Jag har en stor Miele kyl/frys där kylen inte vill riktigt. Har mätt kompressorn och lindningarna är ok. Vet inte hur jag ska mäta funktioner på kontrollkortet ovanpå kylen. Har inte kunnat hitta någon servicemanual eller elschema på nätet. Närmaste Mieleverkstad är ca 12 mil härifrån.
Så min fråga är; någon som kan ge tips om pålitlig märkesoberoende verkstad för kylskåp i Västerås?

Jo, problemet kvarstår. Jag har ringt de flesta vitvaru- och kylverkstäder i Västerås. Ingen har avtal med Miele och jag har sagt att snälla kom hit och gör en felsökning. Har ni problem med reservdelar så kan jag skaffa dem. Alla avböjer. Den närmaste Mieleverkstaden som finns i Katrineholm har jag ringt ett 20-tal ggr. Inget svar.
Så kan jag få tips om elschema/servicemanualer eller oberoende vitvaruverkstäder skulle det uppskattas. Med denna erfarenhet kan jag inte rekommendera Miele såvida ni inte har en serviceverkstad i nästa kvarter...

Kyler den inte tillräckligt eller vad är problemet ?

Frysen går utmärkt. Kylkompressorn startar inte överhuvudtaget. Såvitt jag förstår sitter det en PTC (överhettningsskydd) ingjuten i det s k startreläet på kompressorn. Givaren i kylen är sannolikt en NTC. Och så sitter det ett styrkort uppe på kylen, dit går alla sladdar.
Det enda jag har kunnat mäta är lindningarna på kompressorn. Den verkar vara helt ok.

Har du kollat så att kompressorn får ström ?

P
Precis som första åtgärd får kompressorn ström?
Mät på startteläet mellan blå och svart.
Ingen spänning-byt kretskort

Nu har jag mätt. Miele säger att det kan vara modulen där du startar resp ställer in önskad temperatur. Mer exakt svar får jag inte. Och den delen kostar 6000:-...

P
S Scybalum skrev:
Nu har jag mätt. Miele säger att det kan vara modulen där du startar resp ställer in önskad temperatur. Mer exakt svar får jag inte. Och den delen kostar 6000:-...
ta bort modulen och kolla om det finns någon kondensator som är kass

• Gilla
Scybalum
  • Laddar…
S Scybalum skrev:
Jo, problemet kvarstår. Jag har ringt de flesta vitvaru- och kylverkstäder i Västerås. Ingen har avtal med Miele och jag har sagt att snälla kom hit och gör en felsökning. Har ni problem med reservdelar så kan jag skaffa dem. Alla avböjer. Den närmaste Mieleverkstaden som finns i Katrineholm har jag ringt ett 20-tal ggr. Inget svar.
Så kan jag få tips om elschema/servicemanualer eller oberoende vitvaruverkstäder skulle det uppskattas. Med denna erfarenhet kan jag inte rekommendera Miele såvida ni inte har en serviceverkstad i nästa kvarter...
westergrens i Eskilstuna lagar Miele. Dock inte garantiservice längre.

• Gilla
Scybalum
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Tack!

P
D DFYD123 skrev:
men det är ena dyra rackare och jobbar företrädesvis med storkök

electroluxaren skrev:
men det är ena dyra rackare och jobbar företrädesvis med storkök
jag fick en faktura häromdagen gällande en kund som bor i Strängnäs. Osäker på avstånd. Den landade på 1375:- ink moms.

• Gilla
Scybalum
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.