Har en drygt 5 år gammal Bosch frys på landet, se bifogad bild om typ, som ibland larmar om hög temperatur, ca -7°. För ca 2 år sedan gjorde den likadant, och jag bytte då kontrollenheten, varefter frysen gick ok. (Kanske för att var avstängd en vecka vid reparationen, och ev is då smälte bort?)
Nu larmade den igen och vi gjorde först självtest. Därefter stängde vi av den drygt ett dygn och hörde då så småningom brak från baksidan som vi tror kom från fallande is. Startade om igen med gott resultat, allt verkade funka, men efter två dagar larmade den igen, med temp ca -7°.
Gissar att något är fel med avfrostningen och ber därför någon kunnig tala om, om det är ett vanligt fel, och hur man kan identifiera och fysiskt hitta trasig komponent och byta. (Är händig elektronikingenjör så tekniken fixar jag om jag sätts på rätt spår).
Frysen står på en ö utan vägförbindelse varför serviceman blir orimligt dyrt, särskilt om felet är klurigt och mängder av tänkbara delar ska tas med i båt till ön. (Vi åker ut med servicemannen i vår båt, hittar ingen servicefirma med egen båt).
Huset hålls på +10° på vintern och värms upp vid besök ung en gång per månad, vilket frysen ska klara.
All hjälp välkommen!
Rickard
Nu larmade den igen och vi gjorde först självtest. Därefter stängde vi av den drygt ett dygn och hörde då så småningom brak från baksidan som vi tror kom från fallande is. Startade om igen med gott resultat, allt verkade funka, men efter två dagar larmade den igen, med temp ca -7°.
Gissar att något är fel med avfrostningen och ber därför någon kunnig tala om, om det är ett vanligt fel, och hur man kan identifiera och fysiskt hitta trasig komponent och byta. (Är händig elektronikingenjör så tekniken fixar jag om jag sätts på rätt spår).
Frysen står på en ö utan vägförbindelse varför serviceman blir orimligt dyrt, särskilt om felet är klurigt och mängder av tänkbara delar ska tas med i båt till ön. (Vi åker ut med servicemannen i vår båt, hittar ingen servicefirma med egen båt).
Huset hålls på +10° på vintern och värms upp vid besök ung en gång per månad, vilket frysen ska klara.
All hjälp välkommen!
Rickard
kan vara denna i kombination att det läcker in luft, tex dörren är skevF Frasse07 skrev:Har en drygt 5 år gammal Bosch frys på landet, se bifogad bild om typ, som ibland larmar om hög temperatur, ca -7°. För ca 2 år sedan gjorde den likadant, och jag bytte då kontrollenheten, varefter frysen gick ok. (Kanske för att var avstängd en vecka vid reparationen, och ev is då smälte bort?)
Nu larmade den igen och vi gjorde först självtest. Därefter stängde vi av den drygt ett dygn och hörde då så småningom brak från baksidan som vi tror kom från fallande is. Startade om igen med gott resultat, allt verkade funka, men efter två dagar larmade den igen, med temp ca -7°.
Gissar att något är fel med avfrostningen och ber därför någon kunnig tala om, om det är ett vanligt fel, och hur man kan identifiera och fysiskt hitta trasig komponent och byta. (Är händig elektronikingenjör så tekniken fixar jag om jag sätts på rätt spår).
Frysen står på en ö utan vägförbindelse varför serviceman blir orimligt dyrt, särskilt om felet är klurigt och mängder av tänkbara delar ska tas med i båt till ön. (Vi åker ut med servicemannen i vår båt, hittar ingen servicefirma med egen båt).
Huset hålls på +10° på vintern och värms upp vid besök ung en gång per månad, vilket frysen ska klara.
All hjälp välkommen!
Rickard
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sv/product/12030972
Klicka här för att svara
