K
Du tänker rätt. Jag hade dock utrett vart dom "oshuntade" rören går, och om dom grova först går till fördelaren på nedre plan för att därifrån sedan gå till övre plan, eller om dom oshuntade går till övre planet.

Dom oshuntade kanske går till ett vattenbatteri för FTX ventilation?
Eller markvärme/entrevärme utanför ytterdörren?

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Detta ska redas ut... Det borde ju gå att göra med hjälp av VVS ritningarna!

En fast strypning funkar om man vill ha lite lägre temperatur på ena systemet. Genom att strypa flödet får man större skillnad mellan fram och retur och därmed lite lägre medeltemperatur. Det funkar dock inte så bra om det ska vara större skillnad på temperaturerna - Särskillt vid golvvärme då man får ojämn temperatur på golvet om man har för stor skillnad mellan fram och retur.

Med motorshunt menar jag en som styrs av VP'n utifrån en värmekurva och utegivare.

Om du med 'rackaren' menar den vita ratten i GV-fördelaren så är det en standardpryl som ska sitta där för att förhindra att man kör ut för varmt vatten om nånting går fel i värmekällan. Även om det är osannolikt att en värmepump producerar så höga temperaturer så måste man ju bygga systemet med möjligheten att man byter värmekälla i åtanke.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Aha du tänker på en strypning av flödet i kretsen! Trodde du menade den strypning av varmvatten som shunten utgör. Lämpligt flöde beräknas av golvvärmeleverantören (Rooth i detta fall) och ställs in vid fördelarna vid installation. Jag tror att flödet ställs in individuellt för varje slinga så att man får ett lämpligt deltavärde, verkar logiskt. Det står data om detta vid de små lapparna som hänger vid varje motor. Är lite osäker på detta ämnet men misstänker att det flödet de ställer in är ett maxflöde när termostaten inte begränsat något. Vet heller inte om motorerna kör öppet/stängt eller steglöst. Termostaterna är trådlösa och går att ställa in på Min, Max och önskat värde. Ngn får gärna klargöra...

Digital display på värmepump som visar temperaturavläsning: Värmebärare Ut GT8 64.1 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display visar temperaturavläsning på 53,0 grader Celsius för värmebärare.
Skapa konto

Är inte detta typ väldigt hög temp??

K
Du har varmvattenproduktion igång, syns på dioden som lyser, så det dom siffrorna du ser beror på det och är inte relevant för värmeproduktionen. Du får gå tillbaka och kolla när den producerar värme istället och läsa av givarna :)

Vad har du börvärde på varmvattnet?

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
L
J JW1977 skrev:
Aha du tänker på en strypning av flödet i kretsen! Trodde du menade den strypning av varmvatten som shunten utgör. Lämpligt flöde beräknas av golvvärmeleverantören (Rooth i detta fall) och ställs in vid fördelarna vid installation. Jag tror att flödet ställs in individuellt för varje slinga så att man får ett lämpligt deltavärde, verkar logiskt. Det står data om detta vid de små lapparna som hänger vid varje motor. Är lite osäker på detta ämnet men misstänker att det flödet de ställer in är ett maxflöde när termostaten inte begränsat något. Vet heller inte om motorerna kör öppet/stängt eller steglöst. Termostaterna är trådlösa och går att ställa in på Min, Max och önskat värde. Ngn får gärna klargöra...
Dom reglerar genom att reglercentralen lämnar ut en spänning ca 5 - 24 V och värmer en bulb som sitter under den vita huvan på den , där det är en vätska som utvidgar sig , varva en kolv påverkar piggen på fördelaren , olika spänning olika värme ( Min , Max , önskat värde )
lyfter du på en termoventil så blir det max flöde ut på den slingan och varmare i det rummet

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Du har varmvattenproduktion igång, syns på dioden som lyser, så det dom siffrorna du ser beror på det och är inte relevant för värmeproduktionen. Du får gå tillbaka och kolla när den producerar värme istället och läsa av givarna :)

Vad har du börvärde på varmvattnet?
Aha, vad skönt! :)(y)
Börvärde 51 grader. Men varför stannar den inte vid börvärdet?

