Är lite ny på detta med hus och håller på lära mig och skulle behöva råd från någon som vet bättre.
Har nyligen köpt ett sekelskifteshus med blandade renoveringar och lösningar som kommit och gått. En sådan är att det finns ett utrymme under farstukvisten som tidigare varit ett badrum som man kommit åt utifrån. Det finns inte längre utan det hade man redan tagit bort när vi kom hit. Men vissa delar finns kvar. Har nu märkt att när man använder duschen att det flödar över i avloppet i det utrymmet. Vi trodde det var igensatt eller bortkopplat. (har bifogat bilder)
Så nu till alla frågor:
Hur allvarligt är detta?
Kan vi fixa det själva?
Vem vänder vi oss till för att få hjälp?
Hur städar man utrymmet (tänker det nog inte är så sanitär)?
Tack på förhand!
Har nyligen köpt ett sekelskifteshus med blandade renoveringar och lösningar som kommit och gått. En sådan är att det finns ett utrymme under farstukvisten som tidigare varit ett badrum som man kommit åt utifrån. Det finns inte längre utan det hade man redan tagit bort när vi kom hit. Men vissa delar finns kvar. Har nu märkt att när man använder duschen att det flödar över i avloppet i det utrymmet. Vi trodde det var igensatt eller bortkopplat. (har bifogat bilder)
Så nu till alla frågor:
Hur allvarligt är detta?
Kan vi fixa det själva?
Vem vänder vi oss till för att få hjälp?
Hur städar man utrymmet (tänker det nog inte är så sanitär)?
Tack på förhand!
Som nybliven fastighetsägare får man förr eller senare stifta bekantskap med företag som hanterar slamsugning och spolbil, framförallt ta räkningen för dessa senare, typisk för att hantera början till stopp i avlopp, eller att det redan är helt stopp i avlopp. Att det börja rinna upp och ut på den uppvända T-stycket som var den gamla inkopplingen, beror oftast på att något längre ned efter avloppsröret inte rinner undan tillräckligt fort, särskilt vid lite större vattenflöden som dusch och tömning av badkar.
Har du kommunal eller egen enskild avlopp?, är det sistnämnda så är det nog dags att lyfta på brunnslocket 3-kammarbrunnen eller vad det nu är och titta hur det ser ut där.
Är det kommunalavlopp vid fastighetsgränsen så kan det finnas spolbrunnar och annat på vägen som kanske behöver spolas rent.
Om detta sker mer än en gång så kanske spolfirman skall kolla avloppet med kamera och se att inte någon avloppsrör börja kalva in eller det går in trädrötter i dessa - speciellt om avloppet är gammalt och kanske består av betongrör eller liknande som med tiden börja spricka och kalva in och att trädrötter försöker spränga in i dess skarvar mellan rörstyckena.
Har du kommunal eller egen enskild avlopp?, är det sistnämnda så är det nog dags att lyfta på brunnslocket 3-kammarbrunnen eller vad det nu är och titta hur det ser ut där.
Är det kommunalavlopp vid fastighetsgränsen så kan det finnas spolbrunnar och annat på vägen som kanske behöver spolas rent.
Om detta sker mer än en gång så kanske spolfirman skall kolla avloppet med kamera och se att inte någon avloppsrör börja kalva in eller det går in trädrötter i dessa - speciellt om avloppet är gammalt och kanske består av betongrör eller liknande som med tiden börja spricka och kalva in och att trädrötter försöker spränga in i dess skarvar mellan rörstyckena.
Om det kommer upp saker där så beror det ju på att det rinner undan för dåligt/långsamt längre ut på stammen. Man behöver rensa rören helt enkelt.
Ett lock kan ju vara ett sätt att slippa tråkig lukt, men det löser ju inte det problem som finns i avloppet.
Ett lock kan ju vara ett sätt att slippa tråkig lukt, men det löser ju inte det problem som finns i avloppet.
Stort tack för utförligt svar!X xxargs skrev:Som nybliven fastighetsägare får man förr eller senare stifta bekantskap med företag som hanterar slamsugning och spolbil, framförallt ta räkningen för dessa senare, typisk för att hantera början till stopp i avlopp, eller att det redan är helt stopp i avlopp. Att det börja rinna upp och ut på den uppvända T-stycket som var den gamla inkopplingen, beror oftast på att något längre ned efter avloppsröret inte rinner undan tillräckligt fort, särskilt vid lite större vattenflöden som dusch och tömning av badkar.
Har du kommunal eller egen enskild avlopp?, är det sistnämnda så är det nog dags att lyfta på brunnslocket 3-kammarbrunnen eller vad det nu är och titta hur det ser ut där.
