K
Här är ditt smutsfilter på varma sidan, det är en "filterball" eventuellt har du en till mellan tank och VP.. Vrid på kranen sen öppnar du jättemuttern och plockar av låsringen och drar ur filtret och rengör.. sedan återmonterar du det. Ha en handduk nära för det kommer ut lite vatten som filtret innehåller.
 
  • Värmesystem i ett pannrum med isolerade rör och en synlig "filterball" markerad med röd cirkel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jaha, okej.. om interna CP går på fullt och filtret är rengjort så _gissar_ jag att det är flexslangarna i värmepumpen som börjat ge upp, det invändiga gummit har börjar släppa och stryper flödet.
 
K
Är det denna pumpen som stog på III?
 
  • Värmepumpens inre med uppmärkt pump inställd på inställning III.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, precis!
 
L
Att det larmar eller indikerar om högt temp , är till 90% flödesrelaterat , VP kan inte göra sig av med värmen .
Det finns en sak till , du har tydligen flera minishuntar och om dom står högt eller flödet via dom mellan fram och retur har ett stort Delta T så fär VG hög retur tillbaka
Är det dålig värme någonstans , kan det vara så att dina minishuntar tillsammans har mer kaft än den cirkpump som sitter i VP har , dom själv vatten från annat ställe , stryper du på mini så får du mer till annat , värt att prova
 
  • Gilla
JW1977
  • Laddar…
K
Nej, han har 4-rörs arbetstank.. Flödet till/från VP är säkerställt eftersom VP jobbar mot tanken.
Jag vill påstå att felet ligger inom VP.

Kan du ta bilder på arbetstanken utan fronten på? Har du en cirkpump även därinne?
Har nog inget med felet att göra, men vill få en bättre uppfattning hur allt hänger ihop.
 
  • Gilla
JW1977
  • Laddar…
Absolut. Återkommer med det! Tack!

- Kom på en grej som kanske kan vara värt att nämna. Jag bytte växelventilen (längst upp till vänster i föregående bild här uppe) själv för kanske ett år sedan. Kan det ha kommit in luft i systemet då?
 
L
PS har du ittat på den lilla pigg som sitter under termoventilen , så inte kärvar
K KjellTimell skrev:
Nej, han har 4-rörs arbetstank.. Flödet till/från VP är säkerställt eftersom VP jobbar mot tanken.
Jag vill påstå att felet ligger inom VP.

Kan du ta bilder på arbetstanken utan fronten på? Har du en cirkpump även därinne?
Har nog inget med felet att göra, men vill få en bättre uppfattning hur allt hänger ihop.
OK då är det inget som ska hindra flödet ut från VP ,det ska ju vara max flöde då , men han sa att det var lite dåligt med värme på ett ställe , kanske piggen kärvar och inte öppnar som den ska på den delen
 
Öppen värmepanna med synliga rör och kablar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer med noll tryck bredvid röd expantionskärl och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska trycket där vara ”0”?
 
Nej. Fyll på vatten och lufta.
 
  • Gilla
JW1977
  • Laddar…
Var fyller jag och var luftar jag? :geek:
 
De borde stå i manualen... Påfyllningen kan sitta nånstans utanför. Ett rör med en kran mellan inkommande vatten och värmesystemet.
 
K
Passa på att kolla konditionen på exp.kärlet.. Tryck in piggen på cykelventilen lite snabbt.. Skall bara komma luft, inget vatten.. Kommer det vatten har membranet gett upp och du behöver nytt exp kärl.
 
L
Du ska fylla upp luft i kärlet , pumpen ska kopplas på slangen på bild 2
På samma sätt som att luta en bil , tryck i så manometern visar 0,7 bar sedan fyller med vatten till 1,0 - 1,2 bar
Påfyllningsventilen kan se ut så här med lite avvikelse på vredet
 
  • Mässingspåfyllningsventil med blått vred och manometer för tryckinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ett friskt kärl ska man inte behöva pumpa upp. Räcker med att kolla att det inte kommer vatten ur ventilen. Sen är det manometern på cykelpumpen man skall läsa av och inte manometern på exp-kärlet, eftersom värmesystemets volym är såpass stort att man har hunnit spränga membranet några gånger innan den manometern öht. ger utslag.

Läs mer om tryck, förtryck etc. på denna länk, mycket läsvärt.:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Högst upp i arbetstanken har du en mässingsnippel för att avlufta tanken, missa inte den, det ryms mycket luft i en tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.