Vad ska den sensorn göra som sitter i taket , det blir ca 100 -110 C där ovanför aggregatet och i mitt tycke malplacerad, normalt sitter givare ca 1,5 m upp på vägg en bit från aggregatet och då går det att gå ut genom väggen med silikonkablar i rör direkt bakom panelen som är på utsidan ner till aggregatet. VP-rör tål inte hettan som blir utan knorrar ihop sig
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det är väl ändå två olika saker ni pratar om, sensorn i taket är för att det inte ska bli för varmt i bastun.
Överhettningsskyddet på aggregatet är för att det i sig inte ska bli för varmt.
Men vad vet jag, håller inte på med aggregat speciellt (aldrig) mycket

Överhettningsskyddet på aggregatet är för att det i sig inte ska bli för varmt.
Men vad vet jag, håller inte på med aggregat speciellt (aldrig) mycket
Överhettningsskyddet och resetknapp sitter i givaren och ska, precis som påpekats, monteras enligt bild.
Tänkte använda PM Flexrör, iofs bara klassad till 90 grader. Elektrikern kanske har en tåligare variant om den nu får läggas mellan bastufolie/panel. Får i så fall vänta några dagar till. Alternativt lossa mer folie och lägga in det vanliga flexröret.
Tänkte använda PM Flexrör, iofs bara klassad till 90 grader. Elektrikern kanske har en tåligare variant om den nu får läggas mellan bastufolie/panel. Får i så fall vänta några dagar till. Alternativt lossa mer folie och lägga in det vanliga flexröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lutar åt att sprätta upp folien och att pula in flexröret på den kalla sidan. Vill ju helst ha den dold istället för utanpåliggande enligt bilden.
Men hur var det med SiHF-kabel? Får den läggas i rör?
Men hur var det med SiHF-kabel? Får den läggas i rör?
Det finns inga krav på kabeln här det är ingen farlig spänning eller ström i givardelen. Enda är ju att man inte får problem med funktionen pga kabelvalet så i praktiken fungerar många typer som inte är "avsedda" för fallet.
Om du väljer silikontyp är det inget som hindrar att dra den i vilka rör, slangar osv som helst här. Och det går även bra med standardslang särskilt med tanke på den relativt korta andelen tid vid hög temp.
Om du väljer silikontyp är det inget som hindrar att dra den i vilka rör, slangar osv som helst här. Och det går även bra med standardslang särskilt med tanke på den relativt korta andelen tid vid hög temp.
Kanon, tack för hjälpen. Då kör jag på som tänkt! 
Klicka här för att svara

