Hur går man tillväga för att skapa ett nytt servitut gällande brygga samt markvärmeslang på annans mark?

Vad kan det tänkas kosta?
 
Börja med att prata med markägaren. Sedan kan man antingen kontakta lantmäteriet som ordnar officialservitut eller också skriver man eget avtal och skickar in till Inskrivningsmyndigheten. Det är ganska stor prisskillnad mellan dessa åtgärder, men det skiljer även lite i säkerhet om t ex den belastade fastigheten säljs på exekutiv auktion (då kan ett avtalsservitut i vissa fall upphöra att gälla).
 
Tack för svar!

Om nån vänlig själ vet hur man ska formulera själva avtalet blir jag ännu gladare. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.