Byggahus.se
Hej
Lägger nytt golv i nybyggnad o sista skarven/biten blev tyvärr en smal remsa på 10 cm. Hur bör/kan jag hantera detta. Det skall även byggas ut 45 regel på väggen senare.

Alt 1: kapa golvspånskivor 10cm o fäst i sista fullbredd skivav.

Alt 2: kapa sista skivan rak o lägg en passbit av typ 22x95 (brädbit) sista biten.

Alt 3: låt vara o täck över isolering med typ en liten bit trossbottenskiva, då väggen bygger ut 45, så "hålet blir max 5cm o parkett golv o list täcker ändå Golvspånskiva med etikett vid kant nära träregel, skruvar och kabel på golv under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd golvkonstruktion med osäker sista golvspånskiva liggande intill en isolerad golvsektion.
Skapa konto

Alt 4: annan lösning

Limma på remsan av golvspån på den hela skivan innan du skruvar sista hela skivan.

N NiBaBaD skrev:
Hej
Lägger nytt golv i nybyggnad o sista skarven/biten blev tyvärr en smal remsa på 10 cm. Hur bör/kan jag hantera detta. Det skall även byggas ut 45 regel på väggen senare.

Alt 1: kapa golvspånskivor 10cm o fäst i sista fullbredd skivav.

Alt 2: kapa sista skivan rak o lägg en passbit av typ 22x95 (brädbit) sista biten.

Alt 3: låt vara o täck över isolering med typ en liten bit trossbottenskiva, då väggen bygger ut 45, så "hålet blir max 5cm o parkett golv o list täcker ändå[bild] [bild]

Alt 4: annan lösning
Jag hade nog kortlat extra under varje och lagt den smala biten som är kvar. Kommer ju inte att vara någon risk att få svikt då, samtidigt som du får spån på hela golvet.
Beroende på vilket golv så är det kanske till och med onödigt att kortla extra.

P Per Ingemansson skrev:
Jag hade nog kortlat extra under varje och lagt den smala biten som är kvar. Kommer ju inte att vara någon risk att få svikt då, samtidigt som du får spån på hela golvet.
Beroende på vilket golv så är det kanske till och med onödigt att kortla extra.
Varför kortla? Tänker om man limmar den innan montage, så blir det en enhet.

Oavsett hur jag gör så får jag en glipa mot bef regel då det krävs plats för att "nosen" ska skjutas in. Men sen kommer ju 45 regeln o täcker det.

Du skall ha kortlingar under alla kanter på skivan. Så någon kortling bör du ha.

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
N NiBaBaD skrev:
Varför kortla? Tänker om man limmar den innan montage, så blir det en enhet.

Oavsett hur jag gör så får jag en glipa mot bef regel då det krävs plats för att "nosen" ska skjutas in. Men sen kommer ju 45 regeln o täcker det.
Tänker om ett tungt skåp ska stå intill väggen. Då finns risk att benen orsakar nedböjning av parketten då en smal remsa spånskiva inte är så hållfast.
Angående glapp så limmar du antingen före som någon annan skrev. Alternativt så trycker du den på plats med en kofot. 10mm längst ut är väl rimligt att ha.

P Per Ingemansson skrev:
Tänker om ett tungt skåp ska stå intill väggen. Då finns risk att benen orsakar nedböjning av parketten då en smal remsa spånskiva inte är så hållfast.
Angående glapp så limmar du antingen före som någon annan skrev. Alternativt så trycker du den på plats med en kofot. 10mm längst ut är väl rimligt att ha.
Ok då är jag med. Tänkte lite på att det behövde kottlas pga skarven. Ja, det kommer att fällas in 70x45 nära väggens slut.

Lite synd bara att man måste skära i 4 golvskivor för att få ut dessa 10 cm bitar

N NiBaBaD skrev:
Ok då är jag med. Tänkte lite på att det behövde kottlas pga skarven. Ja, det kommer att fällas in 70x45 nära väggens slut.

Lite synd bara att man måste skära i 4 golvskivor för att få ut dessa 10 cm bitar
Hade du centrerat läggningen hade du klarat dig utan några remsor.....:D

• Gilla
Joak
  • Laddar…
LoweW
H hempularen skrev:
Du skall ha kortlingar under alla kanter på skivan. Så någon kortling bör du ha.
Är inte i princip alla spontade 22mm golvspånskivor OK att lägga löpande? På sidan 18 av "Golvhandboken" som kommer från tillverkaren av TS golvspånskiva ser man att dom lägger det löpande.

K Kane skrev:
Hade du centrerat läggningen hade du klarat dig utan några remsor.....:D
Sant, hade jag mätt så kunde man ju kapat första raden o fått mer homogena skarvar vid väggarna. Men antalet skivor hade blivit samma.

Skulle du inte ha 45 reglar på sidorna? Då hade det räckt att centrera det du lagt utan kapning. Sen ska det vara stöd runt om för skivorna.

J Joak skrev:
Skulle du inte ha 45 reglar på sidorna? Då hade det räckt att centrera det du lagt utan kapning. Sen ska det vara stöd runt om för skivorna.
Ja det skall vara 45 reglar på väggarna, så man skulle ju kunna sätta en stående 45x70 som bilden visar, sen kommer det ju OSB + Gips. Kottlar man 28/45*70 mot sista spånskivan så blir det ju ""tätt". Skulle det funka.

Illustration av en stående regel 45x70 för väggisoleringsprocess bredvid OSB och gipsplattor.
Skapa konto

Känns ju lite B att kaps 4 spånskivor 10 cm bara för att...

Ja det gör det absolut. Se till att isolering ligger mot syllen så det inte blir drag under den o in under spånskivan. Ser ut som det glipar lite på bilden.

För att få det starkt och snabbt jobb, du tar 28X 95 glespanel, sågar till bitar som får plats mellan golvbjälkarna, trär ner dom under så halva glesen är under skivan, finns plats att dra upp den med 2 tvingar. Skruva fast den med 5 spånskruvar och lägger dit lilla biten ock kanske lite lim och 5 skruv. Det blir starkt så det går att ställa en bil på

Det är ju bara att lägga dit 10cm biten precis som alla andra skivor. Du ska ja ha 45mm regel sen 11 osb å 12 gips sen en sockel på 12mm antar ja? Då e du uppe i 80mm. Känns inte troligt att du skulle belasta dom sista 20mm av biten så pass så att det sviktar. De där håller alla dar i veckan (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.