nino nino skrev:
Jo men nu var det ju inte det jag frågade efter :D
Oljepannan som shunten sitter på styrs av bergvärmen, jag vill ha möjlighet att slå över på olja när elen sticker.
Jag vill inte åka dit utan vill kunna göra det på distans via tex en rpi eller några shelly
Och varför tror du att oljepannan skulle fungera om elen försvinner? Har du någon typ av reservkraft?

E elmont skrev:
Och varför tror du att oljepannan skulle fungera om elen försvinner? Har du någon typ av reservkraft?
Oj jag menade elpriset :oops:

Idag testar jag lite

Inatt var det -12 då behöver jag ha shunten på 3
Nu är det på nollan så shunten på 2 hade varit bra, men jag är på jobbet så jag kan inte ändra....
Inatt kanske det är -15 så 3 igen.

Det borde vara enkelt ordnat via shelly appen om man vill göra allt manuellt, men borde gå att automatisera via HA, även ha med elpriser osv

Om jag vill så kan jag stänga av oljan via mobilen, tex om elpriset är lågt, då går vp in och tar över men då står pannshunten öppen i onödan...

Under testet idag så märkte jag en till sak
Är shunten till oljepannan för högt ställd så blir det larm på vp på för hög retur, eller vad det stod.
Provade här om dagen med och då låg jag nog perfekt för då hade jag inga larm på vp trots att oljan var igång

Att ställa shunten i visst läge vid viss utetemp förutsätter ju att du håller konstant panntemperatur samt att du har radiatorreturtemp som inte varierar. Om du tex har termostat på några element som börjar reglera ner så stiger returtemp och då stiger även utgående temp från shunt.
Jag tycker absolut att du ska styra shunten mot temperatur på stigarledning och inte på shuntläge.

Ja det har du säkert rätt i men samtidigt så är det ju shunten som reglerar tempen?
VP mäter returen tror jag?

Der gör inte så mycket om det blir en ite oexakt styrning bara det styrs på något vis.

Om man mäter utomhus och retur temp och kan ändra shunten så borde man kunna ordna en styrning relativt enkelt kan jag tycka?
Kan jag hålla returen i rätt spann så vp är nöjd så slipper jag larm på den och den borde ta över om jag stänger av oljepannan.

Husets primära uppvärmning är ju vp så termostater vette katten om det sitter överallt. Hellre för varmt än för kallt

Jag är som ni märker inget proffs på värmesystem :) men jag vill gärna prova lära mig.

Varför vill du vrida ner shunten till 0 då oljepannan inte används?
För att undvika att varmt vatten från VP värmer pannan?
I så fall är väl en ventil som stänger flödet bättre.

Men shunten på 0 är det helöppet mellan framledare och retur genom shunten vilket skulle kunna leda till hög returtemperatur. En slags vattenkortslutning som leder till att VP får jobba med högre temperatur och blir mindre effektiv.

VP primär och olja som sekundör och spets. Troligtvis är VP en inverter och då ska den gå först. När den inte orkar ska olja gå in och spetsa. Enklast att prova med är att ställa VP på en kurva och shunten för en något lägre kurva. VÅ drar först och olja senare. i bland är det lite knepigt att få det att fungera, bäst är om VP har en funktion för dubbla shuntsystem.

blackarrow blackarrow skrev:
Varför vill du vrida ner shunten till 0 då oljepannan inte används?
För att undvika att varmt vatten från VP värmer pannan?
I så fall är väl en ventil som stänger flödet bättre.

Men shunten på 0 är det helöppet mellan framledare och retur genom shunten vilket skulle kunna leda till hög returtemperatur. En slags vattenkortslutning som leder till att VP får jobba med högre temperatur och blir mindre effektiv.
I normalfallet så styr ju vp oljepannans shunt och när det bara är vp så är shunten stängd.
Rätt eller fel vet jag inte men installationen är gjord av IVT så jag hoppas det varit rätt, då det varit så i +20år

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
VP primär och olja som sekundör och spets. Troligtvis är VP en inverter och då ska den gå först. När den inte orkar ska olja gå in och spetsa. Enklast att prova med är att ställa VP på en kurva och shunten för en något lägre kurva. VÅ drar först och olja senare. i bland är det lite knepigt att få det att fungera, bäst är om VP har en funktion för dubbla shuntsystem.
Det är exakt så det funkar idag och det är inga problem.

Det jag vill uppnå är att kunna köra olja när elen är så dyr att oljan är billigare.
För att kunna köra på oljan måste shunten öppnas, jag bor inte där så jag vill kunna styra från distans.
Går oljan och shunten är för högt ställd så larmar vp, med rätt shunt inställning så slipper jag larm.
Jag vet inte om larmet kvitterar sig själv om oljan stängs av

Sitter nuvarande shunt direkt på pannan eller utanför den. Du vill ha så att VP värmer och vid ändring så ska olja värma. För att få det som du vill så behöver du 2 shuntar och utgående från dom ligger mot huset. När olja går in så stänger VP-shunt och VP stängs av och olja-shunt börjar arbeta. går att få ihop det med lite arbete och koppling.

Den sitter väl på men utanför pannan :)

Det enda jag vill är att kunna öppna och stänga oljeshunten på distans, det räcker så.
Vv värms i tekniktanken för vp så cirkulerar radiatorvattnet genom vp vid oljedrift så gör det inte så mycket, ska ju bara användas tillfälligt.
Däremot så vill jag inte ha oljeshunten öppen vid vp drift, då vp går mycket längre tider

Jepp, nu vet jag inte hur mycket du vet om el. Styr VP oljeshunten i dag., Vilken VP och modell har du. Måste se el-shemat för att kunna få ihop det.

Ja vp styr den idag
Jag tänkte använda en shelly 2.5
Men frågan var väl vad som händer om shunten står på 3 = 50% och jag lägger på ström i 55sek, bryter det sönder motorn eller shunten eller sitter det ändlägesstopp eller vad man ska kalla det för så den stannar.

Bryter det sönder så får man ju vara noga med att veta var shunten står innan man ställer om den

Lägga på ström, var skulle du lägga på den ? Kan bli helt fel. Din shuntmotor som du har i dag går 90 grader på 55 sek , bäst är 90 sek, det blir inga stora svängningar i tempen då och varje motor har ett ändläge och stannar både i stängt och öppet läge på max eller min.

Ja på motorn så klart
Men om den står i 45grader och man lägger på ström i 55 sek, stannar den eller kommer den gå till sitt ändläge och sen fortsätta prova att gå förbi det, med en trasig motor eller shunt som följd, eller kommer den stanna efter ca 27sek när den gått sina 90 grader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.