Tjenare gänget!

Har äntligen hittats ett hus byggt 2014 som vi eventuellt ska skriva kontrakt på inom ett par dagar.

Var på andra visningen idag och kikade extra noga på brunnsmanchet i golvbrunn i badrummet. Den stack inte ut under för en gångs skull.

Vill bara dubbelkolla med er om ni ser något annat som inte jag såg eller inte förstod vad jag tittade på.

Bifogar lite bilder på golvbrunnen.
De 2 bilderna med pilar är det ända jag tyckte såg konstigt ut, är det fogmassa eller har manschetten lossnat?

Sen såg jag lite missfärgningar utanpå kantelementen på husgrunden (betongplatta).
Det jag kunde läsa mig till så stämmer det typ överens på alger eller liknande som trivs i skugga. Det fanns ingenting på resten av kantelementen runt huset. Bifogar 2 bilder

Vad tror ni? Har ni liknande?
Vet att det kan bli utfällningar från kalk och armeringsjärn också men tycker inte det ser ut som det.

Tack på förhand!

• Närbild på en golvbrunn i ett badrum med blå och vita komponenter och smutsig omgivande kant i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i badrum med plastdetaljer och metallomgivning, lätt smutsig med hårstrån synliga i botten.
    Skapa konto
  • Golvbrunn i badrummet med blå tätning och synliga texturer; möjligt fogmassa eller lös manschett.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med synlig blå brunnsmanchett och brun beläggning runt kanterna i ett badrum.
    Skapa konto
  • Golvbrunn i badrum med gröna pilar som pekar på brunnsmanchettens kanter och fogmassa runt brunnen.
    Skapa konto
  • Närbild av en golvbrunn med gröna pilar som pekar på brun kant, misstänkt fogmassa eller lös brunnsmanschett, delvis synlig blå ring.
    Skapa konto
  • Missfärgningar och alger på betongplattan vid husgrund, omgiven av grus och torra löv under en röd träpanel.
    Skapa konto
  • Missfärgningar på kantelement av betongplatta nära marken, omgiven av stenar och löv. Eventuella alger eller fuktrelaterade utfällningar.
    Skapa konto
Klämringen sitter inte som den ska, antingen har den inte tryckts fast ordentligt från början (då borde manschetten synts) eller så har någon frivilligt/ofrivilligt?? bänt upp ringen å då har manschetten följt med upp.

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Klämringen sitter inte som den ska, antingen har den inte tryckts fast ordentligt från början (då borde manschetten synts) eller så har någon frivilligt/ofrivilligt?? bänt upp ringen å då har manschetten följt med upp.
Tack för svar.
Besiktningsmannen som anlitats av dem anmärkte inte på detta, det var kanske svårt att se. När vi gjorde en genomgång av besiktningsprotokollet på telefon sa han att brunnen såg bra ut. Han hade även utfört fukt mätningar utan några avvikelser.

Går detta att åtgärda utan större ingrepp? Eller måste man riva något? Hur stor är risken att det finns fuktskador?

• Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Finns det något våtrumskunnig som kan säga om det är allvarlig eller om det är lätt att åtgärda utan större kostnader?

Tacksam för alla svar.

• Gilla
LOER och 1 till
  • Laddar…
Vid dina gröna pilar på sista brunnsbilden, tycker jag det ser ut som manschetten är trasig. Man ser en vass kant av brunnen tror jag, Men det är inte jättetydligt. Någonting ser ut att vara ihopkorvat, kan vara tätskiktet som åkt upp. Jag kan (svagt) gissa att man försökt åtgärda en felskuren manschett genom att bryta upp klämringen för att skära bort utsickande material, och då misslyckats så att det åkt upp istället med ringen.

Försök ta kontakt med bes. mannen och fråga om dina bilder. Eller se om du kan få en koll på bilderna av någon på BKR (branschorganisationen).

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Hej igen!

Ringde besiktningsmannen precis och han fick ta del av bilderna.
Han sa att det man ser på bilderna är fogmassa och att det inte ska vara någon fara och att allt är rätt monterat.

Ser i alla fall ut som att klämringen sitter med en knäck och inte bottnar hela vägen runt.
En vit klämring med en blå tätning runt en öppning, där klämringen inte verkar sitta plant hela vägen runt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser i alla fall ut som att klämringen sitter med en knäck och inte bottnar hela vägen runt.
[bild]
Reagerade också på det. Är lite osäker på om det är Kameran som är boven som gör att perspektivet gjort att det ser skevt ut.

Klämringen felaktig, 100% säkert.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
S Stålborste skrev:
och att allt är rätt monterat.
Nej, den är inte rätt monterad.
Blåa ringen ska vara helt plan och helt i våg (under förutsättning att golvbrunnen är helt i våg) åt alla håll.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Fråga bes. mannen om dom tar 100% ansvar för klämringen :)

• Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
Går det inte att trycka ned klämringen?

Kanske efter man lossat den och värmt manchetten med varmluftspistol.

Hej igen

Skickade bilden till besiktningsmannen och han bekräftade att den har släppt just där.
Han sa att det går att åtgärda ganska enkelt med skruvmejsel eller om man använder en värmepistol och trycker ner den igen.
Annars att man kan få hjälp av en fackman.
Han trodde inte att det lett till några skador och att inget från fuktmätningarna som gjorts antydde på det heller.

Man kan ju be säljaren att åtgärda det innan vi flyttar in.
Har ni tips eller egen erfaranhet på eventuell klausul eller hur man ska uttrycka sig där utan att skrämma bort dem?

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
BirgitS
S Stålborste skrev:
Man kan ju be säljaren att åtgärda det innan vi flyttar in.
Har ni tips eller egen erfaranhet på eventuell klausul eller hur man ska uttrycka sig där utan att skrämma bort dem?
Juridiska klausuler bör man överlåta till mäklarföretaget (och deras jurister).

Kan vara säkrare att ge ett pris som täcker att man fixar det själv.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Så hela affären hänger på denna manchett?

Helt säkert kommer du med tiden att hitta andra större eller mindre tveksamheter och fel.

• Gilla
  • Haha
OppfinnarJocke och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.