L
K KjellTimell skrev:
Nej Liteavvarje, för att manometern på värmesidan om tryckkärlet skall visa 0,7 i ett tomt system måste du blåsa jag vet inte hur många bar genom cykelventilen och spränga membranet 100
Förstår inte hur menar , i ett värmesystem skall alltid blåsan i tryckkärlet förtryckas innan systemet vattenfyll till tryck som motsvarar ca 0,6 till 0,75 % av arbetstrycket i systemet och sedan fyllas upp med vatten till ca 1,2 bar , inte mera för då blir det övertryck när vattnet värms
utvidningskofficienten på vattnet gör att trycket stiger , t.o.m så säken öppnar på 1,5 bar ,
men gör inget , justerar sig själv

Det verkar du vara ensam om.
Om det fattas vatten i systemet så blir det inte trycksatt bara för att man fyller på luft. När man fyller på lyft ska vattentrycket vara lägre för att man ska veta att hela blåsan är fylld med luft. Sedan fyller man på vatten tilllämpligt tryck. TS är helt med på noterna.

L
D Daniel 109 skrev:
Det verkar du vara ensam om.
Om det fattas vatten i systemet så blir det inte trycksatt bara för att man fyller på luft. När man fyller på lyft ska vattentrycket vara lägre för att man ska veta att hela blåsan är fylld med luft. Sedan fyller man på vatten tilllämpligt tryck. TS är helt med på noterna.
Nu är du nog ute i blåsväder , läs vad jag skriver , det du framför är en kopia på det jag sagt ,
och jag har inte sagt att systemet blir trycksatt av att fylla blåsan , det blir det när man fyller vatten till arbetstryck

I då fall verkar både jag och resten av tråden missförstå dig fullständigt.

L Liteavvarje skrev:
Har jag missat något ??? du har pumpat och manometern visar noll ???
den sitter ju bredvid kärlet , Då har den sagt upp sig , bör bytas då
Jag har inget problem att förstå Kjell.

L Liteavvarje skrev:
då får någon säga om jag har fel inte ,
Gåtor som vanligt. Som de gamla faraonerna.
Kan inte du Lite av varje börja skriva som folk? Det skulle vara fan så mycket enklare att förstå vad du menar.

L
Det är nog inte det att du förstår och kanske inte andra heller av er
som jag inte vet är fullfjädrade rörisar , men åsido med det , det jag ser i den länk som du visar
så säger jag att det som det är ,
Sen om TS inte har vatten i systemet har inte framkommit något om från TS , sen har det ingen betydelse om det är vatten eller inte , han skulle använda den mätare s

Direkt från mitt inlägg där
men nu har du tryck till 0,7 bar , har du någonting att kolla trycket med när du fyller vatten , kanske din pump inkopplad på slangen , då kommer den säker att visa vad har , fyll till 1 bar nu och justera upp när manometern är byten

K
I'm out.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
TS var tydlig.

”Ok jag tog cykelpumpen och pumpade upp som jag tolkar det ena sidan av expansionskärlet till ungefär 0,7 Bar. Manometern på kärlet visar ju fortfarande "0" eftersom den mäter trycket på "vattensidan" av kärlet”

Och har helt rätt i sin förklaring.

Du verkar missförstå helt och ha väldigt svårt för att skriva begripligt. Läs både andras och dina egna inlägg en extragång så blir det nog bättre.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
TS var tydlig.

”Ok jag tog cykelpumpen och pumpade upp som jag tolkar det ena sidan av expansionskärlet till ungefär 0,7 Bar. Manometern på kärlet visar ju fortfarande "0" eftersom den mäter trycket på "vattensidan" av kärlet”

Och har helt rätt i sin förklaring.

