8 875 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Servitut utrymme/röjningsrätt
Jag är ev spekulant på ett hus med bla följande:
Rättigheter-last: Officialservitut Väg, Officialservitut Utrymme, Officialservitut Röjningsrätt.
Att jag måste upplåta väg på fastigheten förstår jag men kan någon vänlig själ förklara vad Utrymme/Röjningsrätt innebär?
Har någon rätt att t ex röja på min tomt o varför skulle man vilja det ?
/David
Rättigheter-last: Officialservitut Väg, Officialservitut Utrymme, Officialservitut Röjningsrätt.
Att jag måste upplåta väg på fastigheten förstår jag men kan någon vänlig själ förklara vad Utrymme/Röjningsrätt innebär?
Har någon rätt att t ex röja på min tomt o varför skulle man vilja det ?
/David
DEt står i servitutet vad det innebär, misstänker att alla tre hör ihop, servitut för väg, utrymme för vägen/parkering samt rätt att röja så att man kan använda sina två första rättigheter. Inte vanligt man skriver 3 servitut, men har sett det tidigare. Läs servituten så sår allt där.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Röjningsrätt skulle ju rent hypotetiskt kunna betyda att någon har rätt att hålla efter vegetationen på tomten så att den ex. inte skymmer utsikten från en annan fastighet. Skulle ju kunna instiftas om marken styckas från en stammfastighet som vill vara säker på att alltid se sjön, eller inte skuggas.
Sannorlikt betyder det väl att de har rätt att röja på/nära vägen så att de kan använda den, men det kan som jag förstått det också betyda att du är skyldig att hålla röjt åt grannen.
Kan inte mer om detta än jag sett i ett antal avsnitt av grannfejden, men där har det verkat som att det är tomtägaren som ska sköta underhållet, men att de brukar försöka lösa fejden med att den som använder det gör en del av underhållet själv?
Kan inte mer om detta än jag sett i ett antal avsnitt av grannfejden, men där har det verkat som att det är tomtägaren som ska sköta underhållet, men att de brukar försöka lösa fejden med att den som använder det gör en del av underhållet själv?
Det låter som att det är värt att lägga lite energi på att reda ut vad servituten i realiteten innebär för att slippa obehagliga överaskningar om ni nu köper huset. Servituten finns väl registrerade någonstans och där borde ni också kunna få information om vad de egentligen innebär. Och jag skulle nog inte lita enbart på de uppgifter som ni kanske fått eller får från mäklaren vilka servitut som belastar fastigheten och vad det betyder.
Officialservitut har beslutats av lantmäterimyndighet, där de också finns förvarade.
Klicka här för att svara