Är det kommunalavlopp vid fastighetsgränsen så kan det finnas spolbrunnar och annat på vägen som kanske behöver spolas rent.
Om detta sker mer än en gång så kanske spolfirman skall kolla avloppet med kamera och se att inte någon avloppsrör börja kalva in eller det går in trädrötter i dessa - speciellt om avloppet är gammalt och kanske består av betongrör eller liknande som med tiden börja spricka och kalva in och att trädrötter försöker spränga in i dess skarvar mellan rörstyckena.
Det är kommunalt avlopp vi har. Så vad är första steget tror du? Att man kontaktar kommunen eller spolbilsfirma?
Tack för svar!MathiasS skrev:
Beror det alltid på stopp när det blir så, eller kan det vara obalans på lutning/tryck i systemet eller så? Detta avlopp är ju lägre ned än resten?
Avloppsrör skall ha sådant fall att de alltid blir tomma på ganska kort tid hela vägen till brunnen efter en spolning/tömning och det skall heller inte finnas någon svacka efter längden där vattnet samlar sig, för då har man snart problem då stillastående vatten sedimenterar sitt skit i botten av röret, bakterier gör att det blir ett klägg som inte spolas iväg lätt, röret blir allt smalare i hydralisk radie för flödet med sega beläggningar och en dag så blir det tvärstopp. - använder ni hårkonditioner vid hårtvätt och sköljmedel vid klädtvätt så kommer processen att gå snabbare...
Att det trycker upp skitvatten sådär på bilden när avloppet används tyder på att något längre iväg i avloppet hindrar flödet mer eller mindre även om det inte är helt stopp ännu.
När det blivit badkar/översvämmat av avloppsvatten i utrymmet så vet du att det har blivit helstopp längre ned.
Förresten välkommen till fastighetsägandets 'små' problem ;-)
Att det trycker upp skitvatten sådär på bilden när avloppet används tyder på att något längre iväg i avloppet hindrar flödet mer eller mindre även om det inte är helt stopp ännu.
När det blivit badkar/översvämmat av avloppsvatten i utrymmet så vet du att det har blivit helstopp längre ned.
Förresten välkommen till fastighetsägandets 'små' problem ;-)
Hela avloppet är ju gjort med fall ända ut till gatan eller lokal infiltration/reningsverk/brunnar. Det finns således inget att balansera, det är inte något tryck i ett avlopp. Normalt har man en avloppsstam/huvudledning i huset, som alla andra rör ansluter till. Detta är ett av rören som ansluter till huvudledningen. Om det inte är stopp i huvudledningen efter detta påstick kan det inte komma upp saker ur detta rör. Allt avlopp efter detta rör du ser ligger lägre än detta.S SkatanKaka skrev:
Ah! Igen, tack för bra utförlig info!X xxargs skrev:Avloppsrör skall ha sådant fall att de alltid blir tomma på ganska kort tid hela vägen till brunnen efter en spolning/tömning och det skall heller inte finnas någon svacka efter längden där vattnet samlar sig, för då har man snart problem då stillastående vatten sedimenterar sitt skit i botten av röret, bakterier gör att det blir ett klägg som inte spolas iväg lätt, röret blir allt smalare i hydralisk radie för flödet med sega beläggningar och en dag så blir det tvärstopp. - använder ni hårkonditioner vid hårtvätt och sköljmedel vid klädtvätt så kommer processen att gå snabbare...
Att det trycker upp skitvatten sådär på bilden när avloppet används tyder på att något längre iväg i avloppet hindrar flödet mer eller mindre även om det inte är helt stopp ännu.
När det blivit badkar/översvämmat av avloppsvatten i utrymmet så vet du att det har blivit helstopp längre ned.
Förresten välkommen till fastighetsägandets 'små' problem ;-)
Haha, ja visst är det underbart att vara fastighetsägare när man får lösa små problem som dessa. XD
Låter som det blir att klura ut om det är i kommunens del av anslutningen eller vår del problemet sitter då...
Jag förstår! Tack för superbra svar. Väldigt lärorikt!MathiasS skrev:
Hela avloppet är ju gjort med fall ända ut till gatan eller lokal infiltration/reningsverk/brunnar. Det finns således inget att balansera, det är inte något tryck i ett avlopp. Normalt har man en avloppsstam/huvudledning i huset, som alla andra rör ansluter till. Detta är ett av rören som ansluter till huvudledningen. Om det inte är stopp i huvudledningen efter detta påstick kan det inte komma upp saker ur detta rör. Allt avlopp efter detta rör du ser ligger lägre än detta.
Klicka här för att svara



