Hej! I vår stuga klickar akumulatortanken(tror det är en akumulatortank) när vi sätter på vattnet i någon av kranarna i stugan. Trycket studsar upp och ner som det syns i videon men vi får både värme och bra tryck i kranarna, precis som tidigare. Vad kan det här bero på? Behöver jag lufta den måhända? Det började i vintras och är inget vi märkt tidigare.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Under mätaren sitter ett stigrör som visar vattennivån i hydrofortanken.
Om du öppnar de två kranarna i vardera änden så kan man kolla vattennivån i tanken.
Vet inte exakt hur hög nivå ska vara, men jag har för mig att den ska vara typ 1/4 del nedifrån på röret när pumpen startar och pumpen ska stängas när nivån är 1/4 från rörets ovanände.
Stäng båda kranarna när du kollat nivå .
-Men nu tror jag du inte har någon luft alls i tanken. Den är troligen full med vatten, vilket är fel.
Stäng pumpen och försök att tappa ur vatten ur tanken, till den nivå jag skrev ovan. Prova sen igen.
Om du öppnar de två kranarna i vardera änden så kan man kolla vattennivån i tanken.
Vet inte exakt hur hög nivå ska vara, men jag har för mig att den ska vara typ 1/4 del nedifrån på röret när pumpen startar och pumpen ska stängas när nivån är 1/4 från rörets ovanände.
Stäng båda kranarna när du kollat nivå .
-Men nu tror jag du inte har någon luft alls i tanken. Den är troligen full med vatten, vilket är fel.
Stäng pumpen och försök att tappa ur vatten ur tanken, till den nivå jag skrev ovan. Prova sen igen.
Redigerat:
Pumpen studsar som det kallas. Dåligt elleringen luft i tanken. Troligtvis ingen luftnippel på den. Stäng av pumpen öppna kranar, sitter säker en ventil/kran underst på tanken, töm ur allt vatten, stäng kranen/ventilen och starta pumpen. Det är inte riktigt rätt väg att gå,men fungerar bra, luft ska fyllas med kompressor till ca 1,5 bar under tillsagstrycket på pumpen normalt och tom tank.
Edit 2:a på den
Edit 2:a på den
Det var verkligen inte många munnar luft kvar i hydroforen om den slår till och ifrån den takten...
Klassiskt är att stänga av pumpen och sedan tappa ur hydroforen så mycket det går, helt tom, via bottenpluggen om den fins med eller utan rör och kran, men den vägen är ofta igenkorkad av slam och lera av olika slag som sedimenterats från vattnet, så att man kan behöva mecka med en bit svetstråd eller liknande för att få ett hål i detta och det börja rinna.
Sedan behöver du öppna högre upp för att få in luft i hydroforen, annars kommer urtappningen av vattnets snart att avstanna. Ofta fins det blindlock på kranarna för nivåglaset och man kan prova att öppna en sådan för att det skall börja glucka in luft i hydroforen och avtappningen fortsätter.
När hydroforen är tom på vatten så stänger man till allt igen och sedan startar vatttenpumpen och kontrollerar att pumpen stannar och man ser fortfarande vattenytan i vattenståndsglasets övre del.
---
Detta behöver man göra då och då då luften i hydroforen sakta absorberas av vattnet och det blir mindre och mindre kvar.
Vill man underlätta för framtiden så installerar man anslutningar (med kulkran) så att man kan pumpa upp trycket från luftpump eller kompressor (helst oljefri) - är vattnet vid den nedre 1/4-delen på ståndsröret så pumpar man upp till påslagstrycket för tryckbrytaren, är vattennivån ca 1/4-del från övre kran på ståndsröret så pumpar man upp till hydropressens avslagstryck, det är inte så jättenoga men man bör fortfarande se vattennivån när pumpen slår av och vattennivån när den sedan slår på pumpen.
röret mellan ståndskranarna är nästan alltid igengrisade efter x antal år och det går knappt att se någon vattenyta innanför eller se om den är tom på vatten eller helt vattenfylld, man kan alltid prova att försöka dra ren röret (numera ofta i plast) men oftast är det enklare att köpa ny ståndsrör.
För att förlänga tiden innan vattenståndsröret blir igengrisad igen så håller man kranarna för vattenståndet stängda när man inte behöver se vattenståndet i hydroforen, är det öppet och ståndsnivån i röret åker upp och ned med pumpens på och avslag så byts vatten hela tiden i vattenståndsröret med mer näringsämnen och det blir snabbare påväxt. Kranarna skall vara stängda också av orsaken om ståndsröret av någon anledning springer läck och riskera spola ned hela lokalen under kanske lång tid.
Klassiskt är att stänga av pumpen och sedan tappa ur hydroforen så mycket det går, helt tom, via bottenpluggen om den fins med eller utan rör och kran, men den vägen är ofta igenkorkad av slam och lera av olika slag som sedimenterats från vattnet, så att man kan behöva mecka med en bit svetstråd eller liknande för att få ett hål i detta och det börja rinna.
Sedan behöver du öppna högre upp för att få in luft i hydroforen, annars kommer urtappningen av vattnets snart att avstanna. Ofta fins det blindlock på kranarna för nivåglaset och man kan prova att öppna en sådan för att det skall börja glucka in luft i hydroforen och avtappningen fortsätter.
När hydroforen är tom på vatten så stänger man till allt igen och sedan startar vatttenpumpen och kontrollerar att pumpen stannar och man ser fortfarande vattenytan i vattenståndsglasets övre del.
---
Detta behöver man göra då och då då luften i hydroforen sakta absorberas av vattnet och det blir mindre och mindre kvar.
Vill man underlätta för framtiden så installerar man anslutningar (med kulkran) så att man kan pumpa upp trycket från luftpump eller kompressor (helst oljefri) - är vattnet vid den nedre 1/4-delen på ståndsröret så pumpar man upp till påslagstrycket för tryckbrytaren, är vattennivån ca 1/4-del från övre kran på ståndsröret så pumpar man upp till hydropressens avslagstryck, det är inte så jättenoga men man bör fortfarande se vattennivån när pumpen slår av och vattennivån när den sedan slår på pumpen.
röret mellan ståndskranarna är nästan alltid igengrisade efter x antal år och det går knappt att se någon vattenyta innanför eller se om den är tom på vatten eller helt vattenfylld, man kan alltid prova att försöka dra ren röret (numera ofta i plast) men oftast är det enklare att köpa ny ståndsrör.
För att förlänga tiden innan vattenståndsröret blir igengrisad igen så håller man kranarna för vattenståndet stängda när man inte behöver se vattenståndet i hydroforen, är det öppet och ståndsnivån i röret åker upp och ned med pumpens på och avslag så byts vatten hela tiden i vattenståndsröret med mer näringsämnen och det blir snabbare påväxt. Kranarna skall vara stängda också av orsaken om ståndsröret av någon anledning springer läck och riskera spola ned hela lokalen under kanske lång tid.
Det är angeläget att fixa det där snarast.
Max antal starter per timme för en pump brukar anges till 10-20 starter ungeffär. Det avverkar du på några sekunder.
Både pump och tryckströmbrytare tar skada om det får fortgå.
Max antal starter per timme för en pump brukar anges till 10-20 starter ungeffär. Det avverkar du på några sekunder.
Både pump och tryckströmbrytare tar skada om det får fortgå.
Klicka här för att svara