2 733 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Signaltrådar i central.
Den kabeln är ju godkänd för 600V. Lonbus var ett nytt begrepp för mig. Jag får det till att kunna vara antingen ett protokoll för kommunikation på separata kablar eller för kommunikation via kraftkablar. Wikipedia var inte så mångordigt. https://en.wikipedia.org/wiki/LonWorks . Var det rätt?DjAlbert skrev:
Detta med dubbla barriärer är väl främst för att skydda mot mekaniskt slitage? Inne i centralen borde man kunna räkna med att sådant inte förekommer.
Jag har inte gjort någon snyggare anslutning än. I stället har jag lekt med loggningen. Så här såg det ut igår när jag loggade effekten på de tre faserna under en dusch. Vattenpump, varmvattenberedare och en värmekabel är de tre laster som syns i grafen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Nja, de ska ge skydd mot alla möjliga typer av fel som förstör den ena skyddsbarriären.Avemo skrev:
Varje enskild barriär kan dock vara vald utifrån förväntat mekaniskt slitage. För elcentraler tror jag du har rätt i att man endast tagit hänsyn till spänningen då det räcker med H05 (300/500 V) medan den FK vi drar i rör ska vara av typen H07V (500/750 V) och detta av mekaniska skäl då en högre spänning innebär tjockare isolering.
Som nämnts ska givarkablar av olika typ inte kunna hålla 400 V mot en annan tråd såvida det inte är fel på utrustningen...så det skulle gå med den "lampsladd" eller dylikt om man tycker den hör hemma i en elcentral. Vi har dock i tidigare trådar rekommenderat skyddsslang när det handlar om strömtrafos, även runt fasledaren genom trafon.
Klicka här för att svara