Två av mina hantverkare, grävaren och grundläggaren/gjutaren har inte signerat i kontrollplanen trots uppmaning både via telefonsamtal och SMS samt en kopia av kontrollplanen och ett frankerat, adresserat kuvert till hemadressen. De har gjort sig okontaktbara. Nu närmar sig slutbesiktning och att MBN godkänner bygget så att jag kan lägga om lånen och slipper de höga räntorna. Någon som har samma erfarenhet? Jag kan inte gärna åka hem till dem med kontrollplanen och hoppas att de är hemma! Det är drygt 30 mil från där jag bor och 5-10 mil från stugan till där hantverkarna bor.
Det är den kontrollansvarige som upprättar en kontrollplan och sedan ska hantverkarna signera i den. Hittills har VVS, El och våtrum skrivit intyg och den som gjorde stomresningen signerat. Varför de andra maskar, vet jag inte. De måste väl stå för sina insatser? Det verkar som jag som byggherre ska samla in signaturer och intyg och då undrar jag vad den kontrollansvarige har för uppgift? Har får 25.000:-SEK för uppdraget. Vid mitt förra bygge var det den kontrollansvarige som skötte det och alla hantverkare signerade eller skrev intyg. Jag har frågat den kontrollansvarige om hantverkarna/grävarna/gjutarna mm måste signera men ännu inte fått något svar. Han är lika svår att få kontakt med och återkommer inte när han skulle återkomma och svarar inte på mejl. Han har fått halva beloppet som förskott. Det är ju jag som gör hela jobbet och han håvar in pengarna!Claes Sörmland skrev:
Kravet på kontrollplanen är ju emellan kommunen och dig om jag har förstår det rätt?
Ska du kunna kräva det så bör du ha avtalat det med alla parter som du köper tjänster av..
Annars får väl du signera den så att du kan få slutintyget och kan flytta in tänker jag..
Ska du kunna kräva det så bör du ha avtalat det med alla parter som du köper tjänster av..
Annars får väl du signera den så att du kan få slutintyget och kan flytta in tänker jag..
Det tror jag inte. Det har hittills varit en självklarhet. Vad ska man annars ha en kontrollansvarig och kontrollplan till? Det ska vara en sakkunnig som ska se till att bygget går rätt till och han ska göra arbetsplatsbesök för att kolla detta. När arbetet är klart ska hantverkaren signera. Tyvärr kunde jag inte följa bygget på plats som begära en signatur innan jag betalade.Rejäl skrev:
KAs roll är att bevaka att du som byggherre sköter dig avseende kontrollerna, det är kommunens förlängda arm. Det är således ingen som utför något arbete åt dig. Och du få betala för nöjet... Märkligt upplägg det där och som gjort för att korrumperas av personer som bara håvar in pengar utan insats.L linkanbygg skrev:Det är den kontrollansvarige som upprättar en kontrollplan och sedan ska hantverkarna signera i den. Hittills har VVS, El och våtrum skrivit intyg och den som gjorde stomresningen signerat. Varför de andra maskar, vet jag inte. De måste väl stå för sina insatser? Det verkar som jag som byggherre ska samla in signaturer och intyg och då undrar jag vad den kontrollansvarige har för uppgift? Har får 25.000:-SEK för uppdraget. Vid mitt förra bygge var det den kontrollansvarige som skötte det och alla hantverkare signerade eller skrev intyg. Jag har frågat den kontrollansvarige om hantverkarna/grävarna/gjutarna mm måste signera men ännu inte fått något svar. Han är lika svår att få kontakt med och återkommer inte när han skulle återkomma och svarar inte på mejl. Han har fått halva beloppet som förskott. Det är ju jag som gör hela jobbet och han håvar in pengarna!
För dig som byggherre fyller det ingen funktion, det är bara byråkrati. Kontrollplanen och KA finns där med syftet att byggnadsnämnden ska kunna bedöma om regelverket enligt PBL kan komma att uppfyllas inför att de ska ge dig startbesked. KAs jobb är att överse att du upprättar en lämplig kontrollplan.L linkanbygg skrev:
Du har rätt i att oftast hjälper KA byggherren att uppföra en lagenlig kontrollplan, men det är du som byggherre som är ansvarig för den enligt PBL..L linkanbygg skrev:Det tror jag inte. Det har hittills varit en självklarhet. Vad ska man annars ha en kontrollansvarig och kontrollplan till? Det ska vara en sakkunnig som ska se till att bygget går rätt till och han ska göra arbetsplatsbesök för att kolla detta. När arbetet är klart ska hantverkaren signera. Tyvärr kunde jag inte följa bygget på plats som begära en signatur innan jag betalade.
