12 566 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Sista check golvbrunn innan kontraktsskrivning på hus
S Stålborste skrev:Tack för svar.
Besiktningsmannen som anlitats av dem anmärkte inte på detta, det var kanske svårt att se. När vi gjorde en genomgång av besiktningsprotokollet på telefon sa han att brunnen såg bra ut. Han hade även utfört fukt mätningar utan några avvikelser.
Går detta att åtgärda utan större ingrepp? Eller måste man riva något? Hur stor är risken att det finns fuktskador?
Jag *tror* inte du kan skicka dina privata bilder till en besiktningsman som inte har något uppdrag åt dig, låta denne göra utfästelser, och sedan använda dessa mot säljaren.S Stålborste skrev:Tack så mycket för era svar och råd.
Första gången vi köper hus så det är en del nerver inblandat också.
Jag har fått besiktningsmannen att gå med på att kommentera skriftligt på bilderna han fått och förklara vad som syns och att det inte är något allvarligt, just för att ha det som underlag framöver om det blir tjaffs.
Vi har precis fått bekräftat att banken har godkänt köpet och vi ska skriva på imorgon.
Utan vad du kan gå på är säljarens besiktningsprotokoll rakt upp och ner, men framförallt din egen besiktningsmans protokoll.
Nu verkar det som att säljarens besiktningsman kommenterat att golvbrunnen är okej. Det ställer antagligen inte till det. Hade varit värre om hen bekräftat ett möjligt fel. Det papperet hade snarare skyddat säljaren än dig.
Hoppas det gick bra att göra affär i dag, hus som tickar alla boxar ska man slå till på! Eventuella frågor och krav kan du ta senare.
Det är nog faktiskt dessutom så att du inte kan använda säljarbesiktningen mot säljaren alls.S Sir Duke skrev:Jag *tror* inte du kan skicka dina privata bilder till en besiktningsman som inte har något uppdrag åt dig, låta denne göra utfästelser, och sedan använda dessa mot säljaren.
Utan vad du kan gå på är säljarens besiktningsprotokoll rakt upp och ner, men framförallt din egen besiktningsmans protokoll.
Nu verkar det som att säljarens besiktningsman kommenterat att golvbrunnen är okej. Det ställer antagligen inte till det. Hade varit värre om hen bekräftat ett möjligt fel. Det papperet hade snarare skyddat säljaren än dig.
Hoppas det gick bra att göra affär i dag, hus som tickar alla boxar ska man slå till på! Eventuella frågor och krav kan du ta senare.
Säljarbesiktningen gör på uppdrag av och betalas av säljaren.
Dvs det är på säljarens uppdrag.
Den brukar hänga ihop med en dolda fel försäkring.
Resultatet av det är att om köparen hittar saker i huset som det inte informerats om eller som inte framgått så slipper säljaren blanda sig i utan det är en sak mellan köparen, besiktningsfirman och försäkringsbolaget som utfärdat dolda fel försäkringen.
Så hela poängen med besiktningen från säljarens sida är att slippa trassla och diskutera brister i huset.
Försöker man ta saker från besiktningen och börjar argumentera med säljaren om brister i huset så kan det nog i det här fallet resultera i att säljaren istället väljer att lägga ut huset på öppna marknaden istället för att slippa trassliga köpare.
Så skulle jag göra om jag vore säljare i alla fall.
Håller med, och lägger till att vissa besiktningar som säljare låter göra nog bara är ren marknadsföring, det vill säga att man vill sätta en kvalitetsstämpel på objektet för att kunna sälja det lätt och snabbt.S steffo_b skrev:Det är nog faktiskt dessutom så att du inte kan använda säljarbesiktningen mot säljaren alls.
Säljarbesiktningen gör på uppdrag av och betalas av säljaren.
Dvs det är på säljarens uppdrag.
Den brukar hänga ihop med en dolda fel försäkring.
Resultatet av det är att om köparen hittar saker i huset som det inte informerats om eller som inte framgått så slipper säljaren blanda sig i utan det är en sak mellan köparen, besiktningsfirman och försäkringsbolaget som utfärdat dolda fel försäkringen.
Så hela poängen med besiktningen från säljarens sida är att slippa trassla och diskutera brister i huset.
Försöker man ta saker från besiktningen och börjar argumentera med säljaren om brister i huset så kan det nog i det här fallet resultera i att säljaren istället väljer att lägga ut huset på öppna marknaden istället för att slippa trassliga köpare.
Så skulle jag göra om jag vore säljare i alla fall.
Problemet är att besiktningen kan vara dåligt utförd, samt som du säger att köparen inte kan åberopa den. Åtminstone för en del år sedan så var Anticimex basbesiktningar oerhört enkla och missade en hel del fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Det låter som en tveksam analys. Man ser ju en skarp kant, som knappast kan vara från en nedvikt tätskiktsmanschett. Och klämringen ser absolut att vara en bra bit från botten.S Stålborste skrev:
Kolla med BKR.
Ja, säljaren har kanske råkat ut för en dålig besiktningsman.H hempularen skrev:
TS borde skaffa en egen besiktning. Det brukar väl till och med uppmanas väl till det i prospekt och kontrakt?
Ja. Kvaliteten på besiktningarna varierar en del.S Sir Duke skrev:Håller med, och lägger till att vissa besiktningar som säljare låter göra nog bara är ren marknadsföring, det vill säga att man vill sätta en kvalitetsstämpel på objektet för att kunna sälja det lätt och snabbt.
Problemet är att besiktningen kan vara dåligt utförd, samt som du säger att köparen inte kan åberopa den. Åtminstone för en del år sedan så var Anticimex basbesiktningar oerhört enkla och missade en hel del fel.
De som inte är så bra utförda brukar dock vanligen försöka påpeka i stort sett allt för att vara på den säkra sidan.
Har dom påpekat allt som risker så är sannolikheten för att försäkringen belastas minimal.
Det gör ju att besiktningen är rätt värdelös om man inte klarar av att läsa mellan raderna vad dom säger och försöker tolka det till vad sanningen är.
Sen finns det såklart de som inte ser saker heller men jag misstänker att dom riskerar att bli av med möjligheten att göra besiktningar för dolda fel försäkringar pga att försäkringen kan bli olönsam om dom inte påpekar alla eventuella brister och risker..
Klicka här för att svara