... alternativt har jag orimliga förväntningar
Ibland klickar relät i min shunt Danfoss ECL 9324 orimligt mycket. Jag gissar att det kan varar när det är kallt i acktanken, nu här på film hände på morgonen med kallt överallt:
Jag skulle kunna förstå att det blir så när ECL aktivt reglerar temperatur, men med input kallare än målet, borde den inte bara låta det vara i ena läget? Kanske tanken och element är i samma temperatur, så kan den inte bestämma sig? Cirkpump är i gång.
Vad ska jag förvänta mig? Är det här normalt? Kan man fixa något?
Ibland klickar relät i min shunt Danfoss ECL 9324 orimligt mycket. Jag gissar att det kan varar när det är kallt i acktanken, nu här på film hände på morgonen med kallt överallt:
Jag skulle kunna förstå att det blir så när ECL aktivt reglerar temperatur, men med input kallare än målet, borde den inte bara låta det vara i ena läget? Kanske tanken och element är i samma temperatur, så kan den inte bestämma sig? Cirkpump är i gång.
Vad ska jag förvänta mig? Är det här normalt? Kan man fixa något?
Är det i shunten eller i reglercentralen det klickar?
Jag misstänker att det är i själva reglercentralen (ECL 100).
Misstänker att det är ett relä i den som håller på att ge upp.
Exakt vad är inkopplat till reglercentralen?
Kontrollera så att verkligen cirkulationspumpen går hela tiden när det tickar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tickande-ljud-fran-fjaerrvaermecentralen.425069/
Jag misstänker att det är i själva reglercentralen (ECL 100).
Misstänker att det är ett relä i den som håller på att ge upp.
Exakt vad är inkopplat till reglercentralen?
Kontrollera så att verkligen cirkulationspumpen går hela tiden när det tickar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tickande-ljud-fran-fjaerrvaermecentralen.425069/
Korrekt!Demmpa skrev:
På riktigt? Det vore jobbigt. Ska det alltså inte låta så?Demmpa skrev:
Det är utetermometer, tempen efter shunt (mot element), och så shunten.Demmpa skrev:
Jo, lyssnade på elementpumpen, den lät på.Demmpa skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kan det vara så att reglercentralen kallar på mera värme som inte finns men med en papegojas envishet försöker hela tiden.
Står shuntmotorn på max så hjälper det inte att reglercentralen försöker.
Sådär gör min Automix 20 när jag stänger pannan och låter bli kall för sotning, fast min är elektronisk utan reläklick.
Protte
Står shuntmotorn på max så hjälper det inte att reglercentralen försöker.
Sådär gör min Automix 20 när jag stänger pannan och låter bli kall för sotning, fast min är elektronisk utan reläklick.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Shuntmotorn går till ändläget och stannar där men det vet inte reglercentralen utan den ser bara att det håller på att bli kallt inne och beordrar shuntmotorn att öppna mer men shuntmotorn har ju slagit dövörat till.
Det är ju som att trampa gasen i botten när bensinen är slut.
Protte
Det är ju som att trampa gasen i botten när bensinen är slut.
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Akumulatortanken klickar och trycket studsar fram och tillbaka
Vatten & Avlopp -
Orimligt dyr elpatron i diskmaskin
Vitvaror -
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Altan & Uteplats -
Tapetsborttagning tar orimligt mycket tid. Vad gör jag fel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Cirkulationspump klickar och har sig
Värme allmänt