1 115 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Kärcher k5 startar inte
Hej, nu har jag googlat, chat gpt:at och ringt svärfar i två veckor. Min kärcher k5 (inte premium) startar inte. Jag har monterat isär den i molekyler, bytt ut O-ringar och packningar, rensat från beläggningar, bytt olja, bytt ut kondensatorn och luftat systemet. Nu säger ni säkert, varför köper du inte en ny men jag har gett mig f-n på att den ska starta.
Motorn snurrar när jag lägger på ström och trycker på knappen när det är isärmonterat.
Jag har två teorier jag ska prova idag. Antingen är tryckknappen glapp (trots att den verkar funka) eller så är det nån tryckregulator som hängt sig.
Nu till min fråga. Jag ser att det finns en tryckregulator på premiumversionen men finns något motsvarande på basic varianten? Hur vet maskinen att den ska bygga tryck? Skapas någon slags vacuum i maskinen när man öppnar munstycket eller hur fungerar det?
Hoppas på er hjälp!
/Henrik
Motorn snurrar när jag lägger på ström och trycker på knappen när det är isärmonterat.
Jag har två teorier jag ska prova idag. Antingen är tryckknappen glapp (trots att den verkar funka) eller så är det nån tryckregulator som hängt sig.
Nu till min fråga. Jag ser att det finns en tryckregulator på premiumversionen men finns något motsvarande på basic varianten? Hur vet maskinen att den ska bygga tryck? Skapas någon slags vacuum i maskinen när man öppnar munstycket eller hur fungerar det?
Hoppas på er hjälp!
/Henrik
Redigerat:
Nej visst är det konstigt. Jag har kommit fram till att det måste vara någon slags vacuum/undertryck som gör att motorn aktiveras. Det borde förklara att det funkar med att fylla upp den med med vatten som en quickfix. Jag tror jag ska försöka göra en extern strömbrytare så man kan utesluta ström-vredet som verkar lite uselessIsakare skrev:
Det måste vara tryckfall som drar igång motorn, när mottrycket är för högt stannar den, för på min iaf så har motorn ström hela tiden när vredet är på.Henkegrubbstrom skrev:
Nej visst är det konstigt. Jag har kommit fram till att det måste vara någon slags vacuum/undertryck som gör att motorn aktiveras. Det borde förklara att det funkar med att fylla upp den med med vatten som en quickfix. Jag tror jag ska försöka göra en extern strömbrytare så man kan utesluta ström-vredet som verkar lite useless
Jag hade som sagt stopp i slangen, det var en insekt, troligtvis solitärbi som byggt ett bo i den under vintern när den varit bortskruvad från maskinen.
Klicka här för att svara