Vi ämnar flytta tvättstugan till det som idag används som förråd.
I förrådet finns ej någon golvbrunn varpå vi önskar sätta in en. Det skall även på den kopplas ett rör för tvättmaskin.
Detta rum angränsar husets originalgarage som idag används som groventré.
I groventrén finns ett 50mm avloppsrör uppskjutet 50mm som jag funderar på om jag kan ansluta tvättstugans golvbrunn/avlopp.

Idag är det en gammal entrédörr mellan rummen som skall sättas igen samt från groventréns sida bygga ut väggen 70mm för att dölja avlopp och annat från den putsade väggen. Det finns också ifrån groventréns sida ett gjutet trappsteg.
Steget tänkte jag bila upp för att få ned en golvbrunn + avlopp.

Jag kommer gjuta upp en klack i bakkant för att inte vatten skall kunna rinna ned i väggen
Är det någon som ser några konstigheter med denna lösning?
Nedan skiss visar det ämnade avloppet i lila.
Förråd med kartonger på hyllor, betongtrapppsteg och dörröppning mot rum med skor och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1772725755651.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Om det inte är fråga om en källare på oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt ska det, enligt branschreglerna, vara tätskikt över hela golvytan med uppvik 5-10 cm på väggarna.

Om det kommer ut vatten på golvet från en läckande skarv/tvättmaskin ska det kunna rinna ner i golvbrunnen.

Det normala är att man bilar upp golvet och drar ett avloppsrör i golvet till ett ställe som passar med tvättmaskin och ev. tvättho. Om avloppsrören är i gjutjärn eller vit plast, brukar det vara lämpligt att byta ut dem, när de är någorlunda åtkomliga, eftersom de kan gå sönder när som helst. Avloppsrör ska luta svagt nedåt i hela sin sträckning.

För att inte få problem med försäkringsbolaget vid en vattenskada behöver man följa branschreglerna.
BKR:s branschregler finns här: https://www.bkr.se/regler

• Gilla
Gredelin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte är fråga om en källare på oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt ska det, enligt branschreglerna, vara tätskikt över hela golvytan med uppvik 5-10 cm på väggarna.

Om det kommer ut vatten på golvet från en läckande skarv/tvättmaskin ska det kunna rinna ner i golvbrunnen.

Det normala är att man bilar upp golvet och drar ett avloppsrör i golvet till ett ställe som passar med tvättmaskin och ev. tvättho. Om avloppsrören är i gjutjärn eller vit plast, brukar det vara lämpligt att byta ut dem, när de är någorlunda åtkomliga, eftersom de kan gå sönder när som helst. Avloppsrör ska luta svagt nedåt i hela sin sträckning.

För att inte få problem med försäkringsbolaget vid en vattenskada behöver man följa branschreglerna.
BKR:s branschregler finns här: [länk]
Tack för ditt svar!

Huset är byggt 1938 varpå den tilltänkta byggnationen är i källare på oisolerad betongplatta. Alla avloppsrör är bytta mellan 1992-2020. 2020 drog jag själv upp 50mm röret (vanligt grått: https://www.byggmax.se/rör-inomhusavlopp-grå-p31250#1225=88084) i groventrén för tilltänkt grovho. Någon grovho blev aldrig av och jag tänkte nu då istället använda mig av denna för att koppla på avloppet från tvättstugan.

Jag tänkte att fallet borde ju även det bli bättre då nuvarande groventré (tidigare original garage) ligger 20 cm nedanför det förråd som jag vill bygga om till tvättstuga.

Ändrar dina tankar kring min lösning med dessa förutsättningar delgivna?

BirgitS
Bra, då behöver knappast rören bytas och tätskikt behövs inte över hela golvet (förutsätter dock att utläckande vatten inte kan skada något). Då brukar man ha tätskikt närmsta delen (t.ex. cirkel, radie 50 cm) kring golvbrunnen.

Det känns som att det kan bli otrevligt att ha golvbrunnen precis i dörröppningen. Kanske gör att man tappar balansen när man går över fallet med mycket kläder i famnen och inte ser den.

BirgitS BirgitS skrev:
Bra, då behöver knappast rören bytas och tätskikt behövs inte över hela golvet (förutsätter dock att utläckande vatten inte kan skada något). Då brukar man ha tätskikt närmsta delen (t.ex. cirkel, radie 50 cm) kring golvbrunnen.

Det känns som att det kan bli otrevligt att ha golvbrunnen precis i dörröppningen. Kanske gör att man tappar balansen när man går över fallet med mycket kläder i famnen och inte ser denDen öppningen
BirgitS BirgitS skrev:

Det känns som att det kan bli otrevligt att ha golvbrunnen precis i dörröppningen. Kanske gör att man tappar balansen när man går över fallet med mycket kläder i famnen och inte ser den.
Den dörröppningen ska byggas igen då tvättställ och tvättmaskin skall stå där emot.
Golvbrunnen kommer alltså att vara under tvättstället.

BirgitS
Ja, då blir det ju annorlunda även när det gäller det. Det verkar som att du har tänkt igenom det bra.

• Gilla
Gredelin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, då blir det ju annorlunda även när det gäller det. Det verkar som att du har tänkt igenom det bra.
Jag tackar så mycket för ditt engagemang och din kunskap :)

C
Ett tips är att såga först med en stenklinga innan du bilar, så att inte hela trappsteget lossnar.
Å andra sidan kanske det inte gör nåt om du ändå skall sätta igen dörrhålet.

• Gilla
Gredelin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett tips är att såga först med en stenklinga innan du bilar, så att inte hela trappsteget lossnar.
Å andra sidan kanske det inte gör nåt om du ändå skall sätta igen dörrhålet.
Tack för tips.

Jag kommer även att i det rummet (groventré) bygga ut väggen ca 70mm för att dölja avloppet samt andra skavanker på den väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.