22 196 läst ·
131 svar
22k läst
131 svar
Shuntventil förklaring...
GT3 är rätt, den mäter Varmvattnet, dvs VVB. Vid en närmare koll verkar det nog vara en tank. Svårt att se exakt på bilderna men om det är som så att:
På BVP, röranslutningarna i bakkant och främkant på vänstersida i hörnen går in in i tanken
Samt att två rör går ut från tanken ner till din shunt, så är det arbestank, precis som du skrev tidigare.
Tanken i BVP är din varmvattenberedare isåfall, och vänstra tanken är din arbetstank till värmesystemet. Då skall GT1 givaren sitta monterad i ett dykrör ner i externa tanken tanken.
Kretsfördelaren är där dina golvvärmeslingor kommer upp till vänster om shunten. Ser nästan ut att komma upp ur tomma intet mitt i golvet, att det varit planerat en vägg där tidigare?
På BVP, röranslutningarna i bakkant och främkant på vänstersida i hörnen går in in i tanken
Samt att två rör går ut från tanken ner till din shunt, så är det arbestank, precis som du skrev tidigare.
Tanken i BVP är din varmvattenberedare isåfall, och vänstra tanken är din arbetstank till värmesystemet. Då skall GT1 givaren sitta monterad i ett dykrör ner i externa tanken tanken.
Kretsfördelaren är där dina golvvärmeslingor kommer upp till vänster om shunten. Ser nästan ut att komma upp ur tomma intet mitt i golvet, att det varit planerat en vägg där tidigare?
Fast den ser ju ut att vara 4-rörskopplad, Då blir det väl en kombination av Arbetstank, knäpptank, volymförstorare? Aldrig hört om knäpptank/knäppningar i GV-installationer, bara radiatorinstallationer.
Däremot undrar jag vart den Externa CP är någonstans, finns ju CP vid "shunten", men det ser ju ut att gå oshuntade värmerör ner i golvet och man undrar vart dessa får sitt drivtryck ifrån?
Däremot undrar jag vart den Externa CP är någonstans, finns ju CP vid "shunten", men det ser ju ut att gå oshuntade värmerör ner i golvet och man undrar vart dessa får sitt drivtryck ifrån?
Du bör även montera tillbaka frigolitisoleringen på smutsfiltret till köldbärarrören som går ner till borrhålet (höger om BVP). Det blir rätt kraftig kondens på dessa rör annars!
Ser ut som åtminstone ena frigolithalvan ligger på golvet under smutsfiltret iaf.
Ser ut som åtminstone ena frigolithalvan ligger på golvet under smutsfiltret iaf.
Fast samtidigt har du shuntade ledningnar som går vidare, precis till vänster om tanken i rätt grova rör. Dessa går nog till fler värmekretsfördelare, däremot ser dom oshuntade rören som matar shunten, och samtidigt går ner i backen tunnare ut.
Dom grova rören, går dom först till en fördelare och vidare till den sista?
Eller får en fördelare shuntad värme och den andra oshuntad?
Min gissning hade annars varit att du har ett element, eller kanske en konvektor under ett stort glasparti dit dom oshuntade rören går!?
Dom grova rören, går dom först till en fördelare och vidare till den sista?
Eller får en fördelare shuntad värme och den andra oshuntad?
Min gissning hade annars varit att du har ett element, eller kanske en konvektor under ett stort glasparti dit dom oshuntade rören går!?
En sak jag saknar i dina bilder är ett expansionskärl med tillhörande säkerhetsventil, manometer för tryck i värmesystemet samt spillvattenrör ner till golvbrunn på varma sidan?
Det kanske sitter integrerat i tanken??
Det kanske sitter integrerat i tanken??
