22 196 läst ·
131 svar
22k läst
131 svar
Shuntventil förklaring...
Ok jag tog cykelpumpen och pumpade upp som jag tolkar det ena sidan av expansionskärlet till ungefär 0,7 Bar. Manometern på kärlet visar ju fortfarande "0" eftersom den mäter trycket på "vattensidan" av kärlet, kan man tänka så?
Följdfrågan blir, hur får jag upp vattentrycket i systemet? Genom att fylla på vatten eller?
Vid smutsfiltret sitter det en skruv som ser ut som en luftning. Verkar logiskt att lufta där eller gör man det på fördelarna till golvvärmen? Tror allt detta uppstod när jag bytte växelventil, Jag måste ju släppt trycket då och låtit luft komma in...
Följdfrågan blir, hur får jag upp vattentrycket i systemet? Genom att fylla på vatten eller?
Vid smutsfiltret sitter det en skruv som ser ut som en luftning. Verkar logiskt att lufta där eller gör man det på fördelarna till golvvärmen? Tror allt detta uppstod när jag bytte växelventil, Jag måste ju släppt trycket då och låtit luft komma in...
Nej jag pumpade i vatten till ett Bar och luftade arbetstanken. När pumpen startade sjönk trycket. Pumpade upp till ett Bar igen och nu har den stannat där. Testade även att trycka på ventilen nu när jag hade tryck och det kom bara luft inget vatten... Ska se var jag kan lufta f.ö.
Hoppas att detta löste saken. Borde ju ha fuckat upp detta då jag bytte växelöventil, det verkar logiskt.
Håller en tumme nu och säger stort tack till alla berörda här. Ni och forumet är grymma!!
Hoppas att detta löste saken. Borde ju ha fuckat upp detta då jag bytte växelöventil, det verkar logiskt.
Håller en tumme nu och säger stort tack till alla berörda här. Ni och forumet är grymma!!
Har jag missat något ??? du har pumpat och manometern visar noll ???J JW1977 skrev:Ok jag tog cykelpumpen och pumpade upp som jag tolkar det ena sidan av expansionskärlet till ungefär 0,7 Bar. Manometern på kärlet visar ju fortfarande "0" eftersom den mäter trycket på "vattensidan" av kärlet, kan man tänka så?
den sitter ju bredvid kärlet , Då har den sagt upp sig , bör bytas då , men nu har du tryck till 0,7 bar , har du någonting att kolla trycket med när du fyller vatten , kanske din pump inkopplad på slangen , då kommer den säker att visa vad har , fyll till 1 bar nu och justera upp när manometern är byten
Har du hittat påfyllningen
Manometern på kärlet visar (som jag förstått det) trycket i systemet alltså vattentrycket.
För att läsa trycket på luftsidan av expansionskärlet läste jag på cykelpumpens manometer.
Det var vattentrycket som sjönk när pumpen startade så jag efterfyllde upp till 1 Bar och sedan höll sig vattentrycket där. Expansionskärlet består av en vattensida och en luftsida med ett membran emellan. Det är därför det är dåligt om det kommer vatten när man trycker på luftventilen. Allt detta har jag lärt mig senaste timmen.
Rätta mig gärna om jag har fel...
För att läsa trycket på luftsidan av expansionskärlet läste jag på cykelpumpens manometer.
Det var vattentrycket som sjönk när pumpen startade så jag efterfyllde upp till 1 Bar och sedan höll sig vattentrycket där. Expansionskärlet består av en vattensida och en luftsida med ett membran emellan. Det är därför det är dåligt om det kommer vatten när man trycker på luftventilen. Allt detta har jag lärt mig senaste timmen.
Rätta mig gärna om jag har fel...
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 863 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 863 inlägg
Nej Liteavvarje, för att manometern på värmesidan om tryckkärlet skall visa 0,7 i ett tomt system måste du blåsa jag vet inte hur många bar genom cykelventilen och spränga membranet 100 gånger om.. Det sitter en bälg/membran i exp-kärlet som rymmer max 11-18L, det är manometern på cykelpumpen som skall visa 0,5-0,7 bar (beroende på vad som är tillämpligt i individuellt fall) när systemet är tomt/utan tryck och man ställer förtrycket i exp.kärlet.
När det är klart, så skall han fylla på vatten på värmesidan tills manometern på exp-kärlet visar 0,7-0,9 ungefär, lufta ALLT, och fylla på och lufta igen och fylla och lufta på tills all luft är ute och manometern visar 0,7-0,9.
Kör man värmepump, så kan man inte koka ur vattnet och att lufta får man göra i omgånger under flera månader innan man blivit av med all luft i systemet.
När det är klart, så skall han fylla på vatten på värmesidan tills manometern på exp-kärlet visar 0,7-0,9 ungefär, lufta ALLT, och fylla på och lufta igen och fylla och lufta på tills all luft är ute och manometern visar 0,7-0,9.
Kör man värmepump, så kan man inte koka ur vattnet och att lufta får man göra i omgånger under flera månader innan man blivit av med all luft i systemet.
Om systemet hade varit helt fyllt med vatten så skulle trycket vid manometern ha ökat direkt när luften pumpades in. Nu fanns det troligen en hel del luft på vattensidan så därför blev det ingen märkbart tryckökning där.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 863 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 863 inlägg
Håller med dig, men han hade ju 0 i tryck, så det var nog inte bara att det fanns luft utan också att han glömt fylla på och trycksätta efter växelventilbytet.
Förtrycket skall alltid ställas in med trycklöst på värmesidan.
Förtrycket skall alltid ställas in med trycklöst på värmesidan.