Jag har skaffat en elmätare med modbus som jag lagom börjat leka med. Är det något särskilt att tänka på när det gäller signaltrådarna? De är visserligen inte avsedda att bära farlig spänning, men de går ju ändå in i centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Isoleringen ska vara klassad för 300/500 V, typ H05V eller bättre. Du kan också dra skyddsslang över trådarna och/eller se till att de inte kan komma i kontakt med trådar som bär 230 V.
EDIT: Lampsladd tål 300/300 V (H03) och i en central finns det ju olika faser, dvs 400 V.
EDIT: Lampsladd tål 300/300 V (H03) och i en central finns det ju olika faser, dvs 400 V.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Ska man vara nogräknad så ska slangen motsvara en enkel isolering - en ledarisolering. Men telefonkabeln är ju inte direkt oisolerad så du kan använda den slang/krympslang som går att hitta i handeln hos clas o jula.
Meh.... jag hade ju tänkt köra med SKX till ett gäng reläer. Bo har i vanlig ordning rätt och jag får göra en ny plan....
EDIT: RKX90 är tydligen ett alternativ...
Men varför skulle telekabel vara ok om nu inte SKX är det? Är det någon skillnad om man drar in klenspänning i kabeln? Då kan ju inte potentialskillnaden bli 400V eftersom det inte är två olika faser (om man matar sitt relä med 12V via isolertrafo).
EDIT: RKX90 är tydligen ett alternativ...
Men varför skulle telekabel vara ok om nu inte SKX är det? Är det någon skillnad om man drar in klenspänning i kabeln? Då kan ju inte potentialskillnaden bli 400V eftersom det inte är två olika faser (om man matar sitt relä med 12V via isolertrafo).
Redigerat:
Det kan ju inte finnas någon normal situation när signaltråden har 400 volt mot någon annan ledare i centralen. Om det har inträffat ett fel så att signaltråden är kortsluten mot en fas så håller den visserligen 400 volt mot andra faser, men det är redan en potentiellt farlig situation som uppkommit även om isoleringen klarar det. Funktionellt kan inte jag se att det skulle behövas att isoleringen klarar 400 volt, men reglerna kan ju vara utformade så i alla fall.
För min del så behöver jag både signaltrådarna för RS485 och signaljord, så jag måste ha minst tre ledare. Jag har tänkt ha en buss-kabel med både databuss och matningsspänning till sensorer jag vill ha, så därför vill jag ha fyra ledare. En variant skulle vara att gå med godkänd kabel ut ur centralen till en dosa där man skarvar den till telefonkabel.
För min del så behöver jag både signaltrådarna för RS485 och signaljord, så jag måste ha minst tre ledare. Jag har tänkt ha en buss-kabel med både databuss och matningsspänning till sensorer jag vill ha, så därför vill jag ha fyra ledare. En variant skulle vara att gå med godkänd kabel ut ur centralen till en dosa där man skarvar den till telefonkabel.
Vad är det för elmätare du har? Sitter anslutningen för modbus innanför skalet på kapslingen?
Håller med om att det i ditt fall inte ska förekomma fasspänning i signaltrådarna, i mitt fall skulle det gjort det (230V styrspänning), så våra problem är lite olika.
I ditt fall skulle jag nog satsat på lösningen att gå ut till dosa precis utanför med godkänd kabel och sedan bytt till något lite smidigare.
Håller med om att det i ditt fall inte ska förekomma fasspänning i signaltrådarna, i mitt fall skulle det gjort det (230V styrspänning), så våra problem är lite olika.
I ditt fall skulle jag nog satsat på lösningen att gå ut till dosa precis utanför med godkänd kabel och sedan bytt till något lite smidigare.
Du kan använda SKX som manöver till reläer om det är så du menar tommib?
Det skulle Avemo också om det är ok med en tvåledare utan andra speciella krav, där passar det kanske bäst med en kabel som passar den iofs blygsamma kommunikationen och bara förstärkt med EKK-kabelskal e.dyl inom kapslingen.
Beteckningarna för kabel är spänning mot jord eller skärm (första angivelsen) och sen helt enkelt spänning mellan två ledare i en flerledad kabel (andra angivelsen). Så hos oss med trefas 230/400 V distribution får man bara köra enfas i SKX inte om det skulle locka två faser i den. En treledad tex RKK använd som anslutning av tex en VVB möjlig att köra tvåfasigt ska då vara minst utförd 300/500 V.
Det skulle Avemo också om det är ok med en tvåledare utan andra speciella krav, där passar det kanske bäst med en kabel som passar den iofs blygsamma kommunikationen och bara förstärkt med EKK-kabelskal e.dyl inom kapslingen.
Beteckningarna för kabel är spänning mot jord eller skärm (första angivelsen) och sen helt enkelt spänning mellan två ledare i en flerledad kabel (andra angivelsen). Så hos oss med trefas 230/400 V distribution får man bara köra enfas i SKX inte om det skulle locka två faser i den. En treledad tex RKK använd som anslutning av tex en VVB möjlig att köra tvåfasigt ska då vara minst utförd 300/500 V.
Den sitter på DIN-skena, så alla trådar till den hamnar under locket i centralen.tommib skrev:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/125-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Jo det är sant att om det finns en fas i en signaltråd då är ju nånting väldigt fel
Men anammar man kravet på 500 V vid val av kabel behöver man inte tänka på dessa felfall. SKX kan ju kompletteras med skyddsslang, eller förläggas ifrån ledare med nätspänning även om man säkert kan anta att ledarisolering plus mantel med råge motsvarar kravet på 500 V.
Ja, just det. Så är det i alla fall på min befintliga (och den gamla pannan som avvecklades). Det var nog därför jag var inne på det från början.Patrick E skrev:
Tror att det får bli SKX i alla fall till reläerna, det blir enklast så. De kommer ändå gå via ett mellansteg med reläer eller halvledare och 12V isolertrafo då de ska styras från en arduino. Praktiskt nog så har ju Eltako anslutningarna för manövern på en sida av reläet och de andra på andra sidan. Enligt manualen är de också godkända som kopplingsreläer. Så då kan man hålla isär de olika kretsarna enkelt...
För att återgå till Avemos fråga så finns det ju också andra anledningar att köra teletråd eller Cat6 och det är att RS485 vill ha en partvinnad busskabel, så kompletterande isolering i kapslingen kanske är enklaste/bästa vägen.
Nu är det provkört. Telefonkabeln jag hittade var för kort, men jag hade lite RK0,75 mm²
Det går nog att skarva ännu snyggare.
I andra änden kan det också snyggas till en del, men kommunikationen fungerar och har gjort mig uppmärksam på att bara en fas av tre kommer hela vägen fram till elpatronerna i varmvattenberedaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går nog att skarva ännu snyggare.
Logga in
Skapa konto
I andra änden kan det också snyggas till en del, men kommunikationen fungerar och har gjort mig uppmärksam på att bara en fas av tre kommer hela vägen fram till elpatronerna i varmvattenberedaren.
Logga in
Skapa konto
Jag har ett område på jobbet där det stambyttes och sattes mätare med vanligt pulståg på och en modbus mätinsamlingsenhet till varje mätare, och samtidigt sattes ny fläktstyrning med frekvensare och lonbus, så man drog samma kabel på lonbusen och modbusen och då anvädes även den kabeln för att ansluta pulsutgången på mätaren till modbus-collectorn, och den går ju då i samma kapsling som spänningsförande RK.
Typ denna kabel http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/533442/4956810
Typ denna kabel http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/533442/4956810