Såg bara 2 rör men syntes dålig på bilden. Man kan ju ha en knäpptank för att få mera volym i systemet utan att ha behovet av antiknäpp.K KjellTimell skrev:Fast den ser ju ut att vara 4-rörskopplad, Då blir det väl en kombination av Arbetstank, knäpptank, volymförstorare? Aldrig hört om knäpptank/knäppningar i GV-installationer, bara radiatorinstallationer.
Spillvattenröret är jag osäker på. Expansionskärlet sitter över pumpen på bilden nedan. Tog en på pumpen innandöme med. Vad jag kan se är "shunten" kopplad före garagets fördelare. De små mätarna tror jag visar temp före och eftertemp för garaget.
Det expansionskärlet är till för brinen, dvs kalla sidan ut mot borrhålet.
På varma sidan skall du också ha ett expansionskärl, på den brukar det sitta en säkerhetsventil som löser ut om trycket blir för stort, samt även manometer föratt visa trycket i systemet. Troligtvis sitter den i tanken om man plockar bort locket på den.
Ja, garaget är koppat på shunten, men det är även mer som är shuntat, eftersom dom grova rören som går ner invid tanken också är shuntade.
Däremot är rörparet bredvid inte shuntat, frågan är vart dom går.. Dessa rör ser klenare ut än dom shuntade.
Antar att grova rören går till fördelaren på nedre plan, och därifrån går det vidare upp till övre plan?
Då är frågan vart dom tunnare rören går? Har ni vattenburen handukstork? inte en enda radiator eller konvektor?
På varma sidan skall du också ha ett expansionskärl, på den brukar det sitta en säkerhetsventil som löser ut om trycket blir för stort, samt även manometer föratt visa trycket i systemet. Troligtvis sitter den i tanken om man plockar bort locket på den.
Ja, garaget är koppat på shunten, men det är även mer som är shuntat, eftersom dom grova rören som går ner invid tanken också är shuntade.
Däremot är rörparet bredvid inte shuntat, frågan är vart dom går.. Dessa rör ser klenare ut än dom shuntade.
Antar att grova rören går till fördelaren på nedre plan, och därifrån går det vidare upp till övre plan?
Då är frågan vart dom tunnare rören går? Har ni vattenburen handukstork? inte en enda radiator eller konvektor?
Man skulle ju logiskt sett kunna tänka att garage och övervåning inte behöver lika hög temperatur och att de vore shuntade.
Du har nog sett det mesta nu. Inga handdukstorkar eller annat, bara 2 fördelare i huset och den på bilden i garaget.
Bara en grej ifall att. Kanske är givet men... Högra mätaren ovan, röret som går rakt ner från den, det går förbi första horisontella röret på baksidan.
Du har nog sett det mesta nu. Inga handdukstorkar eller annat, bara 2 fördelare i huset och den på bilden i garaget.
Bara en grej ifall att. Kanske är givet men... Högra mätaren ovan, röret som går rakt ner från den, det går förbi första horisontella röret på baksidan.
Nu kommer jag att ställa mer eller mindre dumma frågor här... 
Blir det inte tufft att ställa in systemet rätt med en fast strypning?
Det kanske bara handlar om terminologi här men en motorshunt är väl i princip en termiskt styrd ventil? Beror på hur man ser det, den styrs ju inte direkt av värmen men indirekt via givare eller tänker jag fel?
I mitt fall känns det ändå som att man kan ställa in hela skiten utan shuntar genom att öppna alla flöden och justera efter kallaste rummet och stypa de som blir för varma. Undrar varför de satt dit den där rackaren från början?
Blir det inte tufft att ställa in systemet rätt med en fast strypning?
Det kanske bara handlar om terminologi här men en motorshunt är väl i princip en termiskt styrd ventil? Beror på hur man ser det, den styrs ju inte direkt av värmen men indirekt via givare eller tänker jag fel?
I mitt fall känns det ändå som att man kan ställa in hela skiten utan shuntar genom att öppna alla flöden och justera efter kallaste rummet och stypa de som blir för varma. Undrar varför de satt dit den där rackaren från början?