Rejäl skrev:
Håller inte med alls, det står tydligt i PBL att byggherren ansvarar för kontrollplanen!
Lika tydligt är det när man läser på om den kontrollansvariges uppdrag.

T TypRätt skrev:
Vad är det som gör att du inte vill gå i god för ditt arbete? Vet du att du inte gjort det rätt eller vad då?

Byggherren ska väl inte klandras för arbetet som sådant, klander mot hen ska väl vara saker som att planer inte upprättats, folk har jobbat utan skyddsutrustning eller dylikt.

Nu vet jag inte exakt vad det står på den raden i kontrollplanen men jag utgår ifrån att det inte står ”jag garanterar att mitt arbete är helt fritt från fel”, för en sådan garanti skulle jag aldrig kunna skriva under på men tex ”jag har till min kännedom och bästa förmåga följt de lagar och regler, externa som interna samt utfört mitt arbete utan slarv eller klander” skulle jag kunna gå i god för. Betyder det att min kod är fri från buggar? Absolut inte men en arbetsgivare skulle vara trygg i att det inte plötsligt uppstår en situation där det visar sig att deras produkt helt plötsligt består av olovligen kopierad kod som de saknar licens för.
Man signerar bara efter det/de arbetsmoment som man har genomfört. Det visar vilka jobb man har gjort.

P
L linkanbygg skrev:
Lika tydligt är det när man läser på om den kontrollansvariges uppdrag.
Men vem är ytterst ansvarig🤔

De gånger jag har byggt och behövt kontrollplan så är det bara den kontrollansvarige som har signerat punkterna. Är det något nytt, eller ovanligt nitisk kommun, som kräver att varenda hantverkare signerar sina jobb?

Kontrollplanen är ju ingen checklista på vilka jobb som är utförda.

H
När jag byggde så signerade ka på allt.
Att allt var byggt enligt rätta regler.
Behövde inte ha hantverkare som signerade.
Samt att ka la med ritningar på takstolar, ritning på grund osv.
Hållfasthets beräkning.
Det höll i massvis.
Så när ka hade signerat allt sände dom listan till mig som skickade in den till kommunen.

Claes Sörmland
Alltså kontrollplanen föreslås av byggherren med hjälp av KA för byggnadsnämnden som sen beslutar om den. Startbesked ges. Nu kan kontrollplanen inte ändra t ex med signaturer, den är vad byggnadsnämnden har beslutat - inget annat.

Det som vi diskuterar är nog snarare slutbeskedet och specifikt vilka handlingar som byggnadsnämnden behöver få från byggherre och KA för att fatta beslut om slutbesked. Boverket förklarar:

Text om utlåtande från kontrollansvarig inför slutbesked, inklusive referens till plan- och bygglag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.