Hej.
För någon vecka sedan fick vi en felkod på vår diskmaskin (Siemens iQ500, SX75ZX05CE/23, FD:0202) gällande zeolit-systemet, det var vatten på brickan under och det hade även letat sig in under skyddet. Nåväl, jag mätte upp elementet och torkade ur zeolit-systemet med hårtork, provdiskade en maskin och den fungerade som den skulle. Satte tillbaka maskinen där den skulle vara och den fungerade i ett par dagar innan samma fel uppstod igen, lagom till förra helgen.
Jag drog då ut den igen, vatten på brickan och även under. Torkade upp det men såg inget i diskmaskinens bottentråg, allt ser rent och fint ut. Provkörde en disk igen (nu hade jag alltså bara dragit ut den och tagit bort sidoplåtarna) och den fungerade som vanligt. Efter några dagar (i onsdags) satte jag tillbaka diskmaskinen på sin plats igen och skulle köra en disk.
Direkt kom det upp ett nytt felmeddelande om E6101: Drain pump error. Jag har lossat och satt tillbaka kontakter för att säkerställa att det inte är glapp. Jag har kollat att pumpens impeller snurrar fritt. Jag mätte motståndet över de två röda kablarna till pumpen till ca 35 Ohm. Är det rimligt värde för pumpen?
Om pumpen är trasig, är det värt att försöka laga med tanke på de tidigare zeolit-felen? Maskinen är ca 4 år.
För någon vecka sedan fick vi en felkod på vår diskmaskin (Siemens iQ500, SX75ZX05CE/23, FD:0202) gällande zeolit-systemet, det var vatten på brickan under och det hade även letat sig in under skyddet. Nåväl, jag mätte upp elementet och torkade ur zeolit-systemet med hårtork, provdiskade en maskin och den fungerade som den skulle. Satte tillbaka maskinen där den skulle vara och den fungerade i ett par dagar innan samma fel uppstod igen, lagom till förra helgen.
Jag drog då ut den igen, vatten på brickan och även under. Torkade upp det men såg inget i diskmaskinens bottentråg, allt ser rent och fint ut. Provkörde en disk igen (nu hade jag alltså bara dragit ut den och tagit bort sidoplåtarna) och den fungerade som vanligt. Efter några dagar (i onsdags) satte jag tillbaka diskmaskinen på sin plats igen och skulle köra en disk.
Direkt kom det upp ett nytt felmeddelande om E6101: Drain pump error. Jag har lossat och satt tillbaka kontakter för att säkerställa att det inte är glapp. Jag har kollat att pumpens impeller snurrar fritt. Jag mätte motståndet över de två röda kablarna till pumpen till ca 35 Ohm. Är det rimligt värde för pumpen?
Om pumpen är trasig, är det värt att försöka laga med tanke på de tidigare zeolit-felen? Maskinen är ca 4 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kostar delarna att byta?J JBir skrev:Hej.
[bild]
Har du testat att köra ett program med maskinen framdragen igen?
Kanske kan slangen klämt sig tänker jag…
Kanske kan slangen klämt sig tänker jag…
Jag förstår din tvekan. Har själv varit där en gång med en 5 år gammal lite finare Cylinda.J JBir skrev:
Efter att ha studerat konstruktionen blev jag förbannad och köpte den billigaste diskmaskin jag kunde hitta av ett känt fabrikat (som inte var en Cylinda). Det blev en Elektrolux som höll 14 år. När den gav upp letade jag upp den billigaste Electrolux jag kunde hitta igen.
Testa att dra ur nätkabeln i 5-10 min, och rengör samtidigt runt bottensilen. Ta bort pumplocket och borsta vid gallret torka rent med papper.
Om den larmar direkt (eller tar det någon minut innan larmet kommer?) tycker jag att det låter som en sensor som spökar, elektroniken känner väl inte av om tömningspumpen går?
Kanske är någon säkerhetskrets med droppsensor också.
Om den larmar direkt (eller tar det någon minut innan larmet kommer?) tycker jag att det låter som en sensor som spökar, elektroniken känner väl inte av om tömningspumpen går?
Redigerat:
Jag ska prova!D Daniel Karlsson4 skrev:Testa att dra ur nätkabeln i 5-10 min, och rengör samtidigt runt bottensilen. Ta bort pumplocket och borsta vid gallret torka rent med papper.
Jag tror att den kanske kan mäta motståndet i pumpen för att säkerställa att den inte är blockerad för att skydda elektronikdelen. Om då motståndet är utanför godkända värden så kommer felet. Men det är rent hypotetiskt från min sida.
Jag plockade isär maskinen lite mer idag, bland annat frontplåten nedanför luckan. Då fick jag syn på att kontakten med de lila kablarna har halkat ur. Nu kör jag en testmaskin som åtminstone har startat som den ska, så det var orsaken till E61-01-koden i alla fall.
Hoppas att zeolit-enheten fortsätter fungera.
Hoppas att zeolit-enheten fortsätter fungera.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara