Hejsan! jag har beställt detta 5-pack markspot.
till dessa har jag beställt 2 st t kopplingar och 1 st singelkoppling. (Se bilder)

Nu undrar jag. Behöver jag något mer för att kunna koppla dessa till mitt elskåp i garaget?

vilken elkabel behöver jag? Lägg gärna in bild eller länk då jag inte kan ngt alls om namn. behöver kabeln ligga i någt pex rör för att hålla under mark?
Något mer att tänka på?

mvh

• Skrämdump av onlinebutik visar fem markspotlights för utomhusbruk, rostfritt stål, IP65, med rea och fri frakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart T-kopplingsdosa för kablar på en webbutik, IP68 vattentät, del av LED-belysningssystem.
    Skapa konto
  • Svart rund kopplingsdosa med komponenter för kabelskarvning, IP68-klassning som visar vattentäthet, på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Delar för markbelysning, installation, utomhus användning, rostfritt stål, IP65, på en webbsida med rea och fri frakt.
    Skapa konto
Tunt med info.
Ser ut att vara 230 V-armaturer. De ska parallellkopplas. Detta kan anses som en fast installation som ska utföras av en elfirma.

Sedan hade jag personligen valt 12/24 Volt-grejor. När du ska använda 230 V så ställer det högre krav på installationen.

• Gilla
Noodels och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tunt med info.
Ser ut att vara 230 V-armaturer. De ska parallellkopplas. Detta kan anses som en fast installation som ska utföras av en elfirma.

Sedan hade jag personligen valt 12/24 Volt-grejor. När du ska använda 230 V så ställer det högre krav på installationen.
Smart ide, tack. Vad är 12/24volt grejer? kan du skicka en länk med sånt? Uppskattas

För det estetiska kanske är bra, men lysa upp för flygkaptener är lite för mycket i min smak, du får ingen användning av ljuset, bara lyser i ögonen när du går förbi. och det blir svart vid fötterna. Hoppa över den sorten och kosta på s.k pollare som ger ljus på marken. Samtidigt så blir det mer harmoniskt ljus.

• Gilla
Noodels
  • Laddar…
Tack för åsikter. Uppskattat med feedback.
Jah behöver dessa markspot då de ska lysa upp en mur (de går att vinkla ljuskällan) samt lysa upp ett magnolia träd. Annars kan ja tänka mig att pollare är bra för garageuppfarten och dylikt.

Men till frågan, parkopplingen? Vad behöver jag, behöver ja tänka på ?

Som sägs, beroende på dina kunskaper i EL. 12/24 V fixar du själv kabel kan tas 2X 2,5 mm2, även det beroende på totala belastningen Watt eller Amp , ståt inget om det. 230 V är alltid bäst och det som är bra, att det går att byte ljuskälla. Dom flesta av nu varande LED-armaturer går det inte att byta på. Så tänk till om det. Tråkigt att behöva köpa ett helt nytt paket med armaturer om en säger upp sig.

• Gilla
Noodels och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Smart ide, tack. Vad är 12/24volt grejer? kan du skicka en länk med sånt? Uppskattas
Här har du ett exempel på grejor som du själv enkelt kan installera i trädgärden.
ger ett bra ljus och kan riktas. Dock ej utbytbara ljuskällor.
Köp till kablar i önskad längd och nätdel så är du "hemma".

Nu har du kanske redan betalt och fått hem de visade spottarna. Som sagt 230 V-grejor kräver att installationen görs efter de krav som krävs för 230 V.
Markkabel, kanske skyddsrör, och ett större djup för kabeln är nödvändigt. Undvik i görligaste mån skarvar. kanske går det att vidarekoppla kabeln i armaturen.

https://www.jemfix.se/markspotlight...VlIxoCR2f-AVcEAQYASABEgLKOvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Fairlane
Det ser ut som det är den här du har hittat: länk

230V med utbytbar ljuskälla. Kräver lagligt att det installeras av elektriker, men det är klart att många skulle göra själv. Väljer man att göra själv är det bra (nödvändigt!) att ha tillräckligt med kunskap om el, t.ex veta om dessa ska seriekopplas eller parallellkopplas.

Sen dessa kopplingar: länk. De ser väl vettiga ut.

Kabel finns olika alternativ, som kan ligga i rör eller fritt. Finns det risk att någon gräver på platsen om några år?

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser ut som det är den här du har hittat: länk

230V med utbytbar ljuskälla. Kräver lagligt att det installeras av elektriker, men det är klart att många skulle göra själv. Väljer man att göra själv är det bra (nödvändigt!) att ha tillräckligt med kunskap om el, t.ex veta om dessa ska seriekopplas eller parallellkopplas.

Sen dessa kopplingar: länk. De ser väl vettiga ut.

Kabel finns olika alternativ, som kan ligga i rör eller fritt. Finns det risk att någon gräver på platsen om några år?
Tack för konkreta tips. Yes det stämmer både ljuskälla och koppling är de du länkar till.
Det jag undrar över är om jag ska ha 5 ljuskällor som de gäller i det här fallet. Hur många kopplingsdosor behöver jag då. Behöver ja 2st ”T-kopplingar” och 2 st ”singel kopplingar”? alltså
Hur många kopplings delar behöver jag totalt?
Sen elkabeln någon skrev 2,5mm? Kan någon länka till en sån kabel som klarar sig under jord. ?
Nej, kommer inte gräva där kablarna ska gå. Inte så länge vi bor i huset ialf :)

Här finns lite att välja på 2,5 mm2 Dom är bra om du ska hålla reda på + och - Förlägga direkt i jord ska du inte göra, men en 16 PEM-slang skyddar bra. Sen det med antal kopplingsdosor eller T-stycken avgör du själv
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kablar/rkub-kabel-410117/
https://www.clasohlson.com/se/Bil--och-högtalarkabel-RKUB-2x2,5-mm²/p/49-39-10
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Tack för åsikter. Uppskattat med feedback.
Jah behöver dessa markspot då de ska lysa upp en mur (de går att vinkla ljuskällan) samt lysa upp ett magnolia träd. Annars kan ja tänka mig att pollare är bra för garageuppfarten och dylikt.

Men till frågan, parkopplingen? Vad behöver jag, behöver ja tänka på ?
Nej, du behöver inte lysa upp muren och magnolian. Det medför bara en massa onödiga ljusföroreningar. (Jag vet att det här kommer att bli censurerat)

• Gilla
Hammare&Spik och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Här finns lite att välja på 2,5 mm2 Dom är bra om du ska hålla reda på + och - Förlägga direkt i jord ska du inte göra, men en 16 PEM-slang skyddar bra. Sen det med antal kopplingsdosor eller T-stycken avgör du själv
[länk]
[länk]
[länk]
Tack! Såg att de såg lågspänningskabel på de du hade länkat. Funkar de till 230v lampor. Jag har nämligen bestämt att köra på de

D Daniel 109 skrev:
Nej, du behöver inte lysa upp muren och magnolian. Det medför bara en massa onödiga ljusföroreningar. (Jag vet att det här kommer att bli censurerat)
Du är rolig :)

Jag tycker inte att det är ett dugg roligt.
230V är för övrigt lågspänning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.