot e-post, kalkylblad och en skrivare. Man kommer väldigt långt med dessa verktyg och de är i princip gratis.
En annan väg som finns in i föreningen är via ekonomisystemet. Men ett sådant system är inget man tar fram utan ganska stora ekonomiska muskler.
Jag tror TS tyvärr skall glömma denna idé. Jag tror att man väldigt enkelt löser fel problem från föreningsperspektivet. Man kanske hellre ska lösa problem för parter som interagerar med brfer?
Klicka här för att svara