Oftast hjälper entreprenörer till med att fylla i sina berörda parter, men problemet kommer ju som i ditt fall om du inte har avtalat om det att då finns ingett avtalsrättsligt förhållande där du kan kräva detta utav entreprenörerna..
Tråkigt är det men för att finna din väg framåt så kanske det är enklast att själv åta sig dessa punkter eller hur tänker du?
Vad jag tänker? Jo, det är lätt att vara efterklok. Jag skulle ju inte ha betalat dem innan de signerade i kontrollplanen.Rejäl skrev:Du har rätt i att oftast hjälper KA byggherren att uppföra en lagenlig kontrollplan, men det är du som byggherre som är ansvarig för den enligt PBL..
Oftast hjälper entreprenörer till med att fylla i sina berörda parter, men problemet kommer ju som i ditt fall om du inte har avtalat om det att då finns ingett avtalsrättsligt förhållande där du kan kräva detta utav entreprenörerna..
Tråkigt är det men för att finna din väg framåt så kanske det är enklast att själv åta sig dessa punkter eller hur tänker du?
Det är nog inte tänkt att varje(!) instans skall skriva på en handling- att hantverkare skall skriftligt garantera att det är rätt(lagenligt) utfört. Jag skulle vägrat som hantverkare. Och att den kontrollansvarige skall springa runt och jaga signaturer. Samtidigt som byggherren skriftligt har friskrivit sig från framtida problem/klander om byggnationen.Rejäl skrev:
Inte ens den kontrollansvarige fattar vad TS dragit igång. Troligen inte byggnadsnämnden heller.
Detta är en vidareutveckling av byråkratin.
Vad då, dragit igång? Hur vet du hur den kontrollansvarige tänker eller MBN tänker? Vid mitt förra bygge signerade alla i kontrollplanen. Det var en självklarhet. Det är därför den finns. Dessutom lämnade VVS, El och våtrum intyg, precis som de har gjort i det här fallet. Tur att jag inte har haft dig som hantverkare, en person som inte ens kan gå i god för att man har gjort ett fackmannamässigt korrekt genomfört jobb! Då är man inte utbildad utan egenlärd och då förstår jag om man inte vill garantera att man har gjort ett bra jobb. Det finns många hemmasnickrare - det är jag också - men för viktiga större snickeriarbeten väljer man ett proffs som står för sitt jobb.S styren skrev:Det är nog inte tänkt att varje(!) instans skall skriva på en handling- att hantverkare skall skriftligt garantera att det är rätt(lagenligt) utfört. Jag skulle vägrat som hantverkare. Och att den kontrollansvarige skall springa runt och jaga signaturer. Samtidigt som byggherren skriftligt har friskrivit sig från framtida problem/klander om byggnationen.
Inte ens den kontrollansvarige fattar vad TS dragit igång. Troligen inte byggnadsnämnden heller.
Håller inte med alls, det står tydligt i PBL att byggherren ansvarar för kontrollplanen!S styren skrev:Det är nog inte tänkt att varje(!) instans skall skriva på en handling- att hantverkare skall skriftligt garantera att det är rätt(lagenligt) utfört. Jag skulle vägrat som hantverkare. Och att den kontrollansvarige skall springa runt och jaga signaturer. Samtidigt som byggherren skriftligt har friskrivit sig från framtida problem/klander om byggnationen.
Vad är det som gör att du inte vill gå i god för ditt arbete? Vet du att du inte gjort det rätt eller vad då?S styren skrev:Det är nog inte tänkt att varje(!) instans skall skriva på en handling- att hantverkare skall skriftligt garantera att det är rätt(lagenligt) utfört. Jag skulle vägrat som hantverkare. Och att den kontrollansvarige skall springa runt och jaga signaturer. Samtidigt som byggherren skriftligt har friskrivit sig från framtida problem/klander
Byggherren ska väl inte klandras för arbetet som sådant, klander mot hen ska väl vara saker som att planer inte upprättats, folk har jobbat utan skyddsutrustning eller dylikt.
Nu vet jag inte exakt vad det står på den raden i kontrollplanen men jag utgår ifrån att det inte står ”jag garanterar att mitt arbete är helt fritt från fel”, för en sådan garanti skulle jag aldrig kunna skriva under på men tex ”jag har till min kännedom och bästa förmåga följt de lagar och regler, externa som interna samt utfört mitt arbete utan slarv eller klander” skulle jag kunna gå i god för. Betyder det att min kod är fri från buggar? Absolut inte men en arbetsgivare skulle vara trygg i att det inte plötsligt uppstår en situation där det visar sig att deras produkt helt plötsligt består av olovligen kopierad kod som de saknar licens för.