Hej!
Vi håller på och gör iordning nya hemmet, och har nu installerat diskmaskinen. Ett begagnatfynd som fungerade klockrent vid provkörning i mjölkrummet hemma på gården, testdisken blev snudd på reklam-ren!
Men nu, när det är skarpt läge i köket, vill den inte. Följande händer:
Jag trycker på power-knappen och programlampan för eco-programmet börjar blinka samtidigt som tidslampan blinkar. När jag trycker på start-knappen börjar istället tidslampan blinka E06.

Har letat med den där sökmotorn som påstår sig vara icke-ond och där har Siemens officiella hemsida hävdat att det är fel på spärren till luckan alternativt nåt allmänt 'electronic fault'. Vad göra? (Siemens tycker att jag bör kontakta en auktoriserad reparatör, men det tycker inte jag.)

P
lucklåset känner inte av att luckan är stängd

byt lucklås är det första

electroluxaren skrev:
lucklåset känner inte av att luckan är stängd

byt lucklås är det första
Tack! Låset finns alltså att köpa som reservdel?

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tack! Låset finns alltså att köpa som reservdel?
ja men lite svårt att byta

electroluxaren skrev:
ja men lite svårt att byta
Kan en vanlig dödlig göra det, eller är det specialverktyg och specialkunskap-svårt?

P
Vanlig dödlig fixar det

Uppdatering:
Familjens elektriker öppnade höljet till luckan och kunde konstatera att det varit möss inne i luckan och gnagt av båda kablarna till lucklås-givaren. Hon testade lite olika varianter, bl a att koppla ihop de avgnagda ändarna och alltså koppla ifrån givaren, men det uppskattade inte maskinen. Till sist funkade det när hon skarvat ihop kablarna, naturligtvis krävde diskmaskinen att rätt ändar skulle sitta ihop.
Nu går diskmaskinen igen, tack för tipsen, @electroluxaren (y)!

• Gilla
mafghan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.