Tjena, har en ordningsfråga angående servitut.

Jag har en trekammarbrunn från 60-talet. Den ligger på min tomt, därifrån går det en avrinning tvärs över grannens åker. Detta har jag ett servitutspapper på där det står att jag får ha det där samt underhålla det.

Under de 8 åren jag har bott i huset har jag överhuvudtaget inte behövt bry mig om detta.

Iaf, nu har granngården bytt ägare. Mkt trevlig man:) Men iaf. Han kom o frågade mig hur det var med avlopp och jag sa som det var att jag har servitutspapper på röret o förklarade var det var nergrävt.

Han hade inte fått ngn information om detta från förre ägaren av gården. Hur funkar detta med servitut. Är de registrerade ngnstans eller är de bara mellan markägare? Kan det vara ngt fel så att servitutet inte är registrerat eller har min granne blivit "blåst" av min gamle granne?

Jag tror inte jag kommer få ngt problem med detta men jag började ju ändå fundera på hur det hänger ihop. Servitutspapprena jag har är alltså från mitten på 60-talet och undertecknade av förra markägarens far.
 
Det är antagligen registrerat hos Lantmäteriet (men behöver inte vara det).

minfastighet.lantmateriet.se
 
Om det inte är registrerat så är det väl bara ett vanligt avtal mellan två personer och inte något servitut? Isåfall är ju avtalet värdelöst så fort en av fastigheterna bytt ägare.
 
Det beror på hur avtalet är formulerat. Rättigheten ska vara till nytta för härskande fastighet. Den ska vara beständig, och den ska avse fastigheten som sådan; inte dess ägare för tillfället. Om servitutsvillkoren uppfylls har parterna upprättat ett avtalsservitut, som normalt fortsätter gälla efter ägarbyte.

Om avtalet är registrerat eller ej säger faktiskt inte särskilt mycket om dess rättsverkan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.