Byggahus.se
Behov av hjälp med mitt larm,
På började installationen av mitt larm idag, får inte ihop det , tycker att manualena är dåliga..mm

har kopplat in ström och batteri samt tele linje, och knappsats, fick direkt upp följande på menyn på knappsatsen,
RFID: NONE
Module: NONE

Vad menas med detta , kommer inte förbi detta?

Är det någon som är duktig på dessa larm som kunde hjälpa mig med ett enkelt koppling schema ,
hur kopplar man in magnet kontakter samt ir deckare samt glas kross, har även 4 sirener och 3 blixt ljus.....
akut behov av någon som är duktig på detta och kan della med sig av ett kopplings schema samt förklaring , förstår inte detta med alla motstånd som man ska koppla in......

tacksam för hjälp....

någon som även har en bra installation manual för nybörjare...
 
Tyckte själv att det inte var helt lätt att förstå allt när jag installerade mitt SPC-larm.

Jag rekommenderar dig att börja med att få upp en nätverksförbindelse till larmet, så att du kan använda SPC Pro eller webbgränssnittet. Du får då en betydligt bättre överblick över alla funktioner och inställningar.

I "megatråden" http://www.byggahus.se/forum/villal...4-larminstallation-siemens-spc-larmskola.html hittar du sedan massor av nyttig information, bla hur du kopplar in olika enheter.
 
Har läst typ alla forum trådar men tycker det blir mer rörigt ju mer jag läser, Hur kommer man i gång med wbgränsnitet eller spc pro, vilket är lätast att få igång samt använda.
Och är det någon som vet vad detta betyder

har kopplat in ström och batteri samt tele linje, och knappsats, fick direkt upp följande på menyn på knappsatsen,
RFID: NONE
Module: NONE


Kan någon hjälpa mig med en noga beskrivning hur jag kommer igång med dessa program mm.....


 
Innan du börjar fundera på konfigurationen i spc pro eller web så ska du nog se till att allt är rätt kopplat.
En spontan gissning är att du inte fått allt rätt.
På Kjell.com finns bra instruktioner om hur motstånden ska kopplas. Inkopplingsprincipen tror jag artikeln heter.

Vilken modell har du av centralenhet och map?
Hur har du kopplat in mapen? Vilken kabeltyp?
 
Tack för det svaret, har nu fått lite bättre koll på det,
Om jag förstått detta rätt så behöver man inte koppla in några motstånd alls , dessa är enbart till för extra säkerhet sabotage .
I mitt fall är larmet i en vila med rör i väggarna, tror inte jag råkar ut för sabotage .

stämmer detta ?


gällande mitt problem med den konstiga texten så har det löst sig , hade kopplat en kabel fel till displayen,
Larmet består av SPC400 och spck420.
ska nu börja att lägga in sektionerna, något här man bör tänka på ?
 
Nej, det är korrekt att man kan hoppa över motstånden, men egentligen är det inte speciellt komplicerat att koppla in dem. Under inkopplingen är det en fördel att ha dem inkopplade eftersom både du och larmet enkelt kan skilja på om du gjort en dålig koppling eller om larmet löst ut. Har man ett avancerat larm tycker åtminstone jag att man ska utnyttja det.
Tyvärr kommer du ändå inte ifrån att lära dig hur det funkar eftersom inkopplingen av sirenen kräver ett EOL-motstånd.
Som sagt läs gärna detta, det tar några minuter, men är väl investerad tid: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/overvakning/inbrottslarm/inkopplingsprincipen
Motstånden som följer med är dels 4K7 (4,7kOhm) och 2K2 (2,2kOhm). Flest av 4k7.

Planera sektionerna ordentligt, magnetkontakter kan du sätta några stycken på samma serie, men PIR och rök sätts med fördel på egna sektioner.
Har för mig att larmet defaultar till 192.168.0.100. IP-inställningarna finns under kommunikation i menyn i mapen. Sen måste du ställa in deafult gateway till din routeradress för att larmet ska kunna ansluta till nätet ifall du vill kunna använda appen. Du loggar in i webinterfacet med Engineer och 1111 som default. Glöm inte stort E!