L Liteavvarje skrev:
Dom reglerar genom att reglercentralen lämnar ut en spänning ca 5 - 24 V och värmer en bulb som sitter under den vita huvan på den , där det är en vätska som utvidgar sig , varva en kolv påverkar piggen på fördelaren , olika spänning olika värme ( Min , Max , önskat värde )
lyfter du på en termoventil så blir det max flöde ut på den slingan och varmare i det rummet
Åtusan, intressant! Trodde inte de var så komplexa!
Hur ska man tänka vid inställning då? Låt säga att jag vill ha 19 grader i det rummet. VAd är optimalt att sätta Min/Max på?

K
J JW1977 skrev:
Aha, vad skönt! :)(y)
Börvärde 51 grader. Men varför stannar den inte vid börvärdet?
Finns alltid en hysteres, på samma sätt som att VP inte startar när det är är 50.9 så stannar den inte när det är 51,1, utan den övertempererar lite sen låter den gå det gå ner till kanske 47-48 innan den startar igen. Går nog att ställa hysteresen, men den finns föratt inte få VP att starta stup i kvarten. Det är givare GT3 du skall kolla på för att veta vilken temp varmvattnet har.. GT8 visar ju egentligen bara värmen på vattnet som laddar varmvattentanken, det vattnet späds och till slut uppnår GT3 sitt börvärde.

L
J JW1977 skrev:
Åtusan, intressant! Trodde inte de var så komplexa!
Hur ska man tänka vid inställning då? Låt säga att jag vill ha 19 grader i det rummet. VAd är optimalt att sätta Min/Max på?
Du ska ställa den på önskat värde som du sa fanns , sedan om du har termostater i varje rum så sköter dom om tempen där , dom ger info till centralen från varje rum , så här varmt vill jag ha det , öppnar och stänger termomodulerna oberoende av varandra
Normalt är att ha en slinga helt öppen vid VP-drift tex badrummet , för att säkerställa flödet på VP så den inte får hicka om flödet blir för litet , då kan den lösa på högtryck

En reflektion.. Tycker det är rätt höga temperaturer för varmvattenkörningen med ett börvärde på 51 grader. Jag skulle kolla så det inte står en massa luft i tanken.
Lyft av frontplåten. Då ser du en liten luftnippel. Öppna den och lufta. Håll gärna i mot med en liten skiftnyckel eller fast nyckel, så du inte råkar gänga ut hela nippeln.

Har upplevt att det är dålig effekt på nedre plan i huset medan övervåningen fungerar hur bra som helst och ganska snabbt ställer in sig efter inställd temp. Precis som bottenvåningen gjort tidigare. Kollade larmen i pumpen och jag hade flera larm på högt värmebärardelta där.
Så, vad orsakar högt delta? Dåligt flöde? i så fall varför? Luft eller ventiler som fungerar dåligt?
Kan det komma in luft i ett golvvärmesystem?
Startade denna tråden för att reda ut vad det var för mackapär jag hade i garaget med. Det visade sig att det är en sådan här...
Cirkulationspump för värmesystem, Alpha2 L 15-60, med mässingsventiler och manometer.
Textbeskrivning av en Roth golvvärmeshunt med 3-vägs ventil, termostatisk ventil och Alpha2 L 15-60 pump.
Skapa konto

K
Högt VB-delta: Rensa smutsfiltret på varma sidan på returen till tanken/VP, bör vara en "filterball", kolla även interna cirkpumpen i VP som jobbar mot tanken, sätt den på läge 2, om den är i läge 1. OBS! Förväxla inte interna cirkpumpen för värmebärare med den för köldbäraren. :)

Smutsfiltret är kollat!
Pumpen stod faktiskt i läge III... :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.