76 809 läst ·
291 svar
77k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Även olagligt insamlat bevismaterial kan användas i en domstol, men jag tror att det är ganska osannolikt att en polisanmälan om flyttade blomlådor skulle leda till åtal.P polaris78 skrev:
Det är en lite märklig önskan. Tjänande fastighetsägare borde väl vara intresserad av att allt går smidigt utan bök?L lbgu skrev:
Om jag vore TS skulle jag konsekvent flytta på hindren från vägen varje gång jag passerade dem. Sen vore det upp till tjänande fastighetsägare att bestämma sig för att låta det bero eller göra ett rättsfall av det.L lbgu skrev:
Bäst vore förstås om tjänande fastighetsägare var medgörlig och i samråd med härskande fastighetsägare kunde gå med på rimliga farthinder, men den chansen tycks ha passerat.
Sen började småhus värmas upp med villaolja (ungefär diesel). Oljan levererades till husen med tankbil.F fribygg skrev:
El är ett överlägset distributionssätt för energi jämfört med ved, kol, koks och olja. Tur att våra härskare har insett det och sett till att vi har ett stabilt elnät med hög kapacitet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
Självklart vi har fri bevisning i sverigeP pmd skrev:
Men sannolikheten att åtal och vinnande dom för undanflytt av korkat placerade blomlådor uppfyller knappast vad som krävs för skadegörelse.
Sen det är nedlagt även om du så har film där nån sparkar blomlådan i småbitar med regnummer och allt..
Polis och rättsväsende brukar inte vara speciellt intresserade av att klara upp den typen av grejer ens när det finns tydliga bevis. nedlagt innan anmälaren ens lagt på luren är det normala
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag skulle inte säga att servitut i sig är en begränsning av äganderätten. Många är ju frivilligt ingångna för att fastighetsägaren exempelvis ska kunna stycka av tomter.P pmd skrev:
Att sen dessa avtal gäller för evigt kan göra att det känns som något ofritt, men i grunden är det som sagt ofta baserat på ett frivilligt ingånget avtal, vare sig det är ett official- eller avtalsservitut.
Sen finns förvisso även en möjlighet att tvinga fram servitut i vissa fall, men jag skulle tippa att det är en klar minoritet av alla servitut som uppstått så.
Förr föreföll det väl väldigt naturligt att ge rätt till vatten från stamfastighetens brunn och tillgång till befintlig väg när en fastighet styckades av.
Även samfälligheter som grus och lertag för att mura skorsten kändes nog naturligt för 150 år sedan.
Idag förstår inte folk varför grannen kör på deras mark och frågar hur man blir av med servitutet, eller bara bråkar med grannen för att de inte förstår vad servitut är för något.
Även samfälligheter som grus och lertag för att mura skorsten kändes nog naturligt för 150 år sedan.
Idag förstår inte folk varför grannen kör på deras mark och frågar hur man blir av med servitutet, eller bara bråkar med grannen för att de inte förstår vad servitut är för något.
Förr var det antagligen inget större problem ifall någon hästkärra körde genom gårdsplanen. De hade antagligen inte varit lika förtjusta att ge långtradare rätt att köra genom gårdsplanen när de ville.blackarrow skrev:
Även brunnar har blivit mer intrång med tiden. Från början var det någon som hade rätt att gå till brunnen med en spann och hämta vatten. Plötsligt utan att man gett tillåtelse till det så ger samma servitut rätt att gräva ned el och vattenledningar på tomten som förhindrar markägaren att utnyttja marken kring brunnen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Att grannen stod på min tomt och handpumpade upp vatten skulle jag se som ett mer besvärande intrång än att denne hade en elpump som tog vatten direkt ur brunnen.
Likaså om vederbörande smyger förbi i en elbil jämfört med om hen drev fram ett oxspann.
Så huruvida servitut är mer eller mindre påfrestande nu än för 100 år sen kan nog bero på.
Likaså om vederbörande smyger förbi i en elbil jämfört med om hen drev fram ett oxspann.
Så huruvida servitut är mer eller mindre påfrestande nu än för 100 år sen kan nog bero på.