Lycka till! Läs först och skruva sen, så blir skruvandet mycket roligare!
 
tackar för svaren man lär sig mycket :)
hur ska motstånden kopplas när det gäller sirener ? vad ska motståndet vara bra för?
det blir jag inte klok på.

Har hört lite olika gällande hur många sirener eller blixt ljus ,en del säger att det finns ett max tal amp (som är väldigt lågt) andra säger att det går att koppla in många , det ända som på verkas är batteri tiden .
vad gäller här ?
hade tänkt koppla in 2 st blixt ljus samt 5 sirener går detta , , finns två anslutningar intern och extern siren.
kan jag lägga på alla här.?

har även försökt testa en glaskross AD 700 men får den inte att bryta när den löser ut, har du även koll på hur denna ska kopplas,har idag kopplat ström på plint 1 och 2 och tänkt ta ut NC 5 och 6.
testat med att koppla in en sumer på plint 5 och 6, men den piper hela tiden den borde släpa när den löser ut. ( testar med en glaskross testare)
vad gör jag för fel. alla vippor ställda på off.
 
Till sirenen vill du ha sabotageskydd, annars är det ju enkelt att koppla bort den och larmet märker inget. Du lägger ett 2k2 i serie med slingan.
Det är ju inte primärt ett villalarm du skaffat, så därför krävs lite högre säkerhet.

På lvriga frågor har jag inga svar just nu!
 
Tänk på att max last är 0,75 mA
 
probeb skrev:
Tänk på att max last är 0,75 mA
Behöver man mer får man komplettera med extern strömförsörjning till enheterna.

Visst menade du 750mA eller 0,75A?
 
Låter lite knepigt med, att man behöver extern strömförsörjning, varför har man inte gjort så man kan plocka ut mer amp,
läste i någon tidigare tråd att det gick bra att plocka ut mer , och att enda problemet var att batteriet är anpassat för den angivna strömmen 750mA, Kan detta stämma.
skulle behöva koppla in 4 inomhus sirener samt två utomhus och två blixt ljus, hur löser jag det ?
Hur många tror ni jag kan lägga på?
 
Hur stort hus har du om du behöver 4 sirener?
 
Har nu börjat att programmera mitt SPC larm via , manöverpanelen.
Det var inte det lättaste,
Försökte ansluta min mac mot larmet via Rj45 uttaget, använde korsad kabel.
skrev in https://192.168.1.100 ( i safari )
Inget händer !!!

Kan någon hjälpa mig med detaljerad info hur jag ska göra ?

En annan fråga.
Har lyckats lägga in modulen för analog telelinje som primär samt GSM modulen som backupp,
men var lägger man in tele nr som ska ringas upp vid larm, samt kan man lägga in ett text meddelande som skickas som sms, kan även larmet skickas till flera nr samtidigt ?
Blev många frågor..

tacksam för hjälp!
 
Har du ställt in fast IP-adress i macen? Du måste ställa den i samma adressområde (ex 192.168.1.20), alternativt koppla den till din router istället och ställ in ipn i larmet till något som passar där istället.
När du väl är inne i webservern kommer du nog att hitta inställningarna du söker, annars för du hojta igen. Speciifka meddelanden vet jag inte säkert, men i smset som skickas står det vilken typ av larm och vilken sektion. Det andra ska inte vara några problem
 
Får inte kontakt med macen till mitt SPC,
anslutet en korsad kabel.
bytt ip adress i macen samt masken,
ip: 192.168.1.20
del mask: 255.255.255.0

skiver in https://192.168.1.100
Inget händer.
vad gör jag för fel ....

hittade några menyer i manöverpanelen,
aktivera fjärrunderhåll, testat även detta , vad är detta ?

Även under kommunikation, fanns några konstiga grejor.
SPC-pro tror detta är när man gör programmet spc-pro
SPC safe ?
Larmcentral
---- lägg till--
-- konto id ----
--protokoll---sia-cid--FF--sia ex1--sia ex2 vad är detta ?
--telenr-- är detta dom nummer som ska ringas upp vid larm ??


Allt detta löser sig kanske enklare om jag bara kunde komma in med datorn i systemet !!!
Tacksam för hjälp, igen :)
 
  • Skärmavbild 2014-05-20 kl. 21.06.53.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.