Fick en nybyggd gäststuga på köpet när jag köpte hus. Stugan har dock byggts av en hemmapulare och det visade sig att mycket i stugan var dåligt utfört. Taket har jag dock inte haft någon granskning av tidigare och tänkte jag kunde se om någon här kan kolla bilderna jag tog och ge en hint om jag borde vara orolig.

En tråkig sak är att det finns en takgenomföring för avloppsventilation som inte ens används så den behövs inte. Borde jag ta bort den kanske? Tänker att det är just vid takgenomförningar som det oftast skiter sig och läcker.

Svart takpapp på gäststugans tak med oanvänd takgenomföring och skugga av person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en oanvänd takgenomföring för avloppsventilation med synliga sprickor i tätningsmaterialet runt röret.
Skapa konto
Närbild på en oanvänd avloppsventilationsgenomföring på ett tak, tätad kring rören.
Skapa konto
Otät takgenomföring för avloppsventilation på svart takbeklädnad med synliga skador och dåligt utförande.
Skapa konto
Detaljbild på taket med fokus på en skarv där takpappen möter en metallkant, synliga tecken på läckage.
Skapa konto
Närbild på takets yta med fokus på en takgenomföring som kan vara felaktigt installerad.
Skapa konto
Nybyggd gäststugas tak med oanvänd takgenomföring för avloppsventilation.
Skapa konto

R
Ser väl skapligt ut med genomförningen , är muff där som ligger under pappen och säkert klistrad
Köp asfaltstakmassa , finns på billiga varuhusen , ta en 10 liters och smörj runt röret samt i spricker som du ser .Om du ställer burken i solen blir massan lite mjukare att hantera

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Ser väl skapligt ut med genomförningen , är muff där som ligger under pappen och säkert klistrad
Köp asfaltstakmassa , finns på billiga varuhusen , ta en 10 liters och smörj runt röret samt i spricker som du ser .Om du ställer burken i solen blir massan lite mjukare att hantera
Ok sån där takmassa, funkar den på alla papptak? Mitt tak har liksom grus på toppen men det är kanske så all asfaltspapp ser ut. Är det bara att rolla ut ovanpå hela skiten?

R
Inte över hela skiten , den är bara för att reparera ev skarvar och runt rören som kommer upp och den biter bra , borsta bort lite löst först , ska appliseras med en spackel , ta lite i taget så det inte sväller ut överallt .
Runt röret så bygger du upp en snedkant mellan rör och papp
Tänker du på hela taket så är det bara ny papp över hela taket som gäller

P
R rävlyan skrev:
Tänker du på hela taket så är det bara ny papp över hela taket som gäller
Men det ser väl inte ut att vara några fel på befintlig papp?

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
R
Erik_Hansson skrev:
Men det ser väl inte ut att vara några fel på befintlig papp?
TS skrev rolla ut över hela skiten , det var nog inte meningen med frågan därav svaret :)

Jag är nog osäker på vilken sorts takmassa jag borde ta i detta fall. När jag googlar på takmassa får jag upp tex denna https://www.byggmax.se/tak/takpapp/takmassa-och-asfaltprodukter/takmassa-p17348

På beskrivningen verkar det som man ska rolla/måla ut takmassan över en större yta av taket.

Om jag lägger upp bilden på genomförningen igen

Taktäckning med markerade områden i rött och blått runt en takgenomföring.
Skapa konto

Först tänkte jag att jag skulle rolla hela ytan jag markerat med rött, speciellt skarvarna, för att inte missa nått. Men det du menar rävlyan är att bara kleta in typ där jag markerat med blått?

R
Stämmer om du inte har ett helt läckande tak , vad jag förstår så ska du bara bättra på för att vara säker
då är det massa som gäller och inte lim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.