... alternativt har jag orimliga förväntningar ;)

Ibland klickar relät i min shunt Danfoss ECL 9324 orimligt mycket. Jag gissar att det kan varar när det är kallt i acktanken, nu här på film hände på morgonen med kallt överallt:

Jag skulle kunna förstå att det blir så när ECL aktivt reglerar temperatur, men med input kallare än målet, borde den inte bara låta det vara i ena läget? Kanske tanken och element är i samma temperatur, så kan den inte bestämma sig? Cirkpump är i gång.

Vad ska jag förvänta mig? Är det här normalt? Kan man fixa något?

Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att det är i själva reglercentralen (ECL 100).
Korrekt!

Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att det är ett relä i den som håller på att ge upp.
På riktigt? Det vore jobbigt. Ska det alltså inte låta så?

Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vad är inkopplat till reglercentralen?
Det är utetermometer, tempen efter shunt (mot element), och så shunten.

Demmpa Demmpa skrev:
Kontrollera så att verkligen cirkulationspumpen går hela tiden när det tickar.
Jo, lyssnade på elementpumpen, den lät på.

Kan det vara så att reglercentralen kallar på mera värme som inte finns men med en papegojas envishet försöker hela tiden.
Står shuntmotorn på max så hjälper det inte att reglercentralen försöker.

Sådär gör min Automix 20 när jag stänger pannan och låter bli kall för sotning, fast min är elektronisk utan reläklick.
Protte

• Gilla
Gauthier
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Sådär gör min Automix 20 när jag stänger pannan och låter bli kall för sotning, fast min är elektronisk utan reläklick.
Protte
Alltså normalt :)

Det är det jag inte förstår: "försöker envist" borde väl hamna in ändläget och stanna där, inte hålla på öppna/stänga?

Shuntmotorn går till ändläget och stannar där men det vet inte reglercentralen utan den ser bara att det håller på att bli kallt inne och beordrar shuntmotorn att öppna mer men shuntmotorn har ju slagit dövörat till.

Det är ju som att trampa gasen i botten när bensinen är slut.
Protte

Där står jag i pannrummet och googlar fram mina egna frågor på byggahus

Jo, men då borde föraren trycka ner gasen och önska mer. Inte släppa pedalen hela tiden ju! Vill ha mer -> håll kranen öppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.