Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan man byta ljuskälla på denna ? Annars brukar sånna här billiga sidor skicka med gult ljus. Inte alls snyggt enligt mig
Ett ljus med högre färgtemperatur är i alla fall något bättre för insekter. Men jag förutsätter att man fullständigt skiter i det om man monterar den här typen av ljus.

Noodels Noodels skrev:
230V ⚡️är INTE Lågspänning.☝️ Folk har dött av skiten. Lågspänning är livsfarlig och kan döda om man kommer i kontakt med den och utsätts för en strömgenomgång. Vi kan gå lite längre och prata nätspänning, det vill säga spänningen i det allmänna elnätet här hemma i Sverige övriga Europa och Asien som är ett exempel på "lågspänning" som dessutom är dödligt farlig.
Jo, 230V är lågspänning.

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Jisses. Jag kastas fram och tillbaka mellan inläggen. Är det en troll-tråd med flit eller blev det bara så? :)

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jisses. Jag kastas fram och tillbaka mellan inläggen. Är det en troll-tråd med flit eller blev det bara så? :)
Det är byggahus:crysmile:

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett ljus med högre färgtemperatur är i alla fall något bättre för insekter. Men jag förutsätter att man fullständigt skiter i det om man monterar den här typen av ljus.
Nej det gör jag verkligen inte. Jag har egna bi gård och är mån om att naturen ska må bra. Men då vi bor utanför detaljplaerat område kan vi ju inte ha böckmörkt 1m utanför huset heller

Jo, det fungerar utmärkt. Jag har inte en enda uppåtriktad spott och den lilla utebelysning jag har är sällan tänd.

Fairlane
Jag är med anders07 om att ta in någon som kan detta. Jag är inte den som ropar att man ska ringa en elektriker i var och varannan tråd, men man måste inse sina begränsningar. Jag kopplar själv olagligt ibland, men jag underskattar inte svårigheterna så här mycket. Jag tycker det är ok att ställa frågor hur man kopplar in något, det är ett sätt att lära sig, men när man inte vet vad en dvärgbrytare är och varför man ska ha en sådan, så ska man helt enkelt inte ge sig in i elcentralen.

• Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är en undersökande tråd kan man säga

Fairlane Fairlane skrev:
Jag är med anders07 om att ta in någon som kan detta. Jag är inte den som ropar att man ska ringa en elektriker i var och varannan tråd, men man måste inse sina begränsningar. Jag kopplar själv olagligt ibland, men jag underskattar inte svårigheterna så här mycket. Jag tycker det är ok att ställa frågor hur man kopplar in något, det är ett sätt att lära sig, men när man inte vet vad en dvärgbrytare är och varför man ska ha en sådan, så ska man helt enkelt inte ge sig in i elcentralen.
Jag har varit i kontakt med en elektriker. Hon sa att det är busenkelt att göra det. Så tänker att jag får lyssna på proffsen…

Fairlane
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag har varit i kontakt med en elektriker. Hon sa att det är busenkelt att göra det. Så tänker att jag får lyssna på proffsen…
Dåså, då talar hon väl om det för dig?
Var hon medveten om att hade tänkt ge dig in i elcentralen och koppla?
Var hon medveten om att du inte förstod varför du skulle ha en dvärgbrytare eller din kunskapsnivå i övrigt?

Kopplingen som sådan är inte extremt komplicerad, så elektrikern har rätt, det är enkelt, om man kan. Ungefär som att köra bil är enkelt, när man kan. Man börjar dock inte övningskörningen i rusningstrafiken i en storstad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.