5 382 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Seriekoppla takarmaturer
Dosa VDA 1818 hade kunnat blivit cool men verkar va så jäkla storelmont skrev:
Den där i porslin från länken såg ju väldigt rätt ut. Frågan är om det går att få upp fler hål i sidan för inkommande kablar utan att paja porslinet.
Nya armaturer får bara byggas som klass1 ( jordat utförande) eller klass2( tilläggsisolerad). Klass 0 d.v.s. apparater med enbart grundisolerade och ojordat blev förbjudet att tillverka på 1990 talet.
Om det är jordtråd i lampsladden från lampan som lamptillverkaren har monterat så ska jorden följa med hela vägen till lampkontakten.
Om sedan lampan används i ett rum med klass-0-uttag är en helt annan fråga.
Det ser ut som om att det är en del metall på utsidan av armaturerna som mycket väl kan vara kopplade till jordtråden i kabeln.
Kommer det ner en kabel genom taket eller är det bara ett litet skyddshölje?
Antagligen skulle lamputtaget för sladdmontage bytas ut mot ett fast lamputtag.
Om sedan lampan används i ett rum med klass-0-uttag är en helt annan fråga.
Det ser ut som om att det är en del metall på utsidan av armaturerna som mycket väl kan vara kopplade till jordtråden i kabeln.
Kommer det ner en kabel genom taket eller är det bara ett litet skyddshölje?
Antagligen skulle lamputtaget för sladdmontage bytas ut mot ett fast lamputtag.
Armaturerna består av en helt vanlig e27 sockel i plast.
Sen ang kabel från taket ser det ut så här.
Blunda för den tillfälliga ihopkopplingen 🙈
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ang kabel från taket ser det ut så här.
Blunda för den tillfälliga ihopkopplingen 🙈
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det verkar finnas en jordtråd från lampan skulle jag säga att den ska anslutas. Designen påminner visserligen om en dubbelisolerad lampa jag har men jag har svårt att tro att tillverkaren skulle satt dit en jordsladd i onödan.
Gällande jordtråden så har jag fortfarande samma inställning, den ska vara hel hela vägen från lampan till lamp-/stickkontakten.
Gällande lamputtaget så bör den bytas till ett fast lamputtag tex http://m.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365240000
med/utan jord beroende på hur resten av uttagen i rummet är. Generellt gäller alla eller inget ska vara jordade.
Gällande lamputtaget så bör den bytas till ett fast lamputtag tex http://m.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365240000
med/utan jord beroende på hur resten av uttagen i rummet är. Generellt gäller alla eller inget ska vara jordade.
Klicka här för att svara