6 068 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Servitut, väg, farthinder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Rent juridiskt så avgränsas en tomt av en väg, så det är inte din tomt på andra sidan vägen, även om det är din mark. Man har lite andra rättigheter på sin tomt (hemfridszon) än man har på sin fastighet i övrigt, så det spelar viss roll ibland, även om det kanske inte är jätteviktigt i det här fallet.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vad är det egentligen för väg? Det står servitut i rubriken. I så fall är det en eller flera fastigheter som har rätt att nyttja vägen (eller alltså trafik till dessa fastigheter). Men de som har rätt att ha synpunkter på ev. farthinder är ägarna till de fastigheter som är härskande fastigheter enl. servitutet. Sedan finns det fler som åker till de här fastigheterna, tydligen anställda av bonden, jägare som har jakträtt på en fastighet som är härskande.
Så kan du bara få med de juridiskt berörda fastighetsägarna, så är det OK med farthinder.
Så kan du bara få med de juridiskt berörda fastighetsägarna, så är det OK med farthinder.
"då kör jag på er med bilen, utan att tveka" kanske du ska förtydliga med bonden. Det lät som att ni har en bra förståelse sinsemellan och då kommer det lösa sig med fartguppet, men ett sånt citat kan sätta snurr på det mesta till det negativa hållet...
Jag bara berättade vad som händer om någon kör på mig eller djuren, det var inget hot utan ett löfte, är man inte fredad på sin egna tomt, då blir det hårt mot hårt.J JockeHX skrev:
Det är inte jag som kör som en idiot förbi husknuten, det kommer få konsekvenser den dagen det inträffar en olycka, för alla inblandade.
Så enkelt är det, han förstod vad jag menade, det gick helt klart fram, och det var också meningen.
Jag har sagt till flera gånger, det räcker ju uppenbarligen inte eftersom det är samma visa varje vår.
Förhoppningsvis tar dom till sig och saktar ner, så är problemet ur världen, lite sunt förnuft bara, och voila!
Det jag ville veta var om man har rätt att hålla ned hastigheten, inte moraliska råd
Redigerat:
Det är inte lagligt att hota folk med att köra på dem heller. Jag är glad att jag inte bor granne med TS.
Hur kan det vara olaga hot när jag säger att den som kör på mig eller mina djur kommer jag köra på?M -MH- skrev:
Jag har inte hotat någon, jag berättar vad som händer vid en ev olycka på min tomt, det får konsekvenser för HEN.
Som jag sa, jag var inte här för moraliska råd så har du inget bättre att komma med, var tyst. Du tillför absolut ingenting.
Det verkar ju dock vara klargjort att man står helt maktlös för dårar på vägen den lagliga vägen, jag förstår varför folk blir oense överallt när man inte ens kan freda sig i sitt egna hem.
Jag tror ju och hoppas att det kommer lösa sig själv i detta fallet, jag ville bara veta vad som gäller enligt lagen.
Redigerat:
Det är olaga hot att hota med att köra på folk. Vägen är inte i ditt hem, det är en väg.
Det låter ju onekligen inte omöjligt att få med samtliga fyra på att bygga farthinder tycker jag det låter som. En god idé när det väl ska byggas kan vara att kolla vad busarna har för bilar och hur deras fjädring är, ju hårdare fjädring desto mindre påverkas man av farthindret. En annan aspekt är om man kör med släp med stort överhäng, tänk båt eller möjligtvis något bonden fraktar, vid för stort gupp riskerar man då att smälla i vägen längst bak. Lättare att tänka på innan än efter. Sen finns det ju annat än gupp, krukor som man måste zicksacka mellan är ju både effektiva och trevliga.
Brukar sällan hjälpa att prata med idioter, vi har lite samma men en kommunal som vi fick sänkt till 30 men det hjälpte föga. I vårat fall var hot faktiskt en lösning.
Om det är en privat väg utan driftbidrag kan ni sätta bom över vägen. Den kan sitta mitt i eller ena ändan.
Som någon nämnde tidigare så kan en vägförening vara en väg att gå. Eller helt enkelt prata med alla berörda parter om att göra hastighetssänkande åtgärder som inte hindrar bonden från att köra traktor med redskap.
Om det är en privat väg utan driftbidrag kan ni sätta bom över vägen. Den kan sitta mitt i eller ena ändan.
Som någon nämnde tidigare så kan en vägförening vara en väg att gå. Eller helt enkelt prata med alla berörda parter om att göra hastighetssänkande åtgärder som inte hindrar bonden från att köra traktor med redskap.
Inte nödvändigtvis. Att man ska kunna passera behöver inte betyda att man ska kunna göra det utan att öppna en grind. Men jag tror inte att det skulle uppskattas.