Ingående från centralen kommer på vänster. Sen vill jag seriekoppla till nästa uttag på höger sida.

Vore det okej att brygga med fk kabeln från ledare och nolla på vänster sida, till x-ansutningarna på höger sida? Det finns två anslutningar vid var ingång, men blir väldigt pilligt att få dit själva kabeln som går till nästa uttag.

Eluttagsanslutning med öppet eluttag som visar anslutna ledare på vänster sida och bryggningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S_B_O skrev:
Ingående från centralen kommer på vänster. Sen vill jag seriekoppla till nästa uttag på höger sida.

Vore det okej att brygga med fk kabeln från ledare och nolla på vänster sida, till x-ansutningarna på höger sida? Det finns två anslutningar vid var ingång, men blir väldigt pilligt att få dit själva kabeln som går till nästa uttag.

[bild]
Då kommer högra brunnen sluta fungera. Flytta högra kabeln till vänstra sidan istället.

Varför är det "pilligt" att få dit två kablar till samma terminal på uttaget när det nu stöder två kablar? Se bara till att avmantla tillräckligt. De ledare som syns på bild är på tok för korta.
Vid problem skulle jag ha använt trepolig Wago för skarvning och avgrening till uttaget.

Tack för svar! Det är nog på grund av bristande erfarenhet som jag upplever det som pilligt. Men jag får göra ett försök att ansluta utgående kabel på anslutningarna vid den vänstra. Det vore så klart den snyggaste lösningen. Tyckte det var lite kluddigt att få optimal längd på lederna samtidigt som manteln inte fick hamna utanför doslocket, och jag inte ville behöva trycka på ledarna med locket när det skulle dit.

När jag ändå har kunnigt folk på tråden, får passa på att fråga varför jorden är annorlunda i layouten än nollan och fasen? För är det rätt tolkat att den är kopplad invändigt mellan höger och vänster anslutning?

Bo.Sltberg, du skriver att ledarna är på tok för korta. Har du någon bra tumregel för vilken längd det bör vara på dem? Jag hade dem som sagt lite längre i början, men kortade sen ner dem. Jag vill lära mig så mycket som möjligt, och göra det så bra som möjligt som jag kan på egen hand, därav alla frågor :-)

Hittade den här bilden på nätet. Ser ut att vara samma uttag som mitt. Är det här att betrakta som en snygg och korrekt anslutning?

http://ventilen.unistroii.ru/koppla-2-vgs-vgguttag/

Eluttag under installation med öppet lock och synliga kablar och anslutningar.
Skapa konto

ja den är korrekt, plus att fastsättningen i väggen med 2st skruvar i därför avsedda hål
ser mycket bättre ut än dina 4st skruvar.

Man brukar först och främst avmantla kabeln först, därefter klamra den för att till sist ansluta. Då ligger ju kabeln stilla och du kan koncentrera dig på att ledarna hamnar bra i kapslingen. Då ska man heller inte behöva "trycka in" ledarna med uttagets kåpa.

Ang ledarnas längd så det andra bilden betydligt bättre ut. Där är det rejält tilltaget så att man kan börja en U-sväng vilket underlättar anslutningen. Jag brukar "gå förbi" anslutningsterminalen och snurra på den ett halv varv så att det bli en ögla, precis som de gjort med skyddsledaren till vänster.

Däremot tycker jag inte om utförande i övrigt i den andra bilden. Dels är skyddsledaren ansluten på ett annat ställe än de andra två, och dels har de anslutit utgående fas/nolla som gör att det blir tre skarvpunkter genom uttaget. Varje förbindning är en felkälla och det är onödigt att utmana ödet med en serie uttag kopplade på detta sätt. Det är antagligen därför de har gjort anslutningsterminalerna nere till höger som blindplintar för att ingen ska frestas att ansluta utgående ledning där. Nä, antingen Wago eller anslutning på inkommande plint längst ned till vänster.

Jag ser inte vad du menar med hur skyddsledaren är kopplad invändigt. Det är så att den är kopplad invändigt mellan anslutningen i toppen och botten på båda uttagshalvorna ja, till skillnad från fas/noll på den högra halvan.

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Tack för all feedback! Nu har jag gjort om och förhoppningsvis är det mera rätt än fel nu ☺️

Elektrisk dosa med korrekt anslutna kablar och anslutningsterminaler efter renovering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan man inte ändra rubriken? Uttag seriekopplas inte, de parallellkopplas...

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tar och lyfter denna gamla tråd för att det var den närmsta mitt problem jag hittade.

Hur 17 får jag ur ledarna med denna snabbkoppling. Jag har tryck på vippan (den lilla vita flärpen), jag har försökt att hjälpa till från ledarsidan med en liten skruvmejsel, jag har slitit lite lagom och allt utan resultat.

Så... far hur får jag upp min kokosnöt?

F fabbe72 skrev:
Tar och lyfter denna gamla tråd för att det var den närmsta mitt problem jag hittade.

Hur 17 får jag ur ledarna med denna snabbkoppling. Jag har tryck på vippan (den lilla vita flärpen), jag har försökt att hjälpa till från ledarsidan med en liten skruvmejsel, jag har slitit lite lagom och allt utan resultat.

Så... far hur får jag upp min kokosnöt?
Det kan vara lite meckigt att få loss trådarna ur snabbanslutningar. Om du trycker med en mejsel på den vita pluppen ska tråden kunna dras ur. Du kan behöva trycka granska hårt, och pluppen går av så får du istället trycka på fjädern innanför.
Se bara till att bryta spänningen först!

Kludden33 Kludden33 skrev:
Det kan vara lite meckigt att få loss trådarna ur snabbanslutningar. Om du trycker med en mejsel på den vita pluppen ska tråden kunna dras ur. Du kan behöva trycka granska hårt, och pluppen går av så får du istället trycka på fjädern innanför.
Se bara till att bryta spänningen först!
Tack för svaret! Jag mekade som en tok på ena sidan och tillslut insåg jag att det finns två terminaler så jag klippte helt sonika av den så långt in som möjligt och använde den andra terminalen. På andra sidan lyckades jag få ut den genom att trycka så in i bomben med en liten mejsel på flärpen och samtidigt vrida lite på kardelen med tången. Självklart med strömmen bruten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.