Hej,
Jag bor i en mexitegelvilla där träpartierna runt fönstren är laserade med nån ädelträolja (?), bruna är de i alla fall. Trät är väldigt torrt och vid vissa fönster börjar listen "ätas upp" i nederkant. Getingar har också börjat gå på träet.
Frågan är: Hur länge kan vi vänta med att renovera dem? Vi vill gärna måla om allt trä till grön nyans men har inte riktigt ekonomin just nu och skulle vilja vänta tre år till. Vad finns det för risker med att vänta? Går det att rädda fönstren om vi målar om redan i år?

Funderingar från rådvill husägare

• Slitet träfönster med brunlaserat trä där färgen börjar flagna och träet är skadat, samt smutsig fönsterkarm och fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!
För att olja och måla fönstren fodras främst tid, kikar du i tex forumshoppen ser du att linolja, balsamterpentin, linoljefärg och penslar som räcker till kåkens alla fönster nog inte kostar mer än 1500kr totalt inkl frakt.

Så länge fönsterkassetterna är hela tycker jag absolut att du ska underhålla dina gamla fönster.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Jag har fönster av liknande, härlig årgång och kulör, och jag har målat dem med roslagsmahogny. Det är lika delar linolja, balsamterpentin (som vår broder @fribygg tipsar om) samt trätjära. Tjäran tillför lite extra pigment.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
För att olja och måla fönstren fodras främst tid, kikar du i tex forumshoppen ser du att linolja, balsamterpentin, linoljefärg och penslar som räcker till kåkens alla fönster nog inte kostar mer än 1500kr totalt inkl frakt.

Så länge fönsterkassetterna är hela tycker jag absolut att du ska underhålla dina gamla fönster.
Tack för svar!

Du hade inte bytt ut de trälister som är på bilden utan oljat in och hoppats på att de håller ett tag till?

Med all respekt för att ekonomin kan vara ansträngd. Men vänta i tre år på att måla, som ni verkar vilja prioritera?
Vad budgeterat ni för kostnad att måla?

Jag hade halvoljat fönstren i början på april.
Hur du sen behandlar dem senare är en fråga om tid, tycke och smak, det är inte dyrt med linolja och inget på bilden tyder på att du egentligen behöver göra nått annat än att olja trät.

@SågspånPappspikEternit 's metod kan förmodligen vidareutvecklas med gröntjära om du önskar gröna fönster, den enda nackdelen jag kan se med rolagsmahogny är att det är svårt eller omöjligt att få nått annat än tjära att fästa på ytan i framtiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Med all respekt för att ekonomin kan vara ansträngd. Men vänta i tre år på att måla, som ni verkar vilja prioritera?
Linoljefärg kostar max 500kr så det är inte vettigt att skjuta på underhållet.

F fribygg skrev:
Linoljefärg bör kosta max 500kr så det är inte vettigt att skjuta på underhållet.
Det är lite det jag menar. Jag förstår inte varför TS behöver vänta i tre år på att måla. Men jag kanske missar nåt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Det är lite det jag menar. Jag förstår inte varför TS behöver vänta i tre år på att måla. Men jag kanske missar nåt.
Om tillgång tid och kostnad är en fråga bör ju iaf fönstren halvoljas nu i början på april

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Problemet är väl tiden, att vi har tre små barn, och i så fall skulle behöva betala någon för att göra det...

• Gilla
Juul
  • Laddar…
P Pedersen.johanna skrev:
Problemet är väl tiden, att vi har tre små barn, och i så fall skulle behöva betala någon för att göra det...
Sen är det inte enbart fönstren utan även dörrar och gavlar.
Men skulle ju kunna göra det som är mest akut nu; olja in fönster och dörrar och vänta med övrigt.

P Pedersen.johanna skrev:
Ta ett fönster åt gången och fixa.
Någon timme då och då så är det fixat. Så gjorde jag när vi skaffade hus, och med småbarn, när man kunde dela upp arbeten.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade halvoljat fönstren i början på april.
Hur du sen behandlar dem senare är en fråga om tid, tycke och smak, det är inte dyrt med linolja och inget på bilden tyder på att du egentligen behöver göra nått annat än att olja trät.

@SågspånPappspikEternit 's metod kan förmodligen vidareutvecklas med gröntjära om du önskar gröna fönster, den enda nackdelen jag kan se med rolagsmahogny är att det är svårt eller omöjligt att få nått annat än tjära att fästa på ytan i framtiden.
Tror du att det går att olja in även denna yta som ser mer blank ut? Osäker på hur detta är behandlat tidigare men det skiljer sig helt klart mellan dörr och fönster.

Du rekommenderar halvolja och sedan måla?

• Träram runt fönster med en blank yta och smutsigt glas, omgiven av brädor i en utomhusmiljö. En fråga om oljebehandling.
    Skapa konto
  • Dörr och fönster i brun träfinish, fönstret ser glansigt ut. Diskuteras om inoljning och målning.
    Skapa konto
Allt trä på dina fönster och dörrar går att halvolja (eller olja) Tycker du att det blir för mycket/för blankt är det bara att torka av ytan med en luddfri trasa innan oljan torkar.

Om du vill ha ytan täckmålad rekomenderar jag målning med linoljefärg, men det fodrar ju att du sköter dina fönster framöver om det ska bli snyggt och hållbart.

Alternativet med rolagsmahogny eller bara halvoljning är kanske inte så dumt om du inte har tid ork och råd att måla/sköta täckmålade fönster nu i år, halvoljning är snabbt,enkelt och billigt och det lär väl knappast bli mer än 1500kr dyrare och förhoppningsvis både snyggare och hållbarare om du väljer gröntjära i rolagsmahogny istället för bara halvoljning.

• Gilla
Pedersen.johanna
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Allt trä på dina fönster och dörrar går att halvolja (eller olja) Tycker du att det blir för mycket/för blankt är det bara att torka av ytan med en luddfri trasa innan oljan torkar.

Om du vill ha ytan täckmålad rekomenderar jag målning med linoljefärg, men det fodrar ju att du sköter dina fönster framöver om det ska bli snyggt och hållbart.

Alternativet med rolagsmahogny eller bara halvoljning är kanske inte så dumt om du inte har tid ork och råd att måla/sköta täckmålade fönster nu i år, halvoljning är snabbt,enkelt och billigt och det lär väl knappast bli mer än 1500kr dyrare och förhoppningsvis både snyggare och hållbarare om du väljer gröntjära i rolagsmahogny istället för bara halvoljning.
Stort tack för svar! 🙏🏽

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.