Byggahus.se

Servitut

1. T
    Medlem · 57 inlägg
    Hej
    Har en stuga jag får köra till på en liten väg med servitut ...min elledning ligger vid denna väg.
    Planerar bygga om huset och det kommer bli en hel del byggtrafik. Hur ska man tänka?
    Vad kan jag stöta på för hinder? Av grannar tänker jag...endast en granne
    Vill även gräva in kommunalt V/A Och måste då gräva upp servitut vägen.
    Min förhoppning är att det ska gå fint då jag givetsvis skall återställa vägen efteråt...
    tacksam för lite tips

2. H
    Medlem · 28 inlägg
    Jag har en väg med servitut vid min tomt och skulle bli glad om någon ville gräva där och göra den bättre. Skulle absolut inte ha något emot om någon kom över med en kall öl och ville diskutera saken. Prata med grannen, kanske han vill ha något uppgrävt där också?

• Laddar…
  3. harry73
    Allvetare · 11 717 inlägg
    Servitutet är troligtvis bara för vägändamål (men det är lätt att kolla upp)
    Elledningen har du antingen ett eget servitut för, eller så har elbolaget ledningsrätt, eller så ligger elbolagens ledning där utan rättighet, och ansöker elbolaget bara om ledningsrätt när det blir problem.
    Så behöver du anlägga avloppsledning under vägen, behöver du ansöka om servitut. Det räcker med ett avtalsservitut som man skriver in för några hundralappar.

Är det bara din väg, som bara du använder och du betalar, borde grannen inte ha stora problem med det. Men grannen vill kanske i alla fall få lite ersättning för intrånget.

• Laddar…