Jag tilläggsisolerar just nu en siporexvägg. Isolerfabrikanterna rekommenderar inte att man monterar någon plastfilm invändigt för att förhindra fuktransport, ej heller sitter det någon där idag. Siporexelementen är gjorda i dubbla lager med cellplast mellan. Mao är väggen antagligen rätt tät.

Jag funderar nu på om man bör lägga dit en plastfilm om man ska montera OSB+gips invändigt?

Tapeter etc ser inte alls ut att vara fuktpåverkade så jag har svårt att tro att det skulle vara ett problem med OSBn.

Vad säger expertisen? Plast eller ge fasen i det?

ClasseClas
Jag är ingen expertis men tycker lite...

Kolla upp vilket ånggenomgångsmotstånd cellplasten i Siporexelemenen har gentemot byggfolie. Om det är i närheten av byggplastens motstånd så blir det i mina ögon tårta på tårta och det är ju ingen önskvärd situation. Du är ju medveten om de diskussioner som förs rörande tätskikt i kaklade badrum där prefabväggarna redan har folie innanför OSB/gips el. dubbelgips el. liknande.

Hej Mathias (och alla andra)

Har du hört något från isolerfabrikanterna om vad de rekomenderar för en massiv lättbetongvägg vad gäller tilläggsisolering och plastfilm?

/Jonas

Classe - jag resonerar ungefär som du.

Jonas - Nix, har bara hört mig för rörande Siporexväggar och vet inte vad som gäller för andra stenväggar.

Kom på att jag faktiskt frågat Isover om detta för ett tag sedan.
Ibland är man bra glömsk... [smiley=2vrolijk_08.gif]

De rekomenderar en ångbroms typ Mataki Halotex på insidan.

/Jonas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.