Har någon här använt de nya Plejd DWN-01 med trappkoppling? Funderar på att köpa men vill undersöka först.
Jag har redan satt upp i andra rummen trappkoppling med den traditionella systemet och vanliga Plejd puckar - som i bilden:
Diagram av traditionell trappkoppling med dubbla strömbrytare, visande ledningar och anslutningar till lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men killen i affären så att man behöver inte tänka så längre med DWN spottar - att bara koppla in 1 tändtråd i 1 spotlampa, och sen kan man styra allt därifrån - men måste man inte fortfarande ha koppling mellan dem två brytaren ändå? Vad är gruppens erfahrenet?

Tack i förvägs till alla hjälpsamma kommentarer.

Jag läser manualen och tycker mig se svaret på din fråga.
Det är alltså ingen skillnad mot andra puckar. Det man möjligen kan se som en skillnad är att externa strömställare ansluts till en av spottarna, inte alla, men så var det förut också med andra typer av Plejdpuckar.

Anslutningsinstruktion för Plejd-puck, visar steg 3 där fas (L) och nolla (N) kopplas till två armaturer. Warning: koppla ej ingång 1 mellan flera produkter.
Skapa konto

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
ok - ja, det ser jag med. Killen nämnde en anna sak ang trappkoppling - att jag inte behövde ha kommunikation tråd mellan brytarna - bara koppla in fas och tänd linjen till brytare #2 (och fler) och man kan styra allt in med appen - stämmer detta? Har någon gjort sånt förut med DWN?

Sa de "kommunikationstråd"? Nåja, det går att koppla ett valfritt antal parallella strömbrytare till "1"-ingången på en Plejdpuck som denna bild visar. Det är då enskilda strömbrytare utan "kommunikation" mellan dem.
Diagram över elektrisk installation med Plejdpuck och flera strömbrytare i trappkoppling, inklusive korsomkopplare i mitten.
I ditt fall har du en trappkoppling säger, som ser som i din första bild? Om du inte vill koppla om något så kan du använda denna trappkoppling och placera pucken "till höger". Här är ett exempel från forumet. I denna bild är dock pucken inkopplad "till vänster" eftersom trappkopplingen matas med fas "till höger". Dessutom finns en korsomkopplare i mitten som du kanske inte har (en tredje strömbrytare i din trappkoppling).?

Schematisk bild av en trappkoppling med tre strömbrytare och en Plejdpuck ansluten, där fasen matas från höger sida.
Skapa konto

• Arg
Bernt Eneroth
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sa de "kommunikationstråd"? Nåja, det går att koppla ett valfritt antal parallella strömbrytare till "1"-ingången på en Plejdpuck som denna bild visar. Det är då enskilda strömbrytare utan "kommunikation" mellan dem.
[bild]
I ditt fall har du en trappkoppling säger, som ser som i din första bild? Om du inte vill koppla om något så kan du använda denna trappkoppling och placera pucken "till höger". Här är ett exempel från forumet. I denna bild är dock pucken inkopplad "till vänster" eftersom trappkopplingen matas med fas "till höger". Dessutom finns en korsomkopplare i mitten som du kanske inte har (en tredje strömbrytare i din trappkoppling).?

[bild]
Så här löstes det till slut

• Elritning som visar lösning med kopplingsschema för elektriska anslutningar med tre terminaler, märkta N, L1, L, och färgade ledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Rosenborgaren och 2 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite.
Går det att använda sig utav 2st trådlösa Plejd strömställare wph-01 som trapp för att styra en dim-01

J J-banan skrev:
Lånar tråden lite.
Går det att använda sig utav 2st trådlösa Plejd strömställare wph-01 som trapp för att styra en dim-01
Ja.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
D
Hur gör man om jag vill ha trappkoppling med vriddimmer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.