har en äldre esbe entums shuntventil av den gjutna modellen, vilken shuntmotor ska jag köpa?

Finns ju många olika shuntmotorer. 90°-graders? Löptid mellan ändlägen? 24 V eller 230 V? Till någon viss panna? osv. Du behöver nog ta reda på mer innan ens någon som är expert kan hjälpa dig?

Bild underlättar.

Hur har du tänkt styra shuntmotorn?
Ska styrningen vara "inbyggd" i motorn?
Befintlig reglercentral?
Nyinköp av reglercentralen?
Egenbyggd reglercentral?

A amatörvetande skrev:
har en äldre esbe entums shuntventil av den gjutna modellen, vilken shuntmotor ska jag köpa?
En riktig klump är det. Foto på shunten är bra, har lite delar som kan passa. Var i landet är du

J jonaserik skrev:
En riktig klump är det. Foto på shunten är bra, har lite delar som kan passa. Var i landet är du
Jag bor utanför Skellefteå, det är en gråsvartaktig trevägsshunt med en tums invändig gäng .Har tänk shunta ut från en acktank till en 50 meter lång kulvert till huset. Tänkte mig en enkel styrning med en avkännare på tilloppsledningen från shunten .

OK hänger med. Den har 4 st bultar i sidorna och då måste du ha en fästdetalj får att få ditt motorn. Har du någon möjlighet att styra shuntmotorn nu, Annars måste du ha en styrning med och det går med vad för sort som helst 24 eller 230 Volt Motor och reglering ska ha samma spänning.. ESBE har tagit bort sin ventil med öron och på den går det inte att montera annat än deras motor. .
Kan bli svårt att hitta något äldre som kan passa, på din shunt .
En ventil med öron på och då kan man sätta nästan vad som helst på den.
Har lite äldre utrustningar men du är lite långt bort.

J Josth skrev:
Kanske passar en standard shuntautomatik som denna: [länk] Men det behöver undersökas närmare. Radiosignalen från innerdelen räcker förmodligen heller inte 50 m drygt så man måste kolla detta med ESBE. Annars kör man shuntningen enbart på utetemperaturen.
Den går inte att montera på den shuntventil som TS har, sen det med radiostyrning är bara skit, det ska vara ledningar till givarna och då bråkar det aldrig.

behöver ej har radiostyrning, kan sätta givaren nära shunten.Vill helst slippa att byta shuntventilen så jag söker en enklast möjliga lösning.

J jonaserik skrev:
Den går inte att montera på den shuntventil som TS har, sen det med radiostyrning är bara skit, det ska vara ledningar till givarna och då bråkar det aldrig.
Jag som är lite nyfiken av mig undrar varför den som josth har länkat till inte går att montera.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag som är lite nyfiken av mig undrar varför den som josth har länkat till inte går att montera.
Gör att det måste vara den nya ventilen med eller utan skruvöron, dom har tagit ur sortementet med skruvöron och ändra på motorns infästning för att sitta kvar i läge, det är klackar på motorn som fäster in i ventilen och håller motorn. Med deras tidigare ventil med öron finns inte längre som ESBE-produkt, ska man ha en ventil med skruvöron som det går att montera nästan vilken motor som helst på, så blir det en sådan från annat håll. Den ventil du har, har samma mått mellan skruvöronen som den nedan och den jag länkar till.
Här finns en med öron,men du har redan en äldre ventil, så det endast reglering med givare du behöver.
https://billigtvvs.se/varme/reservd...3-vags-shuntventil-till-nibe-pelletsbrannare-

J jonaserik skrev:
Gör att det måste vara den nya ventilen med eller utan skruvöron, dom har tagit ur sortementet med skruvöron och ändra på motorns infästning för att sitta kvar i läge, det är klackar på motorn som fäster in i ventilen och håller motorn. Med deras tidigare ventil med öron finns inte längre som ESBE-produkt, ska man ha en ventil med skruvöron som det går att montera nästan vilken motor som helst på, så blir det en sådan från annat håll. Den ventil du har, har samma mått mellan skruvöronen som den nedan och den jag länkar till.
Här finns en med öron,men du har redan en äldre ventil, så det endast reglering med givare du behöver.
[länk]
Det är mycket öron hit å öron dit men jag har då monterat en esbe shuntmotor på en esbe gjutjärnsshunt i veckan likt den josth länkat till så nog går det. Men jag kanske har missuppfattat det hela.... En Esbe shuntmotor monterad på en gjutjärnsshunt med inställningsmätare och svart vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Josth
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det är mycket öron hit å öron dit men jag har då monterat en esbe shuntmotor på en esbe gjutjärnsshunt i veckan likt den josth länkat till så nog går det. Men jag kanske har missuppfattat det hela....[bild]
Svar nej inte missuppfattat något, det som är att det är ett stor pris på länkade del. Att köpa den efter länken, det brukar följa med en gängad pinne som ersätter en av bultarna för att hålla motorn i läge utan att vrida sig, Ävensom att vid nyköp av bara motor ( ställdon ) så är det en extra medbringare ( vit ) som ska sättas på axeln för att få ihop det. Då är det bara motorn som köps och regleringen tillkommer. Nu var det att TS inte ville ha radiodelar, utan vanlig normal enkel reglering, då ska man inte köpa den som går till en länk Det är bara enkla basic som behövs för att reglera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.