Du verkar missförstå helt och ha väldigt svårt för att skriva begripligt. Läs både andras och dina egna inlägg en extragång så blir det nog bättre.
Efter det så skrev jag att skulle använda mätaren på sin pump för att se vilket tryck det blev
är det så svårt att läsa alla bokstäver som är i svart/vit text , så ska du ev använda glasögon , då texten är liten
I övrigt så är det inte första gången och kommer nog inte vara sista heller som du och några till , läser och tolkar en text som ni vill och ifrågasätter något som är solklart .
TS får ursäkta nu , men de har en förmåga att trassla till det på för dom fördelaktigt sätt , och det förstår jag mycket väl med , men det kommer kanske inte till sin rätt med sådana utspel i längden , det kan i stället bli så någon hamnar i bakvatten
Det finns säkert dom på forumet som vet mer än alla tillsammans i den här debatten

Det tycks saknas bokstäver även när jag använder glasögon. Dina texter är tyvärr inte solklara. Jag brukar inte ha problem med läsförståelsen annars.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Håller på att trimma in systemet nu och trycket i expansionsventilen ligger konstant och har jämnat ut sig på båda sidorna av membranet.
Har öppnat termostaterna fullt och ska smyga upp tills jag får önskad värme i kallaste rummet på bottenvåningen. När jag får det tänkte jag anteckna aktuell framledningstemperatur i förhållande till utetemperatur. Det får bli "punkt 1". Om jag gör likadant vid en annan utetemperatur så får jag 2 punkter och därmed en lutning på en kurva.
Jag är säker på att kurvan inte är linjär över hela året men det får ändå bli en början så kan jag fundera på knäckning om jag har behov och inspiration... :geek:

Självklart är övervåningen lättare att värma upp eftersom den drar nytta av bottenvåningen.
Jag är hyfsat säker på att shunten i garaget som jag visat bild på här nyligen sänker framledningstempen till ÖV. I menyn på värmepumpen undrar jag om inte GT1 visar temperaturen efter shunten? Det vore ju logiskt i så fall och jäkligt bra.

Det är många faktorer att ta hänsyn till, speciellt då shunten är inblandad men jag tänker att det måste vara grundläggande att hitta min önskade framledningstemperatur i förhållande till utetemperatur och önskad värme inne. T.ex. 22° rumstemp i mitt hus vid -10° ute kräver 40° framledningstemp osv. (Obs antagna värden)...

Övervåningen får bli steg 2 när bottenvåningen är inställd. Med vredet på shunten kan jag ställa hur mycket jag ska spä ut vattnet. Frågan är om det inte är bättre att shunta ner framledningstempen till övervåningen så mycket som möjligt istället för att strypa rumstermostaterna? Känns som att flöde är bra...

Om ngn orkar så får ni gärna kommentera ovanstående...
Det är mina gissningar, inga påståenden men det är kul för man lär sig hela tiden...

K
GT1 skall sitta i ett dykrör i botten på arbetstanken, du kan enkelt följa kabeln från plintkortet i VP bakom displayen till stället den sitter på.
Din värmepump styr på returen, dvs GT1 är det som startar/stoppar pumpen och när tanken är fulladdad till rätt börvärde baserat på kurva skall den stoppa.

Sitter den efter shunten kommer VP tillslut försöka skicka in eltillskott för att få upp värmen till börvärdet, men kommer inte lyckas eftersom GT1 då mäter utspätt nedshuntat vatten.

Känner mig lite förvirrad just nu.
GT9 trodde jag var retur alltså efter slingan?
Vad är då GT1?

På lunchen var det typ 18° i huset.
Manometern på expansionskärlet står på 1 Bar.
Pumpen går och stoppar, därefter står det inget värmebehov.
Utegivaren på VP stämmer med aktuell utetemperatur.
Lade örat mot cirkulationspumpen vid shunten eller vad det nu är och den går.

*Suck*

K
Kolla cirkpumpen i arbetstanken, det är ditt primära drivtryck ut i värmeanläggningen, om den har stannat så är det shuntens CP som "suger" från tanken och kanske ger dom lägre temperaturerna?

GT1 kallas på IVT-språk för "radiatorretur", den skall mäta temperaturen på väg in till värmepumpen och monteras i normalfallet på returröret in till VP. Men har man Arbetstank skall den sitta inuti tanken..

GT8 och GT9 är värmebärare fram och värmebärare retur. Dom sitter invändigt i VP.
Vet själv inte exkata placeringen på dessa, men jag gissar att dom sitter på vardera sida om värmeväxlaren.

VB-in (minns inte om det är GT8 eller GT9) skall visa nästan samma som GT1.

Se bifogad bild från IVT, den visar en E21 pump, men pricipen är densamma för din VP.

• Schematisk illustration av en IVT värmepumpsanslutning med komponentbeteckningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.