S Snickarkirre skrev:
Det är ju bara att lägga dit 10cm biten precis som alla andra skivor. Du ska ja ha 45mm regel sen 11 osb å 12 gips sen en sockel på 12mm antar ja? Då e du uppe i 80mm. Känns inte troligt att du skulle belasta dom sista 20mm av biten så pass så att det sviktar. De där håller alla dar i veckan (y)
Men du är inne på att jag ska såga 10cm på x antal golvspån skivor? Jag funderar lite på om man lägger en 95x28 imsom kottling mellan väggens o ut så att det blir tätt och lite stöd. Då får man visserligen 1-2 cm glapp, men när väl parketten är lagd o golvlisten spikad så syns det ju inte. Kanske för amatörmässigt, men det bär mig emot att såga en liten remsa på 4 spånskivor .

Det finns ju många sätt att göra det där på.
Ett sätt är att lägga klart golvet. Visst känns det lite fånigt att offra en skiva för en decimeter, men man kan inte vinna varje gång. Om du hade kapat första skivan lite hade du inte ens reflekterat över det här.
Ett annat sätt är att kapa alla fyra bitarna ur samma skiva. Du tappar förvisso spåntningen på skivorna, men eftersom det bara är några centimeter som faktiskt kommer användas som golv så borde det inte göra någon skillnad. Du kanske kan sätta en extra stump under varje skarv så du har något att limskruva i?
Annars har du fått flera förslag på sätt att bygga ihop hålet. Om du gör så kommer du antagligen ångra dig när du lägger riktigt golv på spånet senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.